Krockade med cyklist igår

Cyrus

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Kawasaki zx7-r
Som rubriken säger jag krockade med en cyklist som körde för fort runt ett hör igår och det är bara sopor kvar av min framskärm samt att top- och höger-kåpan är lite skrapad. Fast det är cyklistens fel så måste jag ta detta på min försäkring säger försäkringsbolaget så det blir antagligen till att laga själv. Så vart hittar jag bättringsfärg till en grön Kawa zx7-r och en framskärm billigt?

Freppa skrev:
Varför måste du ta det om det är cyklistens fel?
Därför att cyklister tillhör gruppen "oskyddade trafikanter" precis som hästar och gående, vilket betyder att man alltid har väjningsplikt för dem...oavsett situation och hur puckat de än beter sig.

Det där är jävligt märkligt.

Frugan blev påkörd av en cyklist för några år sedan när hon körde bil. Cyklisten kom från hennes vänstra sida och satte sig i framskärmen så den blev bucklig. Det var en grabb i 12-årsåldern som satt på cykeln. Det var solklart att det var hans fel. Hon ringde till mig och frågade vad hon skulle göra och jag sa att de skulle åka tillsammans till polisen och anmäla det så att det inte blev något snack efteråt, och eftersom det inte var hennes fel så var det ingen fara.

Döm om vår förvåning när hon sedan blir kontaktad av försäkringsbolaget och representanten säger att vi hade tur eftersom cyklisten inte begärde ersättning för cykeln! Nä men det tror fan det, det var ju hans fel :kocko
Hon skulle inte heller bli ersatt för bilen eftersom cyklister tycks gå fria från allt även om det är deras fel :huvet

Det bästa hade tydligen varit att gå hem med grabben till hans föräldrar och berätta att han hade kvaddat skärmen och krävt dem på ersättning, men nu vet man bättre :rolleyes:

Ja ja, man upphör aldrig att förvånas över försäkringsbolag...

Cyrus skrev:
Som rubriken säger jag krockade med en cyklist som körde för fort runt ett hör igår och det är bara sopor kvar av min framskärm samt att top- och höger-kåpan är lite skrapad. Fast det är cyklistens fel så måste jag ta detta på min försäkring säger försäkringsbolaget så det blir antagligen till att laga själv. Så vart hittar jag bättringsfärg till en grön Kawa zx7-r och en framskärm billigt?
Framskärm kan finnas på en skrot eller hos t.ex nån som säljer Secdem-prylar. Gör en sökning på forumet...färg blandar vilken lackerare som helst om du har ett färgprov eller en kod från www.color-rite.com.

Om cyklister räknas som oskyddade trafikanter och inte har något som helst ansvar för skador de orsakar har de tamejfan inte att göra på vägarna! :dummer

mankan skrev:
Det där är jävligt märkligt.
Ja, man kan ju tänka sig situationen när man parkerat hojen framför kiosken och står å handlar glass eller nåt. Så kommer en finnig 13-åring på BMX och cyklar in i den parkerade hojen.

Är det hans fel? Näpp, tydligen inte :va

Hur går sånt till...?

(Osäker på just den situationen, men den gjorde sig bra "på bild")

mankan skrev:
Döm om vår förvåning när hon sedan blir kontaktad av försäkringsbolaget och representanten säger att vi hade tur eftersom cyklisten inte begärde ersättning för cykeln! Nä men det tror fan det, det var ju hans fel :kocko
QUOTE]

Hände precis mig.

Var på väg ut från en parkering, stannar och står still innan korsningen.
Ser att det kommer en gammal gubbe vinglandes på en cykel från vänster.
Väntar på att han ska cykla förbi, men han får för sig att svänga in på parkeringen där jag är.
Han cyklar in i min vänstra framskärm, som blir lite bucklig, hans framdäck på cykeln blir skevt.

Japp självklart mitt fel, tvungen att fixa hans cykel och min framskärm.

Jag fattar inte att det inte räcker med 90-100db för att folk ska uppmärksamma en hoj.

Last edited:
Tessan skrev:
Fast hästar brukar inte bete sig så "puckat".. Gör de det, så beror d till 99% på att de blir skrämda, då kan de inte riktigt hjälpa det....
Men en skrämd cyklist kanske inte heller rår för det.....

Jag har pratat med både polis och mitt försäkringsbolag och båda två säger att det är hon som är oaktsam och därför så är det hon som är vållande. Men eftersom hon inte har någon försäkring på sitt fordon så måste jag stämma henne om hon inte vill betala :kocko .

Jag pratade med henne efter jag skrev inlägget och hon skyller allt på mig eftersom jag körde mitt i vägen på en enfilig väg, gissa vad som skulle ha hänt om jag hade kört en bil istället sa jag men det vägrade hon inse.

Jaja hur som så känns det som att jag klarar mig och kan ordna upp detta på något sätt.

Får väll dra till med det som jag har fått lära mig nu när jag tagit körkortet, att cyklister bara har företräde om du korsar en cykelöverfart under sväng, annars så är dom skyldiga att lämna dig företräde, så om detta inte var fallet så är hon antingen dum eller bara snål för uppenbart så har hon gjort fel. Men det är många cyklister som faktiskt inte vet vad som gäller, borde finnas kurser för alla som inte fått lära sig det under körkortsutbilningen.

En fundering på hur försäkringsbolaget ser på cyklister:

Situationen:
Du parkerar din hoj på en parkering utanför en tjorre, beställer in en glass o smaskar i dig den me'ns du sitter i solen.

Alternativt händelse ett:
På trottoaren störtar en cyklist fram (i vansinneshastighet har jag lärt mig av dagstidningarna att de heter) och kör rakt in i den parkerade hojen. Den välter ju så klart och får givetvis skadorna som hör till.

Alternativ händelse två:
Medan du mumsar på din glass kommer de plötsligt en snubbe kutande på trottoaren. Han har hjälm på sig och håller mystiskt nog en cykel uppsträckt över huvet.
I all iver ser han inte den parkerade hojen och springer rakt in i den.
Som som sig bör välter. Och får skador.

Enligt vad dom tidigare författarna skrivit så är de tydligen alltid de motordrivna fordonets förares fel om en cyklist krockar med fordonet.
Är de samma sak om en gastande cyklist springer in i fordonet med cykeln i händerna?

Eller räknas han som en våldsam gångtrafikant med tillhygge då? :rolleyes:
De verkar ju inte bättre.

Jag tror att det har med att göra med att om motorn är igång eller inte.
Kan nog klassas som skadegörelse eller liknande om personen ifråga kör på din parkerade hoj.
Men så fort motorn är igång så är det ditt fel.
Alltså: Hävda att du hade motorstopp just när cyklisten körde på dig, då borde det bli hans fel...

//Anders.

Jåke skrev:
Därför att cyklister tillhör gruppen "oskyddade trafikanter" precis som hästar och gående, vilket betyder att man alltid har väjningsplikt för dem...oavsett situation och hur puckat de än beter sig.

Jaha, och nu känner man sig inte dum alls.....
Mao skulle jag inte ha betalat killen som framförde bilen, som min sambo och våran häst bestämde sig för att sätta ett scysst "sko" avtryck i hans högerframskärm.. iof bara 1000spänn med endå :huvet :huvet

Det är väll alltid bra att göra rätt för sig även om man inte alltid är tvungen.

Gufo skrev:
Får väll dra till med det som jag har fått lära mig nu när jag tagit körkortet, att cyklister bara har företräde om du korsar en cykelöverfart under sväng, annars så är dom skyldiga att lämna dig företräde, så om detta inte var fallet så är hon antingen dum eller bara snål för uppenbart så har hon gjort fel. Men det är många cyklister som faktiskt inte vet vad som gäller, borde finnas kurser för alla som inte fått lära sig det under körkortsutbilningen.

Exakt så sa både försäkringssnubben och polisen...

Nu sitter jag och laddar inför nästa telefonsamtal med tjejen, hon blev helt hysterisk när jag försökte påpeka att det var hennes fel förra gången jag pratade med henne.

Någon som vet hur sebimotos skärmar är?

Jåke skrev:

felfelfelfelfeeeel om t.ex en cycklist glider över ett övergångsställe är det deras fel, de är fordorn och måste leda cyckeln över, gående mot rött på bevakade övergångsställen är även de skyldiga vid en påkörning om det inte alldeles uppenbart är så att föraren kört på de trots att det sett fotgängaren mitt i vägen och ändå gasar på...

Teo skrev:
felfelfelfelfeeeel om t.ex en cycklist glider över ett övergångsställe är det deras fel, de är fordorn och måste leda cyckeln över, ...

Sant, men det finns ingen försäkring som du kan få dina skador lagade för förutom din egen....
Sedan huruvida det finns möjliget att stämma kärringen/Gubben i civilmål är upp till varje fall, på något sätt så är dom asen i stort sett fredade i trafiken.
Om man däremot står still när det händer, och ett eller flera "trovärdiga" vittnen kan intyga att cyklisten körde in i sidan så har man god chans i civilmål.

wheelieman skrev:
Sant, men det finns ingen försäkring som du kan få dina skador lagade för förutom din egen....
Sedan huruvida det finns möjliget att stämma kärringen/Gubben i civilmål är upp till varje fall, på något sätt så är dom asen i stort sett fredade i trafiken.
Om man däremot står still när det händer, och ett eller flera "trovärdiga" vittnen kan intyga att cyklisten körde in i sidan så har man god chans i civilmål.

...så att om jag lungt och fint glider fram på folkkungagatan och så helt utan förvarning skjuter det ut en persom mot mitt framhjul när jag har grönt och helt utan möjlighet att varken reagera eller bromsa så är det änså "mitt fel"?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8