Krock på bana

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är ju en tolkning vad som är inhägnat och vad det är för verksamhet så man kan nog inte vara så tvärsäker på vad som gäller. Vad gäller t.ex. om körskolor övar på en bana som i bland används för tävlingar???
Om man tolkar det som att trafikskadelagen inte gäller, vilket du gör här, så faller aktiviteten under Lagen om motortävlingsförsäkring så då skall man uppfylla de krav som då finns. Görs det?

Det är inte det som var frågan. Frågan gällde om person Xs trafikförsäkring täcker skador som X orsakat på person Ys material..

Är det inte frågan om enskild eller allmän väg motsvarande, så är det inte trafik. Då faller det under någon av de andra statuterna. Då gäller det att ha en kaskoförsäkring med föreskrifter som täcker även icke-trafik.

Körskolor har någon form av verksamhetsförsäkring precis som fallskärmsskolor, trädfällare, bilverkstäder, skogsbolag osv osv har för att hantera materiella och personella skador (egna) samt trafikförsäkring för körskolebruk som täcker annan part vid olycka i trafiken.


Visst kan det finnas undantag men då är det på det enskilda bolagets eget initiativ och premisser. Sådant framgår i de fullständiga villkoren. Men ur lagens mening är det inget krav. För att hålla isär alltihop.
 
Last edited:

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Kör du på bana själv?

Tror jag kan svara på detta och svaret är nej.
Ganska rolig tråd dock. Första 10-20 svaren är från de med erfarenhet från banan och sedan svarar alla andra som vill och tycker att samma regler skall gälla på bana som på gatan.
Hade säkert blivit riktigt bra bandagar med vanliga trafikregler. Kanske skall börja använda blinkers nästa gång :dummer
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Mer paragrafer och kränktast vinner. Så det blir som samhället i övrigt.

Precis vad bandagsåka behöver. Sista utposten med personligt ansvar.

Ska vi börja prata intersektionalitet också?
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Har bara kört bana med bil men..

I alla fall. I grupper med "nybörjare" bör det inte vara tillåtet att köra om i kurvor. Oerfarna förare kan vara lite väl kreativa med spårval, broms och acceleration och det kan skapa väldigt spännande situationer.
Visst, det gör att nån med ett fordon som är snabbt rakt fram kanske tycker de är snabba (som nån var inne på tidigare, hur kör folk varvet?) eftersom de ju kan dra ifrån alla samtidigt som det är lämmeltåg bakom dem så fort banan svänger lite. Arrangörerna har ett ansvar för att observera sånt och vidta åtgärd.

Men i dethär fallet så tja, killen som rammade hade inte koll på sin hoj. Killen som blev påkörd hade inte koll bakåt. Arrangörerna kanske borde ha uppmärksammat nåt eller så hade alla kört som folk fram tills dess.
Suger att bli påkörd men man får leva med att saker kan bli skrot på nolltid på bana. Och det kostar. :död

(förövrigt är blinkers skitbra för att visa att man vill släppa förbi snabbare förare)
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Kolla med försäkringsbolagen ni har.
Många bolag gäller trafiken men ingen annan del av försäkringen.
Sydkånes emse är med på "safe" listan hos många bolag så försäkringen kan gälla om ni har tur.

För mig gäller försäkringen på dessa körningar till fullo :)

Förresten var jag med och hjälpte dig få bort hojen från fållan i söndags.
Trist det som hände men som sagt ge inte upp, kolla bolagen.
Jag hade en kompis som fick ersättning av den andres trafikförsäkring vid en körning på Falkenberg så det kan funka om du har tur.

Känns ju lite avigt att börja försöka få FB att betala för en bandagskrock,
vad är försäkringarna uppe i då om folk försöker få ut pengar för
krascher/krockar på bandagar där man i stor utsträckning
tar mycket större risker än vad man nånsin gjort i trafiken.
Det är iaf erfarenheten jag har att gemene man gör (jag själv inräknad)
från de 3 rena bandagarna jag har varit på.

Själv försökte jag få min försäkring lägre mha triumph märkesförsäkring
men dom skriver upp effekten till 100 kw mot 91kw som den har för att
försäkringspremien på 7800 kr per år med rätt effekt tyckte dom var
för låg...
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad gäller på Sydskanes Emse's arrangemang så är det klockrent beskrivet på hemsidan och alla skriver under att de tagit del av dessa och accepterar reglerna.

Saxat:

Alla händelser på banan betecknas som banincidenter.
Med detta menas att om någonting inträffar, t.ex en incident där fler än en motorcyklist är involverad så får respektive part stå för sina skador oavsett vem som varit vållande.

Trådstartaren har alltså själv skrivit under att han är medveten om att respektive part får stå för sina skador oavsett vem som varit vållande.

Case closed.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Härav har jag själv valt en hojförsäkring som inte täcker banåka. Inte intresserad av att pynta premie för egna och andras bankalas. Lagar det jag kraschar och en olycksfallsförsäkring som täcker det viktiga. Mig själv,och till enästa bra mycket bättre ersättningsnivå än vad en trafikförsäkring hade gjort.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det är inte det som var frågan. Frågan gällde om person Xs trafikförsäkring täcker skador som X orsakat på person Ys material..

Är det inte frågan om enskild eller allmän väg motsvarande, så är det inte trafik. Då faller det under någon av de andra statuterna. Då gäller det att ha en kaskoförsäkring med föreskrifter som täcker även icke-trafik.

Körskolor har någon form av verksamhetsförsäkring precis som fallskärmsskolor, trädfällare, bilverkstäder, skogsbolag osv osv har för att hantera materiella och personella skador (egna) samt trafikförsäkring för körskolebruk som täcker annan part vid olycka i trafiken.


Visst kan det finnas undantag men då är det på det enskilda bolagets eget initiativ och premisser. Sådant framgår i de fullständiga villkoren. Men ur lagens mening är det inget krav. För att hålla isär alltihop.

Läs på lite, antingen gäller trafikskadelagen eller också gör den det inte.
Gäller den så gäller trafikförsäkringen.
Gäller den inte så är det "Lagen om motortävlingsförsäkring" som gäller och då gäller inte trafikförsäkringen.
Arrangören är då skyldig (enligt lagen) att teckna en försäkring för tredje man (funktionärer, publik osv).
Deltagarna får lösa sitt skydd själva genom en licens eller nån annan försäkring.
Om en svemoklubb arrangerar så lär man följa svemos regler och då skall det finnas banlicens, förarna skall ha licens, tävlings-/tränings-ledaren skall ha licens, hojarna skall uppfylla reglementet och sjukvård skall finnas på plats.
Nåt annat alternativ än dessa två lagar finns inte. OBS att det är lagar dvs inget som går att förhandla bort eller som något försäkringsbolag bestämmer.
Tvistar man för att man tolkar lagar olika så avgörs det i domstol.

Kaskoförsäkringen omfattas inte av dessa lagar så därför kan det mycket väl vara så att trafikskadelagen inte gäller men att vissa bolag ändå låter kaskoförsäkringen gälla men det tror jag inte då vagnskadan brukar vara det första de skriver i avtalet hur den gäller.

Sen kan man förstås tycka att det skall vara annorlunda men det blir inte som man vill för den skull.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har bara kört bana med bil men..


Men i dethär fallet så tja, killen som rammade hade inte koll på sin hoj. Killen som blev påkörd hade inte koll bakåt. Arrangörerna kanske borde ha uppmärksammat nåt eller så hade alla kört som folk fram tills dess.

Du ska INTE hålla uppsikt bakåt, du ska bara fokusera framåt, det är därför man plockar av backspeglar eller tejpar dem!
Jag har sett sååå många krascher på bana på grund av att folk sitter och kollar bakåt och är rädda för bakomvarande trafik. Slutar ofta med att de själva kör av eftersom de missar att det kommer en kurva...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Läs på lite, antingen gäller trafikskadelagen eller också gör den det inte.
Gäller den så gäller trafikförsäkringen.
Gäller den inte så är det "Lagen om motortävlingsförsäkring" som gäller och då gäller inte trafikförsäkringen.
Arrangören är då skyldig (enligt lagen) att teckna en försäkring för tredje man (funktionärer, publik osv).
Deltagarna får lösa sitt skydd själva genom en licens eller nån annan försäkring.
Om en svemoklubb arrangerar så lär man följa svemos regler och då skall det finnas banlicens, förarna skall ha licens, tävlings-/tränings-ledaren skall ha licens, hojarna skall uppfylla reglementet och sjukvård skall finnas på plats.
Nåt annat alternativ än dessa två lagar finns inte. OBS att det är lagar dvs inget som går att förhandla bort eller som något försäkringsbolag bestämmer.
Tvistar man för att man tolkar lagar olika så avgörs det i domstol.

Kaskoförsäkringen omfattas inte av dessa lagar så därför kan det mycket väl vara så att trafikskadelagen inte gäller men att vissa bolag ändå låter kaskoförsäkringen gälla men det tror jag inte då vagnskadan brukar vara det första de skriver i avtalet hur den gäller.

Sen kan man förstås tycka att det skall vara annorlunda men det blir inte som man vill för den skull.


Jag tror faktiskt att vi är överens.

Jämför själv. Bolag A godkänner bandagar med vissa arrangörer. Bolag B gör det inte.

Två åkare, en med bolag A och en med Bolag B kör omkull (singelvurpor ) samma dag

Ägaren med bolag A ersätts fordonsmässigt via sin kaskoförsäkring (helkasko, dvs det du kallar vagnskadeförsäkring ). Personellt och även skyddsutrustning via trafikförsäkringen.

Förare med bolag B har kört oförsäkrad då hans försäkring inte uttryckligen har undantag för $1 i TSL. (Dvs den gäller ej vid körning på inhägnat område = utanför trafik)


Så det är mycket möjligt att trafikförsäkring gäller för en men inte en annan. På samma plats vid samma tidpunkt. Trots att inte trafikskadelagen gäller enligt tidigare.

Tydligare?
Ja jag har läst på och hanterat det med egna omfattande person- och fordonsskador tillsammans med mitt juridiska ombud. Lagen gällde inte men försäkring gjorde. Dvs det var fbs egna villkor som gällde utom lagen.
Det är alltså inte så att lagen måste gälla för att ett bolag ska ersätta. Lagen reglerar minst inom vilka premisser. Bolagen kan erbjuda vilken omfattning UTÖVER lagens krav de själv vill. Därför gäller ex Bildport&mc på alla smc arrangemang i alla grupper. Svedea bara steg 1&2.

Härav gäller det att ha koll på vilka villkor ens egna försäkring gäller för.
 
Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Vi är lite överens.
Försäkringsbolag kan ersätta trots att inte lagen kräver det MEN de kan inte neka ersättning mot gällande lag. Tvista om det kan de dock och det är det nog bäst att vara beredd på att de gör också.
De här båda lagarna gäller ALLA på banan dvs det kan inte vara så att en killes trafikförsäkring gäller samtidigt som den inte gör det för nån annan.
Jag bryr mig dessutom bara om trafikförsäkringen eftersom det om den gäller är den som ersätter personskador och det är bara det som är viktigt. Det kan dessutom handla om väldigt mycket pengar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vi är lite överens.
Försäkringsbolag kan ersätta trots att inte lagen kräver det MEN de kan inte neka ersättning mot gällande lag. Tvista om det kan de dock och det är det nog bäst att vara beredd på att de gör också.
De här båda lagarna gäller ALLA på banan dvs det kan inte vara så att en killes trafikförsäkring gäller samtidigt som den inte gör det för nån annan.
Jag bryr mig dessutom bara om trafikförsäkringen eftersom det om den gäller är den som ersätter personskador och det är bara det som är viktigt. Det kan dessutom handla om väldigt mycket pengar.


Visst kan trafikförsäkring gälla för en men inte en annan.

Som nämt, det finns inget krav att den ska gälla men den kan. :)

Därtill om man nu är rädd om sig själv eller sina efterlevande skaffar man en bättre olycksfallsförsäkring som täcker denna typ av verksamhet (i mitt fall har jag en från LF som täcker extremsport inkl motorsport som gäller om jag inte tjänar pengar på mitt utövande. Och det lär ju inte hända...). Ersättningsnivåer är betydligt bättre än vad någon trafikförsäkring erbjuder.

Tilläggas till tidigare inlägg. Svedea har från i år ändrat så alla fyra steg omfattas.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bara för att jämföra. Här är gällande villkor avseende trafikförsäkring hos två olika bolag.

Bolag A
Trafikförsäkringen gäller inte
A) Under tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande
former.

Bolag B.
Vid skada som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former (ex. Sk "streetrace")

Det är precis som du säger, hoppas inget händer..


Notera skillnaden.
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Trådstartaren har alltså själv skrivit under att han är medveten om att respektive part får stå för sina skador oavsett vem som varit vållande.

Case closed.

Så då är det fritt fram att köra över varandra? Rena vilda västern alltså?


Skickat från iphone med tapatalk.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Så då är det fritt fram att köra över varandra? Rena vilda västern alltså?


Skickat från iphone med tapatalk.

Kan ju aldrig vara på något annat sätt, person A kör på bana med en cbr 600 från 1996 värd 9000:- för han har inte råd med att skrota något dyrare, person B tar ut sin H2R värd 250 000:- på samma bandag, ska då person A betala person B's dyra hoj om de råkar köra ihop?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Så då är det fritt fram att köra över varandra? Rena vilda västern alltså?


Skickat från iphone med tapatalk.
Det finns väl inget som säger det??!
Du får ta o läsa på innan du kommer med den typ av påståenden (även om de är ställda i frågeform).
Vi har massor av regler och generellt sett riktigt bra koll på våra deltagare. Vi skickar folk upp och ner i grupper (i mån av plats och med fokus på säkerhet). Vi agerar mot oaktsamt beteende och predikar (nästan religiöst), ANSVAR, SÄKERHET, OMDÖME både innan och under körningen.

Vi håller en enkel kurs i "Ny på bana" i de långsammare grupperna, GUL och BLÅ, och denna är mycket uppskattad så kom inte och påstå att det råder Vilda Västern på våra körningar bara för att vi har en klausul om att körningen sker på egen risk och att var och en står för egna kostader.

Läs på innan du gör dumma uttalanden eller ännu bättre, kom och kör med oss och upplev hur det fungerar! :tummenupp

http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=21
http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=23
http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=24
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Det finns väl inget som säger det??!
Du får ta o läsa på innan du kommer med den typ av påståenden (även om de är ställda i frågeform).
Vi har massor av regler och generellt sett riktigt bra koll på våra deltagare. Vi skickar folk upp och ner i grupper (i mån av plats och med fokus på säkerhet). Vi agerar mot oaktsamt beteende och predikar (nästan religiöst), ANSVAR, SÄKERHET, OMDÖME både innan och under körningen.

Vi håller en enkel kurs i "Ny på bana" i de långsammare grupperna, GUL och BLÅ, och denna är mycket uppskattad så kom inte och påstå att det råder Vilda Västern på våra körningar bara för att vi har en klausul om att körningen sker på egen risk och att var och en står för egna kostader.

Läs på innan du gör dumma uttalanden eller ännu bättre, kom och kör med oss och upplev hur det fungerar! :tummenupp

http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=21
http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=23
http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=24

Nu tillhör jag den ironiska generationen skulle kanske tilläggas, därav mina "frågor".
Jag menade bara att det finns regler och dom ska följas. Instruktörerna påpekar hela tiden att man är där för att ha kul. Olyckor händer visst men jag trodde att hela denna tråden handlade om att en person gjorde en vårdslös omkörning? Jag kör själv med ssemse (gul grupp)och tycker instruktörer och depåpersonal m.f. gör ett kanonjobb. Jag har själv tänkt på att "fan om man skulle köra omkull", inte kul men faktiskt tänkt ganska lite på att man även kan bli påkörd av någon annan.


Skickat från iphone med tapatalk.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu tillhör jag den ironiska generationen skulle kanske tilläggas, därav mina "frågor".
Jag menade bara att det finns regler och dom ska följas. Instruktörerna påpekar hela tiden att man är där för att ha kul. Olyckor händer visst men jag trodde att hela denna tråden handlade om att en person gjorde en vårdslös omkörning? Jag kör själv med ssemse (gul grupp)och tycker instruktörer och depåpersonal m.f. gör ett kanonjobb. Jag har själv tänkt på att "fan om man skulle köra omkull", inte kul men faktiskt tänkt ganska lite på att man även kan bli påkörd av någon annan.


Skickat från iphone med tapatalk.

Hur svårt kan det vara och förstå att det mesta som sker på en bana räknas som olycksamma misstag där var och en står för skadorna på de material som vederbörande placerat som insats på spelbordet.

Och enda undantaget är när någon med vilja och berått mod mejar ner någon. Vilket iofs mer eller mindre aldrig händer och om det händer då ska det därefter bevisas att det orsakades med vilja.

Att några tar högre risker än andra är högst subjektiva åsikter och påverkar inget av ovan.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top