Krokig bromsskiva....eller är 0,011mm rakt?

Jag tror som Josef på rostporer där beläggen stått stilla. De räcker att man tvättar och den står stilla några dagar veckor så kan de va kört. Jag fick samma fel på Min KTM sm 990 men då stod den över vintern. Jag mätte skivor och jag provade tom rikta om centrumet så de slog + - 2mm. De kasten kändes inte alls av pga att skivan är flytande och centrumet mjuk alu. Däremot slog de ut bromsklossarna. Men de va inga problemn bryta om centrumet på plats så de slår uppimot 2 tiondelar för de gör inget. Jag slipade utav hell med rondell med sanpapper men de blev bara lite bättre. Tillslut vred jag som Josef skriver ena skivan 90gr vs den andra och då halverades pulserna. De vart så pass bra att jag körde vidare. pulserna försvinner i takt med milen så nu 1500-2000mil senare är de helt borta.
Numera är jag noga att köra hojen efter tvätt och tokbromsa, de mår kedjan bra av också. Och inför vinterförvaring trycker jag isär beläggen lite.

Det stämde att styrlagret inte var riktigt rätt ihopsatt. Ex. gick det inte att använda styrlåset för kolven hamnade i fel höjd. Det är nu justerat och det är i sin ordning.
DOCK - hjälpte det inte mot vibrationerna i bromsen. När skivorna är varme blir det betydligt mer uppenbart. Det hugger i bromsen på ett väldigt otrevligt sätt. Det går i takt med om man uttalar bokstaven R som en skåning. Svårt att förklara. Kanske är det så fort hjulet snurrar i ca 70-100kmh?!
Kan det vara så att skivorna slår sig när dom blir varma men är raka när man mäter dom kalla?

Last edited:
Det stämde att styrlagret inte var riktigt rätt ihopsatt. Ex. gick det inte att använda styrlåset för kolven hamnade i fel höjd. Det är nu justerat och det är i sin ordning.
DOCK - hjälpte det inte mot vibrationerna i bromsen. När skivorna är varme blir det betydligt mer uppenbart. Det hugger i bromsen på ett väldigt otrevligt sätt. Det går i takt med om man uttalar bokstaven R som en skåning. Svårt att förklara. Kanske är det så fort hjulet snurrar i ca 70-100kmh?!
Kan det vara så att skivorna slår sig när dom blir varma men är raka när man mäter dom kalla?
Det kan vara så att de slår sig med värmen.. Så är det t.ex. på min bil... Har man flytande skivor ska detta dock inte visa sig i skeva skivor..

Jag tror egentligen inte att detta är ditt problem men på mina nya skivor + belägg från EBC fastnade belägget i skivan som "små prickar" som gjorde att det slog (mycket om jag minns rätt). Efter några mail och tester fick jag nya skivor och belägg..

1) Har du lossat ena bromsskivan som Josef föreslog och vridit den 180 grader / 1/2 varv innan du skruvade dit den igen. För att jämmna ut "bromsförmågan". ?
2) Har du tagit loss båda bromskivorna och XXXXXXXXXXX slipat dom ? se #11

Jag hade samma problem som du på Sprint RS. Bromsen tog ojämnt.
Tog och lyfte upp framhjulet med Abba Stand Frontlift och låste/säkrade styret med spännband till passagerarfotpinhållarna.
Och använde Biltemas indikatorklocka fastsatt på en hantelskiva.
Vred hjulet framåt en nit i taget på bromsskivan och skrev upp alla 10 värdena.
Två varv till för att se hur bra jag kunde mäta. Och det var värden från minst typ 0,51 mm mest 0,61 mm
dvs slag ca 0,10 mm. På båda skivorna.
Trots slaget mycket mindre än tillåtet 0,3 mm köpte jag nya bromsskivor till Sprint RS.
Slaget på de nya XXXXXXXXXXXX slipade var ca 0,1 mm på den ena, 0,15 mm på den andra.
Provkörde. Bromsen tog jämt. Trots större slag.

Har du inte gjort 1) eller 2)
så kan du antagligen lösa problemet / minska problemet med att bromsen tar ojämnt med båda metoderna eller varför inte 1) + 2)
3) Har du ont om tid och gott om pengar, beställ nya bromsskivor.

Last edited:
Om det är flytande skivor så är det lönt att göra rent nitarna ordentligt.

Jag köpte nya skivor till min gammel-gixxer för ett tag sen. Hade problem med vibrationer, bromshandtaget pulserade och bromsarna "högg" speciellt sista biten innan stopp.
Hade kollat styrlager, hjullager gjort rent skivor, nitar och belägg innan jag slutligen gav upp och köpte nya. Det är ju ganska mkt pengar. Trots att jag hittade "billiga" Brembo Oro i Italien, kostade dom mer än 10% an hojjens värde. :)
Hursom, jag är skitnöjd med resultatet. Förutom bromsarna gillde jag allt med den här hojen!
D7EA8D55-378A-4051-AD0D-ED95563A4429.jpeg

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...