Krokig bromsskiva....eller är 0,011mm rakt?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Frambromsen är inte som den skall. Vid lite hårdare inbromsning rycker det i hela motorcykeln. Tänk er som ABS men ryckigare. Min har inte ens ABS.

Jag har provat att göra rent beläggen. Dock inte supernoga med tandborste. Det är kanske nästa steg!?

Har mätt upp båda skivorna fram. Dom hade ett spel på ca 0,011mm. Är det ok eller är det bara att skrota och köpa nytt?
En gång glömde jag låset i skivan. Dock i låg fart. Jag ledde cykeln. Kan det vara tillräckligt för att skada den?

Har nyligen bytt styrlager. Kan det ha blivit knasigt?

//Mark

Ingen aning men när jag fick byta en skiva var det betydligt mer. Klämde bara en penna mot gaffelbenet men då syntes det tydligt så kanske 1-2 tiondelar. Den masserade ut beläggen på långa rakor vilket gjorde det extremt spännande att bromsa i andra änden.

Jag såg inget utan att ha en fixpunkt i form spetsen på pennan dock

Bromsskivor mäts i mikromilimeter, jag säger byt!

Vad menar du med "spel".
Är det kastet som är 0.011mm, är det variation i tjockleken eller något annat?
Har hojen stått ute i regnet så att det blivit korrosion eller märken efter belägen på skivan?

Frambromsen är inte som den skall. Vid lite hårdare inbromsning rycker det i hela motorcykeln. Tänk er som ABS men ryckigare. Min har inte ens ABS.

Jag har provat att göra rent beläggen. Dock inte supernoga med tandborste. Det är kanske nästa steg!?

Har mätt upp båda skivorna fram. Dom hade ett spel på ca 0,011mm. Är det ok eller är det bara att skrota och köpa nytt?
En gång glömde jag låset i skivan. Dock i låg fart. Jag ledde cykeln. Kan det vara tillräckligt för att skada den?

Har nyligen bytt styrlager. Kan det ha blivit knasigt?

//Mark

Ett spel på 0.01 mm låter väldigt lite ifall det är flytande skiva. Jag gissar att du menar att skivan kastar 0.01mm det är fortfarande väldigt lite och knappast märkbart.

Med tanke på noggrannheten tror jag han mätt tjockleken med digital mikrometer.
Tvivlar dock på att 11my skulle ge så kraftiga vibrationer.

Har du mätt hur mycket bromsskivan slår i sidled när hjulet snurrar ett varv är 0,011mm ingenting.
Tillåtet slag på Sprint RS är 0,3 mm. #
Hugger skivan skulle jag föreslå att slipa ytan på bromsskivan med vattenslippapper 400.
Så det blir ny yta.
Efter du monterat av bromsskivan från hjulet.
Skivan ska slipas så bromskivan får en ny yta som ser ut som XXXXXXXXXXX så bromsbeläggen möter en rad med överlappande kryss.

# Vad slaget gör är att bromskolvarna först måste flyttas mot skivan innan de biter.
"Det blir större dögång" innan bromsen tar.

Tack för många bra tips!

Då släpper jag vinda skivor som anledning till den ryckiga inbromsningen.
Det blir det rengöring av skivor och ok som nästa steg.

Precis, 1 hundradels mm. Jag har väldig svårt och tro det är märkbart.

Och den där sista tusendelen undrar jag faktiskt hur han lyckats mäta.
Jag har använt Biltemas indikatorklocka. Kanske var lite väl petigt att ta med den sista ettan men jag visste inte riktigt var marginalerna gick. Är det redan vid 1 hundra del så kunde ju sista tusendelen oxå fått vara med.

1629204293852.png

Hej, Ts. Har du mätt med Biltemas indikatorklocka så är det väl 0,11mm du har mätt? 1,1tiondel =0,11mm.Eller?

Hej,
Ja, det får jag nog kolla upp. Det var 11st av enheten på klockan.

Läser följande på sidan om indikatorklockan: Noggrannhet: 0.01 mm
Så, du har kanske en hel poäng i det här. Hm, fan....det blir ju en del skillnad i resultatet.

Låter ändå mest som förorenade/rostporiga skivor. Inte helt ovanligt att det blir en bit med ojämn friktion där beläggen legat emot skivorna om hojen stått ett tag. Särskilt om det varit fuktigt.
Rotera ena skivan 180 grader så stället där ev problemområde är hamnar ojämnt mellan skivorna. Blir det bättre av detta så vet du att båda skivorna har ojämn friktion och att det är dags för en slipning.

TS: Frambromsen är inte som den skall. Vid lite hårdare inbromsning rycker det i hela motorcykeln. Tänk er som ABS men ryckigare. Min har inte ens ABS.
slut citat
Styrlagret redan föreslagit av Micke och Impact.
Jag hade själv inte dragit det tillräckligt hårt. Och det märktes direkt vid bromsning att något var fel.
Så det var bara hem och dra med momentnyckel. ? Enligt moment i Haynes till Sprint RS.
Eller var det stora skiftnyckeln + bagagevåg för jag hade ingen tillräckligt stor hylsa ?

Ojämna skivor med varieriande friktion känns oavsett, både vid lätta och hårda inbromsningar.
Om jag minns rätt.

Säger också styrlager. 0,1 eller 0,01mm ger inte dessa symptom. Eftersom styrlagret nyligen skruvats med så är det en lågoddsare.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti