KTM 1190, problem med startmotorn, eller...?

Yuasa eller annat kvalitetsbatteri som kostar några hundra mer.

Men det kan mycket väl vara dåliga anslutningar...

Skickat från min G8231 via Tapatalk

Som du själv skrev i första inlägget. Känt problem på -14 modellerna. Startmotorn är extremt känslig för minsta lilla spänningsfall. Är det lite kyligt så minskar de redan små marginalerna. Har du kontaktat Ktm? Många fick sina startmotorer bytta.

Jag satte i ett Biltemabatteri i min förr förra hoj, en KTM, efter 6 månader började den bli svårstartad fast att motorn gick runt som den skulle. Fick tips att det kunde vara batteriet. Köpte ett nytt i mc-butik och problemet var borta för resterande tid jag hade den hojen. Aldrig med Biltemas batterier för min del.

Jag har ett tio år gammalt Biltemabatteri i snöskotern. Det är som nytt fortfarande trots helt obefintlig service och stillestånd utomhus maj-december. Bara att vrida på nyckeln... iofs en 2t-trippel men ändå. Det finns uppenbarligen bra exemplar men efter fyra fallerade batterier på raken till olika hojar är det slut med Biltema för min del.

Som du själv skrev i första inlägget. Känt problem på -14 modellerna. Startmotorn är extremt känslig för minsta lilla spänningsfall. Är det lite kyligt så minskar de redan små marginalerna. Har du kontaktat Ktm? Många fick sina startmotorer bytta.

MC-kompaniet hade kontakt med KTM men det gick inte att styrka vad jag sa eftersom den gick igång felfritt i Väring. Deras erfarenhet var tvärtemot din nämligen att KTM ogärna byter ut startmotorerna, de hade haft någon som var hundra gånger värre än min och den hade de inte fått bytt. Jag funderar lite på att ta ut en ny startmotor som motorskada hos FB.

Ja, Biltemas blybatterier är skräp. De är ofta inte bra ens när de är nya. Möjligen är litiumbatterierna bättre.
Litium tål dock inte kyla speciellt bra annars hade det varit ett bra alternativ eftersom litium ger lite högre startström också. :)

MC-kompaniet hade kontakt med KTM men det gick inte att styrka vad jag sa eftersom den gick igång felfritt i Väring. Deras erfarenhet var tvärtemot din nämligen att KTM ogärna byter ut startmotorerna, de hade haft någon som var hundra gånger värre än min och den hade de inte fått bytt. Jag funderar lite på att ta ut en ny startmotor som motorskada hos FB.

Litium tål dock inte kyla speciellt bra annars hade det varit ett bra alternativ eftersom litium ger lite högre startström också. :)

Ok. Tråkigt att höra. Ibland får jag en känsla av att folk inte ens försöker iom Ktm Scandinavias dåliga rykte. De förtjänar tyvärr sitt rykte men samtidigt har jag bara goda erfarenheter. Hoppas att det löser sig:tummenupp

Är det så att den laddar dåligt är det ju bara att kontrollera om den gör det ibland med en Voltmeter kopplad till batteriet när man kör. Jag har använt en sådan här monterad på ett ciggarettändaruttagsplug men det finns färdiga att köpa klara för att stoppa in i cigguttaget.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...al-voltmeter-0-99-v-dc-med-ram-bla-led-p48373
Normalt ska du med motorn igång ha ca 14,3 Volt över batteriet med ljuset tänt.
För det har jag på både GSX1300R och Sprint RS (numera ! för Sprint RS, behövdes översyn av kablaget på Sprint RS :) generatorn gav ju 14,3 Volt men med ljuset tänt var det inte mer än ca 13,9 V vid batteriet, koppar kostar både i £ och i kg)
För övrigt, jag har gått från Biltema till Yuasa
https://www.mdsbattery.co.uk/

Bifogat

• Kjell-Co-Voltmeter.jpg
    Kjell-Co-Voltmeter.jpg
    30.5 KB · Visningar: 23
Last edited:
Är det så att den laddar dåligt är det ju bara att kontrollera om den gör det ibland med en Voltmeter kopplad till batteriet när man kör. Jag har använt en sådan här monterad på ett ciggarettändaruttagsplug men det finns färdiga att köpa klara för att stoppa in i cigguttaget.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...al-voltmeter-0-99-v-dc-med-ram-bla-led-p48373
Normalt ska du med motorn igång ha ca 14,3 Volt över batteriet med ljuset tänt.
För det har jag på både GSX1300R och Sprint RS (numera ! för Sprint RS, behövdes översyn av kablaget på Sprint RS :) generatorn gav ju 14,3 Volt men med ljuset tänt var det inte mer än ca 13,9 V vid batteriet, koppar kostar både i £ och i kg)
För övrigt, jag har gått från Biltema till Yuasa
https://www.mdsbattery.co.uk/
Jag har ca 13,8 med helljus på. Jag hade Yuasa original men det spökade också i våras. Jag byggde om elsystemet på den förra hojen och inte igen tack, fast nu pratar vi kanske bara två kablar? :näsblod

Jag har ca 13,8 med helljus på. Jag hade Yuasa original men det spökade också i våras. Jag byggde om elsystemet på den förra hojen och inte igen tack, fast nu pratar vi kanske bara två kablar? :näsblod
Med 13,8 Volt över batteriet med helljus på så är elsystemet på din Kåtte byggt på samma sätt som på min Triumph Sprint RS. Ljus använder man bara när man kör på natten. Köra MC på natten gör man minsta möjligt ? Eller hur ?
Med 13,8 Volt över batteriet vid körning blir batteriet aldrig fulladdat.
Jag ser två vägar:
Bygga om elsystemet (om laddningsregulatorn ger ca 14,3 Volt på utgående sladdar). Det var den väg jag valde vilken bland annat innebar 4 x 2,5mm2 från generatorns pluspol till batteriets pluspol. Sprint har en "äldre" typ av generator med spänningsreglering genom att strömmen genom rotorn regleras för rätt utspänning.......
Accepetera att med dagens ljusregler och den egna hälsan i åtanke, köra med tänt ljus även dagtid och varenda kväll koppla batteriet till en smartladdare. Som laddar batteriet till 14,3 Volt och sedan underhållsladdar till nästa MC-tur. Nedan hur jag upptäckte min hoj inte laddade ORDENTLIGT !
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!