Kryphål i lagen ang. A2 och strypningar?

Karlmartin......du är en av många puckos här, så ta det lugnt, du kommer säkert hitta kompiser här

Möjligen har du redan koll på det men du vet att en uppkörning hos TRV kostar 1 650 spänn va? Tillkommer en inte helt ovidkommande risk att du får hjärnsläpp, även om du övningskör som en gud, och tabbar dig så till vida att du får äran att göra om proceduren.

Att ditt tålamod säger dig att du vill ta A2 så fort som möjligt för att kunna köra hoj ser jag som positivt iallafall och klart motiverat. Men fråga dig själv om det verkligen är värt det för några ynka månader. Köpa en strypt hoj, övningsköra, köra upp och sen klämma några mil på lillhojen för att omgående börja övningsköra på den tunga hojen och köra upp igen ett par tre månader senare.

Tänk också så här: Du är 23, du har hela livet på dig att köra hoj. Uppkörning är nog fan det tråkigaste som finns, en massa cirkuskonster som ska göras. Att göra det fler gånger än absolut nödvändigt, är det värt det eller är det mer värt att stå ut?

Och, nej. Det är väldigt ont om kryphål eftersom körkortslagen är relativt enkel att tolka och utöva.

Jag har redan börjat med kortet ska göra risktvåan 8april tankarna är att sälja 600an köpa en motard åka den på a2 denna sässong, köra upp för A i sep och sen köpa en R hoj 2015 igen. Går allt vägen så har jag kortet i början av maj förutsatt att allt går som det ska självklart. Full koll på diverse priser.

Tack inlägget!
 
Jag har redan börjat med kortet ska göra risktvåan 8april tankarna är att sälja 600an köpa en motard åka den på a2 denna sässong, köra upp för A i sep och sen köpa en R hoj 2015 igen. Går allt vägen så har jag kortet i början av maj förutsatt att allt går som det ska självklart. Full koll på diverse priser.

Tack inlägget!

:tummenupp
 
Min RVF är inte klassad som (super)sporthoj, därav får jag sjysstare försäkring. Kanske nåt liknande för ZXRen?

Jo att försäkringen är schysstare för att det inte är en (super)sporthoj köper jag, men det var ju classicaförsäkringen jag syftade på, vill minnas att jag har hört att det nu är 30 år gammal hoj som gäller för att teckna den på fler ställen än den här tråden.
Trots det så ska jag enligt deras beräknare kunna teckna det på en 24 år gammal hoj?
 
Vad är ursprungseffekt?

Om jag importerar en hoj som är strypt i Tyskland, säg en 600rr strypt till 35-40kw. När jag då reggar den här kommer den ha 35-40kw som ursprungseffekt och jag kan då strypa mer om det behövs vilket kommer vara mindre än 50% av effekten för att komma till A2.

Det som gäller här är ju det som står i de Tyska papperna.
 
Är du säker?
Bilden nedan är en skärmdump jag tog precis på en hoj av samma årsmodell som din?

Björn nu blev jag lite osäker... Swedea som har retroförsäkringen sa det till mej... Påbyltade ochmcsport kan jag inte ens försäkra hojen på classica. Dom ville ha typ 14'' :mad:

Kan nog var lie skillnad om det är en riktig sporthoj med mycket kW....
 
Björn nu blev jag lite osäker... Swedea som har retroförsäkringen sa det till mej... Påbyltade ochmcsport kan jag inte ens försäkra hojen på classica. Dom ville ha typ 14'' :mad:

Kan nog var lie skillnad om det är en riktig sporthoj med mycket kW....

Skit rättstavnings sak... Men ni förstår nog vad jag ville få fram....
 
Björn nu blev jag lite osäker... Swedea som har retroförsäkringen sa det till mej... Påbyltade ochmcsport kan jag inte ens försäkra hojen på classica. Dom ville ha typ 14'' :mad:

Kan nog var lie skillnad om det är en riktig sporthoj med mycket kW....

Jo så kan det nog vara, jag försökte hitta din hoj i listan hos bilsport & mc för att "prove a point" men såg den inte där, antar att den är för sportig med för många hästar... trist!
Men antar att du har en rätt sjysst premie på den ändå? :banana

Och ja, det var en jäkla rättstavning du lyckades med där, haha...
 
Trådstarten måste vara någon form av rekord i ordbajseri i förhållande till konkret text som rörde frågan :lol
 
Jo att försäkringen är schysstare för att det inte är en (super)sporthoj köper jag, men det var ju classicaförsäkringen jag syftade på, vill minnas att jag har hört att det nu är 30 år gammal hoj som gäller för att teckna den på fler ställen än den här tråden.
Trots det så ska jag enligt deras beräknare kunna teckna det på en 24 år gammal hoj?

Vet ej vem det är som sprider dessa rykten men enligt Bilsport och Mcs hemsida är det fortfarande 20 år som gäller!
 
Vet ej vem det är som sprider dessa rykten men enligt Bilsport och Mcs hemsida är det fortfarande 20 år som gäller!

Braxen75 som jag citerade ursprungligen syftade tydligen på Svedea som verkar ha andra regler för "classica" försäkring.
Bilsport & MC har fortfarande 20 år eller äldre som jag har förstått det och du verkar ha bekräftat det :)
 
Vet ej vem det är som sprider dessa rykten men enligt Bilsport och Mcs hemsida är det fortfarande 20 år som gäller!
Med det sagt så kan du fortfarande inte försäkra allt som är älde än 20 år.
Du kan t. ex inte försäkra en zx-9r från -94 med classic (bilsport & mc) och antagligen inte en fireblade från 92-94.
Att zx-9r inte går att försäkra har jag frågat, firebladen är en gissning.
 
Jo så kan det nog vara, jag försökte hitta din hoj i listan hos bilsport & mc för att "prove a point" men såg den inte där, antar att den är för sportig med för många hästar... trist!
Men antar att du har en rätt sjysst premie på den ändå? :banana

Och ja, det var en jäkla rättstavning du lyckades med där, haha...

Jag hatar autocorrect... :mad:

Nja jag fick till en halv för 3400 /år.. Letade som fasen och isplanet var faktist en riktigt bra tjänst :)
Men den är faktist strypt till 100 så om jag plockar bort det så blir det nog fasen inte billigt :(

Men jag fick lära mej en läxa allefall. Man ska inte bara lita på vad det kostar om folk säger så... Kolla själv oxå!!!!
 
Sorry allihopa om det har blivit missförstånd..

Bil och mc har kvar 20 år för classica men jag kan inte teckna min där pga den är supersport?! Dom kunde försäkra den men dom ville ha 14 tuss. Känns lite dumt när hojen kostade under 20...

Swedea som har retroförsäkringen har ändrat så hojen måste vara över 30 år. Och det ändrade dom årskiftet.

Det är dom fakta jag vet. Inget annat.

:hej
 
Jo att försäkringen är schysstare för att det inte är en (super)sporthoj köper jag, men det var ju classicaförsäkringen jag syftade på, vill minnas att jag har hört att det nu är 30 år gammal hoj som gäller för att teckna den på fler ställen än den här tråden.
Trots det så ska jag enligt deras beräknare kunna teckna det på en 24 år gammal hoj?

Jag menade att classica inte går att teckna på (super)sporthojar. Men om ZXR/RVF/VFR är klassade som något annat så får du ju teckna classica.
 
Vad är ursprungseffekt?

Om jag importerar en hoj som är strypt i Tyskland, säg en 600rr strypt till 35-40kw. När jag då reggar den här kommer den ha 35-40kw som ursprungseffekt och jag kan då strypa mer om det behövs vilket kommer vara mindre än 50% av effekten för att komma till A2.

Det som gäller här är ju det som står i de Tyska papperna.
Det kan nog variera beroende på hojen är ny eller gammal. Dom gamla hojarna är nationelt godkända och enbart papper från det egna landet.
Hojar från 2000 talet är ofta coc godkända ( heltypgodkända) , då finns det ett dokument som beskriver exakt hur hojen ser ut från tillverkaren. Det den stora fördelen att mc skall kunna säljas i hela eu plus några fler länder i samma utförande och behöva försesmmed några hemsnickrade lösningar i länder.
Det fanns förr en jungel av nationella krav som komplicerde import. Det kunde extra lång stänkskärm, strålkastartorkare på bilar m.m.
 
Braxen75 som jag citerade ursprungligen syftade tydligen på Svedea som verkar ha andra regler för "classica" försäkring.
Bilsport & MC har fortfarande 20 år eller äldre som jag har förstått det och du verkar ha bekräftat det :)

Fast ni blandar ihop dem: Svedeas försäkring heter Retro, Bilsport & Mcs heter Classica. Men jag förstår vad ni snackar om.

Med det sagt så kan du fortfarande inte försäkra allt som är älde än 20 år.
Du kan t. ex inte försäkra en zx-9r från -94 med classic (bilsport & mc) och antagligen inte en fireblade från 92-94.
Att zx-9r inte går att försäkra har jag frågat, firebladen är en gissning.

Jag vet, men faktumet kvarstår att Bilsport & Mcs Classicaförsäkring gäller för 20 år eller äldre hojar, inte 30 år. Men vi kan alltid tillägga att den inte gäller för supersporthojar. Däremot kan man försäkra gamla GSXR750 till 1987 :va
 
Fast ni blandar ihop dem: Svedeas försäkring heter Retro, Bilsport & Mcs heter Classica. Men jag förstår vad ni snackar om.



Jag vet, men faktumet kvarstår att Bilsport & Mcs Classicaförsäkring gäller för 20 år eller äldre hojar, inte 30 år. Men vi kan alltid tillägga att den inte gäller för supersporthojar. Däremot kan man försäkra gamla GSXR750 till 1987 :va

De ändrade reglerna till 2012 när cbr900rr skulle bli pensionär. Innan det gick alla modeller att classicaförsäkra.
 
Hej på er !:)

jag var hos en handlare idag, vill inte hänga ut någon. men han lovade flera gånger att jag på a2 kortet
får köra en Kawasaki zx6r 2009- och framåt strypt till 35kw.

jag blev väldigt förvånad och frågade hur detta kan koma sig ?
han svarade då med att några av de nya sporthojarna är helfordonsgodkända enligt andra direktiv än vad de äldre är, och att det hängde ihop med EU.

min fråga,kan detta stämma ?
jag frågade han klart och tydligt många gånger om den blev laglig att framföra på a2 kortet.
han sa också att ducati 845 evo fick köras strypt på A2 kortet. då var det bara årsmodellerna 2012 och framåt som var godkända.

HJÄLP:smasha
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top