KTM 1190 RC8-tråden.

Provkörde rc8 -08 idag för första gången o känslorna blev lite blandade......det va härligt vrid i den men något ryckig på låga varv och minsta lilla man rörde på gasen så sticker den iväg , något jag tycker e en liten nackdel om man oavsiktligt rör på gasen......hojen har 1170 mil hittils.....när e nästa service o ni som har ägt en rc8 några år vad tycker ni om det ekonomiska dvs service etc?
Funderar på denna mellan ev en R1 -09 med crossplane motorn......vilket e ett vettigt val?

Undvik -08, den hade en massa barnsjukdomar som aldrig riktigt rättades till. Köp en RC8 -11 eller nyare istället, en helt annan hoj!!! :)
 
Provkörde rc8 -08 idag för första gången o känslorna blev lite blandade......det va härligt vrid i den men något ryckig på låga varv och minsta lilla man rörde på gasen så sticker den iväg , något jag tycker e en liten nackdel om man oavsiktligt rör på gasen......hojen har 1170 mil hittils.....när e nästa service o ni som har ägt en rc8 några år vad tycker ni om det ekonomiska dvs service etc?
Funderar på denna mellan ev en R1 -09 med crossplane motorn......vilket e ett vettigt val?

De tidiga RC8orna var kända för att vara ryckiga och vara svåra att få ett mjukt gaspådrag med.

Det är nog också så att en stor twin svarar på gaspådrag på ett annat sätt (på låga varv i alla fall) än en fyra så är man ny på twinnar så tycker man nog att den är ryckig på låga varv. Den har trots allt hälften så många och mer än dubbelt så stora effektpulser som en R1:a.

Som jag ser det är det inget problem i längden, dels vänjer man sig, dels lär man sig att köra litet annorlunda.

Mvh,
Ingvar
 
De tidiga RC8orna var kända för att vara ryckiga och vara svåra att få ett mjukt gaspådrag med.

Det är nog också så att en stor twin svarar på gaspådrag på ett annat sätt (på låga varv i alla fall) än en fyra så är man ny på twinnar så tycker man nog att den är ryckig på låga varv. Den har trots allt hälften så många och mer än dubbelt så stora effektpulser som en R1:a.

Som jag ser det är det inget problem i längden, dels vänjer man sig, dels lär man sig att köra litet annorlunda.

Mvh,
Ingvar

Jag har kört en vtr sp-1 ett tag så jag e rätt van, men detta va speciellt:gnissla
 
Jag har kört en vtr sp-1 ett tag så jag e rätt van, men detta va speciellt:gnissla

Då är det nog ryckigheten från de tidiga RC8orna du har råkat ut för. Prova en 2011 eller senare och se om du tycker de är bättre.

Mvh,
Ingvar
 
Jag har kört en vtr sp-1 ett tag så jag e rätt van, men detta va speciellt:gnissla

Jo de var hemska :)

RC8 -08 var också usel när det gällde ryck, det gick inte att crusia i stan lite coolt med en hand på styret, då trillade man av...:)
 
Är det någon som har på givaren som behövs när man plockar bort stödet på. Gäller en RC8R 2012?
 
halloj alla ni med rc8'or, eftersom jag är en velig jävel och ganska lat och fruktansvärt nöjd med min ride idag som är en....hrrmmm, host, hmm ääää en honda SP1- så är min fråga: hur är en RC8 att ÄGA??
blivit ev lite småkåt på att byta moppe och honda är honda= det funkar, och det funkar jävvligt bra- inga tok korta olje intervall och annat service behov.
så, hur är livet med en kotte mellan benen?
tror nog att sedan man blivit bortskämd med fett vrid och bra punch i grejorna samt ett underbart ljud, så kommer nog fortsatt karriär att bedrivas med 2 burkar:tummenupp, att kotten är jävligt rolig har jag redan förstått- lätt och lättsvängd, pulver så det räcker.
siktar på nått från -09, 10 eller nått sånt.

så, shoot- vad är bra och vad är anus med en RC8?

//jj
 
halloj alla ni med rc8'or, eftersom jag är en velig jävel och ganska lat och fruktansvärt nöjd med min ride idag som är en....hrrmmm, host, hmm ääää en honda SP1- så är min fråga: hur är en RC8 att ÄGA??
blivit ev lite småkåt på att byta moppe och honda är honda= det funkar, och det funkar jävvligt bra- inga tok korta olje intervall och annat service behov.
så, hur är livet med en kotte mellan benen?
tror nog att sedan man blivit bortskämd med fett vrid och bra punch i grejorna samt ett underbart ljud, så kommer nog fortsatt karriär att bedrivas med 2 burkar:tummenupp, att kotten är jävligt rolig har jag redan förstått- lätt och lättsvängd, pulver så det räcker.
siktar på nått från -09, 10 eller nått sånt.

så, shoot- vad är bra och vad är anus med en RC8?

//jj

Spara ihop till en 2011 istället, Myyyyyycket roligare motor!!!:tummenupp
 
Tänkte ju pensionera min KTM 990SMR från bankarriären, det har varit buskul att stöka till det i Rookie 1000, men farten rakt fram är lite för låg. Men va kul vi haft vid inbromsningar och entry och exit cornerspeed��.

Nu är det ju så att "jag" byggt ihop en RC8R-12 för banbruk.
520 drivpaket och qs sitter på. Vad mer kan jag göra med motorn utan att förändra tillförlitligheten allt för mycket?
Power commander och sånt är ju ganska självklart.
Byta ljudämpare är inte så aktuellt eftersom det är sådana ljudkrav runt Sveriges banor.
 
Du bör plocka bort katalysatorn i originalsystemet.
Stoppa i Akra mapp sen PC.
Vet inte hur det är på -12an men på 09-10 så kan man ställa kammarna i aggressivare läge med hjälp av en tolk.
Plocka bort det övre spjället i insugen så försvinner den kraftiga motorbromsen vilket gör det mer lättkört (tycker jag). Alternativt ställ den 100% öppet med TuneECU.
KTMs snabbgas rulle och racefilter
 
Last edited:
Är det nån som har haft felet att baklyset flimmrar? Knackar man på de så tänds det å släcks lite sporadiskt. Tips på fix är varmt välkomna


Skickat från min iPad med Tapatalk

Hade samma fel på min, lämnade in den, de rev ner en del och hittade en kontakt som halkat ur, bara att peta i. Tydligen. :gnissla
 
Tjenare,

Någon som kan jämföra hur en RC8 -08 står sig mot en Buell 1125CR -09?

Ska köpa min första riktiga hoj nu (Fick mitt körkort i september och kör just nu omkring på en GSX 750 -84)

Har tokfastnat för Buell 1125CR som jag även testat samt även en KTM RC8 som är ombygd till streetfighter.

Priset för dom båda är exakt samma. Vad fasen ska jag köra på? :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top