Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Som du själv skrev i första inlägget. Känt problem på -14 modellerna. Startmotorn är extremt känslig för minsta lilla spänningsfall. Är det lite kyligt så minskar de redan små marginalerna. Har du kontaktat Ktm? Många fick sina startmotorer bytta.
Litium tål dock inte kyla speciellt bra annars hade det varit ett bra alternativ eftersom litium ger lite högre startström också.Ja, Biltemas blybatterier är skräp. De är ofta inte bra ens när de är nya. Möjligen är litiumbatterierna bättre.
MC-kompaniet hade kontakt med KTM men det gick inte att styrka vad jag sa eftersom den gick igång felfritt i Väring. Deras erfarenhet var tvärtemot din nämligen att KTM ogärna byter ut startmotorerna, de hade haft någon som var hundra gånger värre än min och den hade de inte fått bytt. Jag funderar lite på att ta ut en ny startmotor som motorskada hos FB.
Litium tål dock inte kyla speciellt bra annars hade det varit ett bra alternativ eftersom litium ger lite högre startström också.![]()
Jag har ca 13,8 med helljus på. Jag hade Yuasa original men det spökade också i våras. Jag byggde om elsystemet på den förra hojen och inte igen tack, fast nu pratar vi kanske bara två kablar?Är det så att den laddar dåligt är det ju bara att kontrollera om den gör det ibland med en Voltmeter kopplad till batteriet när man kör. Jag har använt en sådan här monterad på ett ciggarettändaruttagsplug men det finns färdiga att köpa klara för att stoppa in i cigguttaget.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...al-voltmeter-0-99-v-dc-med-ram-bla-led-p48373
Normalt ska du med motorn igång ha ca 14,3 Volt över batteriet med ljuset tänt.
För det har jag på både GSX1300R och Sprint RS (numera ! för Sprint RS, behövdes översyn av kablaget på Sprint RSgeneratorn gav ju 14,3 Volt men med ljuset tänt var det inte mer än ca 13,9 V vid batteriet, koppar kostar både i £ och i kg)
För övrigt, jag har gått från Biltema till Yuasa
https://www.mdsbattery.co.uk/
Med 13,8 Volt över batteriet med helljus på så är elsystemet på din Kåtte byggt på samma sätt som på min Triumph Sprint RS. Ljus använder man bara när man kör på natten. Köra MC på natten gör man minsta möjligt ? Eller hur ?Jag har ca 13,8 med helljus på. Jag hade Yuasa original men det spökade också i våras. Jag byggde om elsystemet på den förra hojen och inte igen tack, fast nu pratar vi kanske bara två kablar?![]()
![]() |
Höstrusch för våra fotografer
Inte bara sommarmånaderna, ... |
![]() |
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär
Efter nästan två decennier ... |
![]() |
Yamaha debuterar med V4 i MotoGP
Yamaha har meddelat att för... |
![]() |
Hojmys i Ugglans Park
Ända sedan början av 90-tal... |