Kryphål i lagen ang. A2 och strypningar?

Karlmartin

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Ort
Norrköping
Hoj
2007 honda cbr 600rr
Yipyip.. Om du bara visste hur många som gör så.. :) men det är offtopic. Det är försäkrings snack..


Ingen som är sugen på en honda cbr 600rr?


Bytes mot ktm 660 eller liknande!


Trevlig fredag folket!!!! :rock
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har du pratat med transportstyrelsen?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag har bestämt för mig att en polare till mig hade en ny 600rr 2007 och att den var strypt. Köptes hos Bike i Trollhättan, dock fick killen två hojar för den första skrotade Jerker Axelsson utanför Bike när den skulle levereras vilket resulterade i en brusten mjälte osv. Men när killen väl fick sin andra hoj så är jag tämligen säker på att den var reggad som mellan.

Har du nu en likadan cykel av 2007 års modell så förstår jag inte varför den inte skulle gå att regga som mellan.

Reglerna måste väl gälla årsmodellen eller? En bil som varit avställd i 20år och ställs på idag har ju inte 2014års avgaskrav eller krav på OBD-funktioner. Den bilen inspekteras ju med hänsyn till vad som var kraven när den var ny... Har den fallit ur registret så krävs en ursprungskontroll och reggbesiktning men sedan kommer bilen lik förbannat att vara gammal... Dvs inte reggad som årsmodell 2014.

Vad gäller att typa om den med lägre effekt. Visst, det kan gå. Man behöver på en bil ändra motor, växellåda, bakvagn i princip. Motor ändrad kan du göra genom att köra den på e85. där kan du också hävda den lägre effekten. Sen kanske man behöver ändra andra saker också som sving eller så, det vet jag inte... Men då måste du göra en byggbesiktning hos SFRO á 4500kr, sen skall det göras en slutbesiktning, reggbesiktning osv... Du kommer att behöva bromsintyg och vågsedel på hojen.
Det finns en stor skillnad i regelverk mellan 2012 och 2013. 2012 kunde körkortstagare under 21.år få ett kk för begränsad mc 25 kw. Detta kk blev automatiskt obegränsat efter två år. Dom fick köra en gsx r 1000 på 185 hk som var. Strypt till 25 kw (34 hk).
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
mycket intressant det här ändå.. jag har en bekant som ska börja med kortet. Svensksåld R1 1998 kom med 55kw på pappret har jag hört så frågan är då får han köra en sådan då den ursprungseffekt i sverige står som 55kw?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Yipyip.. Om du bara visste hur många som gör så.. :) men det är offtopic. Det är försäkrings snack..

Hälsa från mig nästa gång du träffar någon av dem att de är svin.






För övrigt har jag mycket stilrent satt ihop en såkallad Flowchart som jag hädanefter kommer posta i VARJE tråd där någon frågar om NÅGOT som har med A2 och strypningar att göra.
Feel free att kopiera bilden och posta om jag inte är där för att komma med drygheter :arsele

Flowchart A2.jpg
 

Bifogat

  • Flowchart A2.jpg
    Flowchart A2.jpg
    57 KB · Visningar: 1,625

Karlmartin

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Ort
Norrköping
Hoj
2007 honda cbr 600rr
Hälsa från mig nästa gång du träffar någon av dem att de är svin.






För övrigt har jag mycket stilrent satt ihop en såkallad Flowchart som jag hädanefter kommer posta i VARJE tråd där någon frågar om NÅGOT som har med A2 och strypningar att göra.
Feel free att kopiera bilden och posta om jag inte är där för att komma med drygheter :arsele

View attachment 401705

Fint! :)
 

Karlmartin

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Ort
Norrköping
Hoj
2007 honda cbr 600rr
Sen så skapades inte tråden för att fråga om min hoj går att köra på a2 kort. Utan frågan va om det fanns några kryphål i lagen som gör det möjligt att köra en r hoj på a2 kort..
 

Karlmartin

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Ort
Norrköping
Hoj
2007 honda cbr 600rr
mycket intressant det här ändå.. jag har en bekant som ska börja med kortet. Svensksåld R1 1998 kom med 55kw på pappret har jag hört så frågan är då får han köra en sådan då den ursprungseffekt i sverige står som 55kw?

Har läst om det där.. Mycket intressant!
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag måste få vika in med en intressant fråga. om inte jag minns fel så står det inte att hojen får ha max 70kw original utan de står att man inte får strypa mer än 50% right? (vet att transportstyrelsen och Körkortsportalen och smc skriver olika).

När vi då kommer det det problemet att vi har en väldigt lätt hoj, låt oss säga en motard på 100kg och 41kw original. hur gör vi då?

vi kan ju lätt strypa den till 0.2kw/kg men…
för att nå det förhållandet måste vi strypa till 20kw. de är drygt 51% strypning. är det då en omöjlig hoj att få som A2?

Nu vet jag inte om de finns någon motard som väger just 100kg men jag har ju sett de omkring 110kg och 41kw. de borde väl rimligt finnas de med 43-44 kw och då måste de väl bli problem

Någon som är Insatt på riktigt?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det där med 50 procent blir endast tillämpligt på mycket lätta och effektstarka hojar. I 99 procent av fallen uppkommer inget problem eftersom dom lätta hojarna typ 690 duke bara har 50 kw orgianal. Däremot kan dom inte ha 35 kw utan t.ex 31 kw för att få köras med a2 körkort.

Det skulle behövas en särskild forumdel på sporthoj för a2 eftersom intresset är mycket större för a2 än 125 cc klassen. Här finns en mycket större grupp som har ekonomi att göra verklighet av hoj planer och körkort.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Är du trevlig är jag trevlig easy as that :)

Är väldigt trött på alla syrliga och helt onödiga
Kommentarer. Det gäller inte bara min tråd utan
Detta forum överlag..
Jag tycker det är värt att kommentera detta, på vinst eller förlust. Hoztic inlägg var inte otrevligt. SH är ett internetforum för motorintresserade med bla ett unikt inslag, en minneslund. Där skriver man om fd medlemmar som kört ihjäl sig. 5 fulla sidor vid det här laget. Tänkvärt. Det står i en slags relation till det du själv beskriver som "född utan tålamod". Och även dina idéer kring att försäkra för 35kw fast den har 88kw, köra den ostrypt på A2-kort, inte kunna vänta ett halvår på att ta A, hitta lucka i lagen osv. Hur tror du vi ska reagera på att du håller fast vid din otåliga lust att köra olagligt och begå försäkringsbedrägeri? I alla fall jag reagerar också som Hoztic, inte med ett "hurra! kör på bara, ut för fan, bomba satan, skitcoolt", utan snarare med ett "suck, vojne ,vojne, håll dig miltals borta från mina vägar bara".
Svar på dina frågor finns utförligt på sidan 1.
 

Karlmartin

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Ort
Norrköping
Hoj
2007 honda cbr 600rr
Jag tycker det är värt att kommentera detta, på vinst eller förlust. Hoztic inlägg var inte otrevligt. SH är ett internetforum för motorintresserade med bla ett unikt inslag, en minneslund. Där skriver man om fd medlemmar som kört ihjäl sig. 5 fulla sidor vid det här laget. Tänkvärt. Det står i en slags relation till det du själv beskriver som "född utan tålamod". Och även dina idéer kring att försäkra för 35kw fast den har 88kw, köra den ostrypt på A2-kort, inte kunna vänta ett halvår på att ta A, hitta lucka i lagen osv. Hur tror du vi ska reagera på att du håller fast vid din otåliga lust att köra olagligt och begå försäkringsbedrägeri? I alla fall jag reagerar också som Hoztic, inte med ett "hurra! kör på bara, ut för fan, bomba satan, skitcoolt", utan snarare med ett "suck, vojne ,vojne, håll dig miltals borta från mina vägar bara".
Svar på dina frågor finns utförligt på sidan 1.



För det första har jag full respekt för dom som lämnat oss för tidigt, det är tragiskt.

Vet inte vart du har fått i från att jag ska försäkra på 35kw? det går inte försäkra på lägre effekt än org effekt nuförtiden så den är försäkrad på 88KW oroa dig inte för det.

Jag har inga problem att byta hoj eller vänta 6 månader, min fråga var endast om det finns någon möjlighet/hål i lagen som gör det möjligt för mig att framföra min motorcykel på A2 kort eftersom att jag vid köp av hoj inte hade läst på ordentligt och det får jag äta upp.. skyller inte ifrån mig på att jag blivit dåligt informerad, för allt det är upp till mig själv att ta reda på.

Jag är stor respekt för hastigheter och för fordon. jag kör inte som en vildvetting jag är faktiskt en lugn och metodisk människa när det kommer till att framför bilen, crossen eller motorcykel. Men jag föredrar att köra en sport hoj, då jag gillar stuket och känslan, den känslan du inte får på en Motard eller Er6-n. respektera det så respekterar jag dig.

Jag försöker inte göra något olagligt jag försöker bara kringgå dom restrisktionerna som finns.. men på ett fullt lagligt sett.. Går inte det så får jag byta hoj alt. vänta.

läser man en sån här tråd och komenterar som att jag är dum i huvet och kommer köra ihjäl mig och andra bara för jag vill köra en R hoj då får man ett drygt svar tillbaka, "behandla folk som du vill bli behandlad" ett gamalt och klokt ordspråk.

Ha en trevlig helg!

Väl mött

// Martin
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag måste få vika in med en intressant fråga. om inte jag minns fel så står det inte att hojen får ha max 70kw original utan de står att man inte får strypa mer än 50% right? (vet att transportstyrelsen och Körkortsportalen och smc skriver olika).

Du minns fel. Hojens ursprungseffekt får inte överstiga 70kW. Körkortsportalen är officiella myndighetsuppgifter, dvs det som gäller. SMC är det inte.

http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/A--Motorcykel-huvudsida/
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Hälsa från mig nästa gång du träffar någon av dem att de är svin.






För övrigt har jag mycket stilrent satt ihop en såkallad Flowchart som jag hädanefter kommer posta i VARJE tråd där någon frågar om NÅGOT som har med A2 och strypningar att göra.
Feel free att kopiera bilden och posta om jag inte är där för att komma med drygheter :arsele

View attachment 401705

EDIT - Skit i nedanstående svar, jag slarvläste dit fina schema. Allt är ju fint!

Jag kanske tänker fel, men hojen får väl ändå väga UNDER 175kg, förutsatt att man stryper den i motsvarande mån? D.v.s. en 150kg hoj med 70kW ursprungseffekt måste strypas till 30kW för att gå under A2.
 
Last edited:

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
...Vettigt del av inlägget...

...läser man en sån här tråd och komenterar som att jag är dum i huvet och kommer köra ihjäl mig och andra bara för jag vill köra en R hoj då får man ett drygt svar tillbaka, "behandla folk som du vill bli behandlad" ett gamalt och klokt ordspråk.

Ha en trevlig helg!

Väl mött

// Martin

Nu är det väl ändå så att det faktiskt inte är någon här, mer än du själv, som har påstått att du är dum i huvudet?

Ditt sätt att resonera är nog större anledning till att olyckstråden kom på tal, snarare än ditt hojval. Att du sedermera även verkar ha nolltolerans för andras, i mina ögon insiktsfulla åsikter, stärker bara bilden av detta.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008

Karlmartin

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2014
Ort
Norrköping
Hoj
2007 honda cbr 600rr
Tycker dock att man kan hålla sina så kallade "insiktsfulla åsikter" för sig själv om dom är dryga och det inte ger ett svar på frågan.

Jag har tolerans men när 30 av 41 komentarer på tråden är handlar om att moralpredika.

tycker man istället kan svara på ett trevligare sätt, Det är vad det handlar om i slutändan.. svara med ett vettigt svar istället för onödiga komentarer.


Trevlig helg!
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top