KTM 1190 RC8-tråden.

Tjenare!

Har kört r1 i många år innan och nu testat motard som inte var min grej så vill gå på sporthoj igen.

Har kollat på ktm rc8r 09 på blocket för 79000:- 790mil.
Tänkte höra vad man ska tänka på när man köper denna hoj?

Jag kommer inte köra bana. Är den för extrem för helg läraren på små vägar ute pålandes/skogen?

Tackar
Eddi
 
Tjenare!

Har kört r1 i många år innan och nu testat motard som inte var min grej så vill gå på sporthoj igen.

Har kollat på ktm rc8r 09 på blocket för 79000:- 790mil.
Tänkte höra vad man ska tänka på när man köper denna hoj?

Jag kommer inte köra bana. Är den för extrem för helg läraren på små vägar ute pålandes/skogen?

Tackar
Eddi

Låter rätt dyrt, eller? Lite beroende på vad som följer med iofs...

Den är inte så extrem. Däremot lite ivrig och småvild! :rock
Insprutet är ryckigt vilket inte är så trevligt vid stadskörning, men väl upp i fart på normal väg är den hur kul som helst!
 
Denna hojen är det: http://www.blocket.se/vastmanland/Ktm_rc8r_52841552.htm?ca=11&w=3
Ligger inte många på blocket men priset varierar allt från 67000 - 83000

Jag bor i stockholm så det kommer bli en del stadskörning och trafik tyvärr. Läste i Bike att de fixat den "ryckiga" gången vid låga varv till rc8r 09 modellen. Någon som kan bekräfta?
Är den mycket sämre "komfort" än tex en r1? kommer köra en 40-50 mil då och då ner i landet. Gjorde detta med min r1 och det funka bra.

Tack för alla svar :)
 
Denna hojen är det: http://www.blocket.se/vastmanland/Ktm_rc8r_52841552.htm?ca=11&w=3
Ligger inte många på blocket men priset varierar allt från 67000 - 83000

Jag bor i stockholm så det kommer bli en del stadskörning och trafik tyvärr. Läste i Bike att de fixat den "ryckiga" gången vid låga varv till rc8r 09 modellen. Någon som kan bekräfta?
Är den mycket sämre "komfort" än tex en r1? kommer köra en 40-50 mil då och då ner i landet. Gjorde detta med min r1 och det funka bra.

Tack för alla svar :)

Komforten på landsväg är bra. Rymlig och justerbar körställning. 09 ska vara bättre och 11 ännu bättre.
 
Tänkte byta ut backspeglarna/blinkers fram mot ngt mindre men liksom bak är det bara ca 8,3v.
Nån som vet om blinkers från superduke 07- med samma kontakt funkar?
Annat förslag på blinkers till vettigt pris utan massa bök?
 
Gilles Variobar, nån som testat dessa?
Skulle vilja ha ngt högre och bredare styre, frågan är hur pass bolt-on dessa är och vilken höjd som är lämplig isf för att få upp höjden utan att byta bromsslangar etc?
Och ja, jag vet att org är högt och brett men...
 
Koppling har helt plötsligt slutat fungera. Med växel i och handtaget intryckt går det inte att snurra hjulet. Släpper jag på luftningsventilen och håller in handtaget kommer det ut vätska. Tips om hur jag felsöker vidare?
 
Är det förfarande samma känsla i kopplingshandtaget som tidigare innan den slutade att fungera? Är det bara när du skall snurra hjulet för hand den inte fungerar eller och-operation med motorn igång och växel i?

Finns de som har haft problem med sekundär cylindern till kopplingen dvs den som sitter framför drevet. Denna har släppt in luft/läkt. Bara läst om detta på nätet. Min andra tanke är att kopplingskorgens mutter släpt så att hela kopplingen rört sig utåt detta gör att tryckarmen inte når ut och kan trycka isär kopplingen. Bara att öppna kåpan och se efter. Luta cykeln åt andra hållet så rinner ingen olja ur.
 
Last edited:
Koppling har helt plötsligt slutat fungera. Med växel i och handtaget intryckt går det inte att snurra hjulet. Släpper jag på luftningsventilen och håller in handtaget kommer det ut vätska. Tips om hur jag felsöker vidare?

Menar du snurra hjulet för hand? Det kan inte jag heller, framförallt inte med kall motor (olja). Går det att köra?
 
Är det förfarande samma känsla i kopplingshandtaget som tidigare innan den slutade att fungera? Är det bara när du skall snurra hjulet för hand den inte fungerar eller och-operation med motorn igång och växel i?

Finns de som har haft problem med sekundär cylindern till kopplingen dvs den som sitter framför drevet. Denna har släppt in luft/läkt. Bara läst om detta på nätet. Min andra tanke är att kopplingskorgens mutter släpt så att hela kopplingen rört sig utåt detta gör att tryckarmen inte når ut och kan trycka isär kopplingen. Bara att öppna kåpan och se efter. Luta cykeln åt andra hållet så rinner ingen olja ur.

Testat lite mer och kopplingen fungerar, bara väldigt dåligt... Ska byta hydralvätska och kolla slavcylindern och det du tipsade om. Tack!
 
Har en fråga om service på rc8:an. När man servar den kopplar man in dom till nån pc och torrkör den?
Det var en rc8 som var på 100 mils service och den varvades rejält inne i verkstaden och jag undrar om det fanns nån vettig anledning till det?
 
Har en fråga om service på rc8:an. När man servar den kopplar man in dom till nån pc och torrkör den?
Det var en rc8 som var på 100 mils service och den varvades rejält inne i verkstaden och jag undrar om det fanns nån vettig anledning till det?[/QUOT
Vem vill inte höra en mäktig v-twin ifrån mattighofen vråla?
 
Vem vill inte höra en mäktig v-twin ifrån mattighofen vråla?

Det är iofs sant, men tänkte mest om mekanikern "konsument testade" hojen för han var grining på morgonen och ägaren till hojen var en kvart sen:-)
Lite långsökt kanske, men undra mest om det finns en verklig anledning till att varva ur den rejält i verkstaden:P
 
Någon som testat Pirelli sc 180/60 på rc8r?
Ganska trångt att rotera hjulet med däckvärmare med 190/55, klarar man 60?
 
Back
Top