Kryphål i lagen ang. A2 och strypningar?

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Tycker dock att man kan hålla sina så kallade "insiktsfulla åsikter" för sig själv om dom är dryga och det inte ger ett svar på frågan.

Jag har tolerans men när 30 av 41 komentarer på tråden är handlar om att moralpredika.

tycker man istället kan svara på ett trevligare sätt, Det är vad det handlar om i slutändan.. svara med ett vettigt svar istället för onödiga komentarer.


Trevlig helg!

Med tanke på att du själv har skrivit 11 inlägg i tråden (och jag förutsätter att du anser att du själv inte moralpredikar) så anser du alltså att 100% av resterande inlägg är moralpredikande inlägg.

Herre jösses. Härlig mentalitet! :huvet

Pro tip: Vänd dig inte till ett forum för hjälp om du inte klarar av att hantera faktumet att andra HAR åsikter/erfarenheter och kommer dela med sig av dem (det är lite det som är grejen). :tummenupp
 

Karlmartin

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Ort
Norrköping
Hoj
2007 honda cbr 600rr
Jag svarar bara på inläggen i min tråd, missförstå mig inte jag är tacksam för svar så länge dom är releveanta Jika!

Folk får får gärna komma med åsikter men jag undanbad vänligt i min text syrliga och dryga komentarer som inte var relevanta. och det är precis vad man får moralpredikor och påhopp. Läs igenom allt engång till så förstår nog även du!:tummenupp

:fyllisar
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Jag svarar bara på inläggen i min tråd, missförstå mig inte jag är tacksam för svar så länge dom är releveanta Jika!

Folk får får gärna komma med åsikter men jag undanbad vänligt i min text syrliga och dryga komentarer som inte var relevanta. och det är precis vad man får moralpredikor och påhopp. Läs igenom allt engång till så förstår nog även du!:tummenupp

:fyllisar
Det ändrar ju inte på faktumet att du i tydligt klassar ALLA andra(s) inlägg i tråden som moralpredikor vilket jag anser är ytterst märkligt eftersom du har fått många bra svar.

Nu är jag way off topic och det ber jag om ursäkt för. Hoppas det löser sig för dig och att olyckstråden inte behöver komma på tal igen.
 

Karlmartin

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Ort
Norrköping
Hoj
2007 honda cbr 600rr
Förslåt jag var inte duktig i skolan! var för det mesta bara snygg! räknefel av mig.

Jag har fått endel bra svar!

Men det ramlar in en del tråkiga onödiga komenterar och jag vill inte hetsa någon eller göra mig ovän heller.

Tycker bara att det är onödigt att skriva komentarer som är off topic och som är lite syrliga.

inget illa menat med något jag skrivit. vill bara ha bra och trevliga svar i min tråd!

hoppas ni har hojjarna påställda och 10 plus som det är här i Norrköping hos mig!



Trevlig helg på! :fyllisar
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hej!! Nu ska vi se om man kan posta en tråd utan att folk spyr galla över en!! :)



Det finns som sagt ett överflöd av trådar här och på andra forum skapade av folk som är nya på ämnet och har tusen frågor..


Jag är numera fullt insatt i ämnet ang begränsningar inom dom olika kategorierna A1-A, men denna tråd skapar jag för att försöka hitta kryphål i lagen..

Ta mig som exempel:jag är 23 har försökt att ta hojkort i 3 år men arbetslöshet och pengabrist har kommit emellan så det har inte blivit av innan körkortsreglerna ändrades. Nu är jag 23 och har lovat mig själv att denna säsong ska jag fan ha kort och hoj, om det så krävs att ta A2 och sedan behöva köra upp igen för A när jag fyllt 24.

Klantig och ivrig som jag är så åker jag och köper en hoj med 88kw i org effekt och tänker

"Köp, stryp, regbesikta, stryp av, lev det ljuva livet på 2 hjul"

Det sket sig dock när jag kom hem med hojen och läste på lite om begränsningarna för strypningen..


Många tänker säkert: "idiot sälj och köp en er6-n eller dylikt".


Men jag vill verkligen inte köra en sådan. Jag vill ha en R hoj, jag har liten penis och känner att jag måste kompensera.


Hojen jag köpte är precis vad jag letat efter, jag har lagt pengar på den och har ingen större lust att byta.


Så jag tänkte att man kanske kan hitta ett kryphål i lagen?


Tex:


Om hojen reggades på 25kw innan reglerna ändrades får man då köra den på a2?


Kan man regga om hojjen som amatörbyggt fordon och på så sätt ändra org effekten ner till 70kw?


Köra ostrypt = svårt att åka dit på.

Köra ostrypt på en hoj som jag inte ens får köra strypt = torsk direkt


Får överväga risken eller byta hoj. Isf kanske det finns någon som är sugen på att byta en supermotard mot en fräsch honda cbr 600rr 2007?

Försök nu svara utan att dom syrliga och dryga kommentarer jag ser på det här forumet alldeles för ofta!! Folk som är nya och okunnig blir behandlade som skit.. Alla är inte 40+ och besitter den kunskapen som många gör.


Väl mött


Martin

Nej.

*tråd låst*
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det naturliga vore att ta reda regelverket samt försäkringskostanader innan man köper en mc. Regelverket har tillämpats i 1 år nu och varit känt i flera år.

En ärlig försäkring på en 24 åringe utan körkort är ingen billig grej på en supersporthoj
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Köp en äldre 400cc sporthoj á la zxr400, gsxr400 eller rvf400.
Schyssta hojar som kostar en spottstyver i Tyskland om man inte är rädd för att åka en bit.
Brukar mest vara zxr man hittar på blocket men den som söker skall finna.
 

Karlmartin

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Ort
Norrköping
Hoj
2007 honda cbr 600rr
Det naturliga vore att ta reda regelverket samt försäkringskostanader innan man köper en mc. Regelverket har tillämpats i 1 år nu och varit känt i flera år.

En ärlig försäkring på en 24 åringe utan körkort är ingen billig grej på en supersporthoj

Salus ansvar skulle ha 7700kr halv/helår

Rätt billigt endå.

Reggad på 88kw självklart!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag håller med. kolla på 400 cc hojarna. prata med ekonomin lite. du kanske inte alls behöver sälja din cbr. de vore surt i alla fall.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Fördelen med en äldre hoj är att de sällan tappar så mycket värde, ofta kan man sälja efter en säsong och få igen det mesta förutsatt att man har vårdat den väl.
Dessutom classica försäkringen hos bilsport & mc som sällan överstiger 2000kr hel/hel om hojen är 20 år eller äldre.
 

Karlmartin

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Ort
Norrköping
Hoj
2007 honda cbr 600rr
Jag håller med. kolla på 400 cc hojarna. prata med ekonomin lite. du kanske inte alls behöver sälja din cbr. de vore surt i alla fall.

Ekonomin såg bättre ut idag när skatte beskedet kom.

Är väldigt inne på att köpa en motard eller som ni säger en äldre sport men behålla 600rr.

Tack för tipsen!

Har någon nån åsikt om ktm 525-660?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Ja, frågan är hur det är med gamla R hojar?
Min gamla Fireblade från 1995 var ursprungsreggad på 38kw...
Stod inte i regbeviset att den var strypt i effekt
Den borde man ju kunna strypa ner till 35 och sen ha kul med...

Detta är från fordonsregistret:

Registreringsnummer: xxx xxx
Fabrikat: HONDA CBR900RR SC
Färg: SVART Fordonsslag: MC
Fordonsår: 1995

Drivmedel 1: BENSIN
Tankvolym, liter: 18
Motoreffekt, kW: 38,0
Effektnorm: DIN

Det skulle gå ja. Står det däremot: Effekt sänkt genom xx ingrepp från 90 till 38kw är det kört.
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Nu blir jag väll en i mängden som predikar! Men jag ska endå försöka ge ett alternativ men de kommer sen.
Först vill jag förklara varför alla säger åt dig att lugna dig på ett insiktsfullt sätt som jag tror kommer från deras egna erfarenhet. Ett sätt jag önskat någon förklarat för mig ,
Min egen tid på två hjul började liknande din ville ha en ball r-hoj så köpte en cbr900 värdelös Att kör konbana vilket resulterade i merkostnader med körskola och lånehoj. När jag väl fick kortet tyckte jag att jag var rossi! De enda jag egentligen gjorde var att gasa satan rakt fram.
Tog till slut mitt förnuft till fånga och tog den till en bandag på Gelleråsen jag kom dit med i eget tycke en medel stor penis efter att blivit frånkörd av 250cc grabbar som knappt fått hår på pungen hade min penis krypit in och visade sig inte på flera dagar. Efter de insåg jag hur lite effekt påverkar hur snabb du är de snarare hämmar din utveckling.

Så min lösning är behåll din hoj skramla ihop pengarna till en nice motard (som bara är så jävla kul) ta ditt a2 kort och kör lite bana! Om du har tur kanske de finns bandagar som tillåter dig köra din andra hoj!?

Ps: blir även idag frånkörd av motardgubbar med halva effekten ( blir förbannad)
 

Braxen75

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
1990, Yamaha FZR1000. -89 Honda Dominator nx650 (såld)
Fördelen med en äldre hoj är att de sällan tappar så mycket värde, ofta kan man sälja efter en säsong och få igen det mesta förutsatt att man har vårdat den väl.
Dessutom classica försäkringen hos bilsport & mc som sällan överstiger 2000kr hel/hel om hojen är 20 år eller äldre.


Nej !! Jag råkade missa det när jag köpte min hoj nu.. Retroförsäkringen måste hojen vara över 30 år nu... Från och med årskiftet ändrade dom det.. Den jäklarna :huvet
 

Karlmartin

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Ort
Norrköping
Hoj
2007 honda cbr 600rr
Nu blir jag väll en i mängden som predikar! Men jag ska endå försöka ge ett alternativ men de kommer sen.
Först vill jag förklara varför alla säger åt dig att lugna dig på ett insiktsfullt sätt som jag tror kommer från deras egna erfarenhet. Ett sätt jag önskat någon förklarat för mig ,
Min egen tid på två hjul började liknande din ville ha en ball r-hoj så köpte en cbr900 värdelös Att kör konbana vilket resulterade i merkostnader med körskola och lånehoj. När jag väl fick kortet tyckte jag att jag var rossi! De enda jag egentligen gjorde var att gasa satan rakt fram.
Tog till slut mitt förnuft till fånga och tog den till en bandag på Gelleråsen jag kom dit med i eget tycke en medel stor penis efter att blivit frånkörd av 250cc grabbar som knappt fått hår på pungen hade min penis krypit in och visade sig inte på flera dagar. Efter de insåg jag hur lite effekt påverkar hur snabb du är de snarare hämmar din utveckling.

Så min lösning är behåll din hoj skramla ihop pengarna till en nice motard (som bara är så jävla kul) ta ditt a2 kort och kör lite bana! Om du har tur kanske de finns bandagar som tillåter dig köra din andra hoj!?

Ps: blir även idag frånkörd av motardgubbar med halva effekten ( blir förbannad)

Väl skrivet av dig! Tack för ditt råd och tips!

Framtiden är ovis! Antigen ta A2 köpa motard och köra upp igen i sep, för A eller övningsköra på min 600rr över sommaren och ta A direkt istället... Vi får se vi får se:huvet
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Nej !! Jag råkade missa det när jag köpte min hoj nu.. Retroförsäkringen måste hojen vara över 30 år nu... Från och med årskiftet ändrade dom det.. Den jäklarna :huvet

Är du säker?
Bilden nedan är en skärmdump jag tog precis på en hoj av samma årsmodell som din...
3UdEiOc.png



Väl skrivet av dig! Tack för ditt råd och tips!

Framtiden är ovis! Antigen ta A2 köpa motard och köra upp igen i sep, för A eller övningsköra på min 600rr över sommaren och ta A direkt istället... Vi får se vi får se:huvet

Ha i åtanke att ifall du ska ta hela kortet hos körskolan med körlektioner osv så kan man få vänta rätt länge mellan körlektioner/risk2/uppkörning om man inte bokar allt i GOD tid.
Mitt kort tog strax över 4 månader att ta just för att jag hade svårt att få tag på körtider, fick även vänta en månad på uppkörningen...
Med andra ord kanske det är bättre att satsa på A direkt ifall så är fallet?
 
Last edited:

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Karlmartin......du är en av många puckos här, så ta det lugnt, du kommer säkert hitta kompiser här
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Möjligen har du redan koll på det men du vet att en uppkörning hos TRV kostar 1 650 spänn va? Tillkommer en inte helt ovidkommande risk att du får hjärnsläpp, även om du övningskör som en gud, och tabbar dig så till vida att du får äran att göra om proceduren.

Att ditt tålamod säger dig att du vill ta A2 så fort som möjligt för att kunna köra hoj ser jag som positivt iallafall och klart motiverat. Men fråga dig själv om det verkligen är värt det för några ynka månader. Köpa en strypt hoj, övningsköra, köra upp och sen klämma några mil på lillhojen för att omgående börja övningsköra på den tunga hojen och köra upp igen ett par tre månader senare.

Tänk också så här: Du är 23, du har hela livet på dig att köra hoj. Uppkörning är nog fan det tråkigaste som finns, en massa cirkuskonster som ska göras. Att göra det fler gånger än absolut nödvändigt, är det värt det eller är det mer värt att stå ut?

Och, nej. Det är väldigt ont om kryphål eftersom körkortslagen är relativt enkel att tolka och utöva.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top