KTM 1190 RC8-tråden.

Tänkte byta kopplingens slavcylinder på min 2008:a och kollade på Oberons på ebay. Står att den passar 2009 RC8R, men det är väl samma till alla årsmodeller? Verkar så när man kollar originaldelar...
 
Betalade 4300 på Johans MC för superdukens stora. Men tog den då i november då dom har rabatt på timpengen samt hade egen olja.
 
Låter helt ok. Tänkte ringa Funbike på måndag och kolla...

Funbike tar 980kr/h.
När jag lämnade in min 990 SD för storservice med ventilkontroll så gick det på 6000kr hos DinMC.
Jag TROR att man räknar med 5 timmars jobb, samt olja + filter.
Nu vet jag dock inte exakt hur stor skillnad i tid det är mellan SD och RC8.
Det är mycket pengar, men en tröst är iaf att de på Funbike bryr sig om hojarna :tummenupp
 
Funbike tar 980kr/h.
När jag lämnade in min 990 SD för storservice med ventilkontroll så gick det på 6000kr hos DinMC.
Jag TROR att man räknar med 5 timmars jobb, samt olja + filter.
Nu vet jag dock inte exakt hur stor skillnad i tid det är mellan SD och RC8.
Det är mycket pengar, men en tröst är iaf att de på Funbike bryr sig om hojarna :tummenupp

...till skillnad mot DinMC?
 
...till skillnad mot DinMC?

Min text syftade absolut inte på att jämföra Funbike mot DinMC. Jag har dock inte bara positiva saker att säga om DinMC.

Jag berättade enbart vad jag fick betala hos DinMC för en storservice, och eftersom Funbike tar nästan tusen kronor i timmen så bör en sådan service hamna runt den prisklassen också.
Det sistnämnda lade jag till eftersom jag vet att de på Funbike är måna om hojarna och kunderna. De sticker ut ur mängden enligt mig och jag sätter Funbike högst på listan (helt ohotad) av Funbike, LellesMC och DinMC.

Däremot tänker jag inte säga att de andra inte bryr sig om hojarna. Men jag går i god för att Funbike gör det, vad det nu kan tänkas vara värt för andra.
 
Bra info, min ska in på ventilkoll till våren. Närmast är Hojcenteer i Länna men jag är inte helt övertygad om vilka jag ska välja.
 
Bra info, min ska in på ventilkoll till våren. Närmast är Hojcenteer i Länna men jag är inte helt övertygad om vilka jag ska välja.

Dom påstås ha en bra verkstad i dom trådarna jag läst på forumet, men personligen har jag haft en riktigt dålig upplevelse av försäljnings sidan på det företaget. Det verkar vara ganska svårt att hitta ett företag som har både kanon säljare och mekaniker.

Har råkat ut för slarv vid service av min mc på ett annat företag jag gillar. Så det är väl upp till var och en hur man vill göra. Men jag tycker Fordon är inne på rätt spår. Det är viktigt att mekanikern bryr sig om vad han gör och inte bara slarvar ihop hojen.

Stämpeln i boken betyder ju inte så mycket om det är dåligt gjort.
 
ska renovera min motor lite under vintern o undrar var ni köper grejer typ lager o kolvringar?
 
Jag har skaffat en RC8R Track för att leka bana med i sommar.

Nu har jag en noob fråga: När jag slår på tändningen så visas "Service now" men den släcks när jag startar motorn.

Är det normalt eller betyder det att det är service dags?

Mvh,
Ingvar
 
Det dyker upp när det är dags för service enligt KTM. Det går att nollställa med ett kommando i displayen. Man kan också välja vid vilka intervaller (km/mil) som den skall signalera för service.

Servar man själv så är det inte alltid man "nollar" detta i displayen.
 
Läste nu på nåt sånt där ytländskt forum om secondary butterflies, aldrig hört talas om innan (!). Har nån svenne tagit bort dom på sin RC8? Rekommenderas?
 
Läs i superduketråden. Där står mycket om det.
Titta i insugstrattarna, där sitter ett runt lock i varje tratt som rör sig när man gasar. På 990:n sitter de med två små skruv. Bara att plocka bort. Minskar ryckigheten en aning.
 
Nånstans på nätet (där allt är sant) påstods det att idag tillverkas den sista RC8an?
 
Frågan är väl om dom inte släpper en "ny färg" nästa år, som tex med baja edition på 990:in när dom släppte 1190:in 2013. Dock tycker man väl att dom borde skriva det på sin hemsida om det är den sista motorcykeln som rullar av bandet. Tycker överlag att det är rätt lamt att dom inte ens kunde bemöda sig med att byta färg eller göra något inför 2015.

För det är ju trots allt en 2013 modell som dom säljer, fast dom är ny tillverkade. Dom gjorde ju en special färg av 990:in som jag nämnde, då borde man ju göra det med rc8:an med iom att modellen går ut ur programmet. Förstår ju självklart att 990:in sålde massor mer, men det är ju ändå en samma princip.
 
God agens, nu finns säkert svar på mina funderingar någon stans i tråden, men vi kan ju liva upp denna sovande tråd lite gran tycket jag!

Är på jakt på en ny motorcykel efter 5 år med en R1'a 00. Är framför allt intresserad av något annat än en klassisk radfyra då jag mycket sällan använder topp effekten. Har tittat en del på de nyare R1'orna 09 och framåt som har en annan motorkaraktär än vanliga radfyror. Men sen finns ju också RC8'an som ett intressant alternativ. Så till några frågor/funderar till den som ork att svara.

Vad ska jag tänka på om jag tittar på en? Några klassiska fabriksfel som ska vara åtgärdade?
När första chocken över att köra en gigantisk twin-motor har lagt sig, hur har ni känt jämförelse med just radfyror? Efter ett par veckor körning så att säga.
Nu är det ju RC8'an en ban-maskin, men hur är den på längre resor? Min R1'a är ju ganska trevlig att åka längre på.
Hur är det att hitta delar till den? Kåpglas, kraschpuckar mm, tittade tex på lelles mc som säljer dessa men deras utbud var magert. Någon rekommenderad sida (förutom ebay).

tack på förhand :smasha
/Emil
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top