KTM 1190, problem med startmotorn, eller...?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej! Jag fick problem med min startmotor på min 1190 i sommar här på väg upp genom Norge, eller det var iaf vad jag trodde.

Det som talar emot att det skulle vara startmotorn (vilket är ett världskänt problem på modellerna innan 2015) är att det går att starta utan problem söder om Falun och att den går att starta utan problem om man har kört långt innan man stänger av den.

Min teori är att det på något vis har med att batteriet laddas dåligt och att kylan norr om Falun gör att batteriet mår ännu sämre för hos MC-kompaniet gick hojen igång 10 gånger av 10 utan problem.

Det som talar emot min teori är att det var lika kallt hos MC-kompaniet i oktober som jag hade norr om Falun i augusti och det kördes inga långa sträckor i oktober men ändå startade den utan problem.

God Jul! :fyllisar

Garanterat biltema oljans fel

Men när man trimmar 2T så kan man inte ha lika stora forgasare i Umeå o uppåt på grund av att luften är anorlunda där uppe enligt själv utnämnda super trimmare.

Visserligen har man funnit att snön är annorlunda i Bureå mot resten av världen snön flingorna har en krok som binder dom samman anorlunda. Källa aftonbladet/smhi tror jag.

Så varför skulle inte ett batteri bete sig annorlunda ovan Dalälven:va

Visserligen har man funnit att snön är annorlunda i Bureå mot resten av världen snön flingorna har en krok som binder dom samman anorlunda. Källa aftonbladet/smhi tror jag.

Bara för att en klickjagande journalist på en hufvudstadsbaserad skymningsblaska tycker att något är unikt så behöver det inte riktigt vara så. En van snöskoteråkare kan identifiera minst tio olika former av snö och det samiska språket identifierar mer än tvåhundra olika varianter av snö och alla har dessutom ett eget ord.

Idag har vi "aska", en av de lättaste och torraste formerna av pudersnö som inte är väldigt vanlig på denna sida av atlanten. Det finns för övrigt en svenskproducerad friåkningsfilm med namnet "Ash - a state of snow"...

Bara för att en klickjagande journalist på en hufvudstadsbaserad skymningsblaska tycker att något är unikt så behöver det inte riktigt vara så. En van snöskoteråkare kan identifiera minst tio olika former av snö och det samiska språket identifierar mer än tvåhundra olika varianter av snö och alla har dessutom ett eget ord.

Idag har vi "aska", en av de lättaste och torraste formerna av pudersnö som inte är väldigt vanlig på denna sida av atlanten. Det finns för övrigt en svenskproducerad friåkningsfilm med namnet "Ash - a state of snow"...

Ganska troligt vi har vinter hus i kristineberg 10mil snett upp inåt landet räknat fran Skellefteå o det kan skilja my på snö det är sant.. även på kyla -20 kan upplevas på.en enorm skillnad här nere i dalsland/västkusten mot fjäll världens kyla.

Men detta påverkar knappast thorpeds batteri/starmotor. I detta fallet o många andra skitfel beror nog mera på bokstavs kombinationen på tanken på hojen.

Teknikdiskussionerna blir så mycket luftigare utanför det där tillknäppta teknikforumet.

Ämnet: måste du åka så långt norrut?
Alperna är härliga med en sådan hoj.

Anorlunda där uppe enligt själv utnämnda super trimmare??? Vadå?? :va

:hjälm

Anorlunda där uppe enligt själv utnämnda super trimmare??? Vadå?? :va

:hjälm

Vissa 2T trimmare menar att luften är tjockar i norr an i söder o då får motorerna för mycket luft därmed använder sig några av mindre förgasare för att strypa luft tillförseln.

Troligtvis vet dom ej om vad en turbo/kompressor/lustgas/syresatt bränsle har för funktioner.

Men ändå finns ett antal som hävdar detta.

Norr om masbäcken så snackar ju locals på inandning och då tar syret slut för motorer och man skyller startproblem på startmotorn. :fakta

Inga KTM i Norrland!

He räck å stann å tank, du behöv int slå av motorn. Som he stå i Överkalix ”max 3 mån tomgångskörning”.

:fakta

Vinter ja... borde jag ställa om frågan i sommar? :glömdet

Sommaren är ju en tillfällig blida i den ständiga vintern ;) Lite konstigt är den dock för den där jäkla solen vill ju aldrig gå ner då:D

Hur det hela påverkar KTM:s startmotor vet jag inte, Hondas gamla startmotor är dock opåverkad av rådande förhållanden här:D

Inga KTM i Norrland!

He räck å stann å tank, du behöv int slå av motorn. Som he stå i Överkalix ”max 3 mån tomgångskörning”.

:fakta

Som ytterligare kuriosa av obetydligt värde.

För många år sedan brukade vi besöka vänner och bekanta runt Sollefteå varje år och då fick jag höra om en farbor som var lite egen.

Han bodde i en liten stuga med betoning liten som en student lägenhet ungefär.

Farbrorn hade en Peugeot 405 diesel som stog på tomgång bredvid huset år efter år, vi var ju tvunga att hälsa på o se om detta var sant.

Det var sant:tummenupp. 405 var rensad på front o kyl i mellan motor o hus var det långa mycket väl isolerade slangar in i huset till en 12volt aerotemper från en gammal grävmaskin:fakta.

Hela motorn var klädd med gullfiber för att minska värme förluster.

Generatorn laddade ett bilbatteri inomhus som farbrorn hade som el via en omformare.

Peugeoten hade gått på tomgång ett antal vintrar för värme och el.

Finurlig den däringa farbrorn.

Så det stämmer nog med 3 månaders tomgång körning ovan Dalälven:D:D

Jo, dom "problemlösningar" man vill använda i rikets södra storstäder och framförallt på Hornsgatan har väl gått hem lite sådär här uppe. Tjugotvå grader kallt idag. Då kör man dieselvärmare en timme och sedan tomgångskörning minst en halvtimme till innan man - med fulldubbade Michelin Ivalo - ger sig ut på den sista julshoppingen. Oavsett vad Åsa Romson och Gustav Violin tycker. Och köpcentrumets parkering kan nog te sig som något märklig för den oinvigde. Här står var och varannan bil och tuffar på tomgång väntandes på sina shoppande ägare. Vi har lyckligtvis väldigt få klåfingriga individer (förutom några bodensare, men de visar sig aldrig på vintern).

Som Arctic Cat's reklam sa - sommaren är endast en tillfällig period med dåligt skoterföre...

Alla startmotorer i allt från bilar till snöskotrar till snöslungor fungerar dock utmärkt, så detta måste vara ytterligare en "hata KTM tråd"...?

Den KAN ju möjligen vara en ”fel olja”-tråd...

Skickat från min iPad med Tapatalk

Jo, dom "problemlösningar" man vill använda i rikets södra storstäder och framförallt på Hornsgatan har väl gått hem lite sådär här uppe. Tjugotvå grader kallt idag. Då kör man dieselvärmare en timme och sedan tomgångskörning minst en halvtimme till innan man - med fulldubbade Michelin Ivalo - ger sig ut på den sista julshoppingen. Oavsett vad Åsa Romson och Gustav Violin tycker. Och köpcentrumets parkering kan nog te sig som något märklig för den oinvigde. Här står var och varannan bil och tuffar på tomgång väntandes på sina shoppande ägare. Vi har lyckligtvis väldigt få klåfingriga individer (förutom några bodensare, men de visar sig aldrig på vintern).

Som Arctic Cat's reklam sa - sommaren är endast en tillfällig period med dåligt skoterföre...

Alla startmotorer i allt från bilar till snöskotrar till snöslungor fungerar dock utmärkt, så detta måste vara ytterligare en "hata KTM tråd"...?

Haha, jäkla miljöbovar! Ska det verkligen vara nödvändigt att varmköra så jäkla mycket?

Nejnej jag tycker om KTM men min startmotor har en potentiell risk att paja och uppe på Hardangervidda räckte det med att koppla ur USB-laddaren ur 12V-uttaget för att jag skulle få igång hojen då var det isch 12 grader.
Dagen efter var det 7 grader uppe på Riksvei 55 och där var det så fint så jag stannade varje kilometer och fick igång hojen varje gång.

Verkstan sa, det måste vara ditt biltema batteri som spökar och jag köper det men då undrar jag också varför det har funkat felfritt hela sommaren plus att mitt tidigare batteri (original batteriet f.ö.) betedde sig likadant i vår med endast 2 år på nacken :va

Du har något som orsakar spänningsfall och Biltemas batterier är erkänt lömska...

Du har något som orsakar spänningsfall och Biltemas batterier är erkänt lömska...

GÖTT!!! Vad är det som kan orsaka spänningsfallet tro? Har inte sällan 10-11V i batteriet efter att ha försökt starta. Fick starta med startkablar från bil i Norge till slut.

Tips på bra batteri som dessutom klarar kyla? Vill kunna åka till Överkalix i Februari.

....Ni Norrlänningar borde ju veta....

Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026