"Kriget mot terror" har ökat risken för terror...

Ohls skrev:
2488957 "eh... BUSH! han vill ha olja!" och det är mer eller mindre allt de vet.

En klassiker, sen kan man kalla dem obildade och ignoranta, helst med typ Fahrenhet 9/11 som referens. :lol

korvgubbe skrev:
2488961 Hatar man USA för att man är kritisk till kriget? :va Kan du inte kläcka ur dig några fler floskler när du ändå håller på?!
Eller just ja.. Du har rätt. Bush har ju faktiskt lagt ribban:
"- Antningen är ni med oss annars så är ni emot oss!!"

Det är så kul med alla er "USA-kramare" som blint hyllar exakt allt USA hittar på. Det spelar ingen roll om det är kass musik a lá Britney, svampiga burgare, rättsligt tvivelaktiga fångläger på Kuba eller ockupationskrig i mellanöstern som startas med uppenbara lögner och svepsjäl som orsak.

Om du nu inte ser dig själv som en USA hatare varför tar du då åt dig? kommentaren var inte ens riktad åt dig. Floskler? jag har ingen aning om vad du pratar om.

Det är så kul med alla er "USA-hatare" som blint hatar exakt allt USA hittar på. Det spelar ingen roll om det är frisättande av människor ifrån tyranner eller ledande teknik framsteg.

Jag är förövrigt inte en USA kramare, bara för att man inte generaliserar hela USA och säger att alla som bor där är idioter byteder inte det att man älskar allt som försigår i USA. Jag kan ju säga att jag skulle välja USA framför sverige om jag fick välja.

Last edited:
korvgubbe skrev:
2484833 Nämen, tänka sig..
Blir folk arga bara för att de får lite klusterbomber i rabatten? :va
:rolleyes:

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_13732167.asp

"USA:s krig i Irak har bidragit till en ny våg av islamisk extremism och ökat det globala terrorhotet."
.....
"Rapporten har stor tyngd eftersom det är ett gemensamt utlåtande från 16 amerikanska underrättelsetjänster, det första i sitt slag sedan Irakkriget inleddes 2003."

....
"Rapporten konstaterar enligt tidningen att den globala jihadiströrelsen har vuxit från en liten kärna av al-Qaidaextremister till en mängd oberoende terrorceller världen över."

Fan hojen tog eld igår så jag tog reservdunken med bensin från bilen och öste på men det hjälpte inte:va så i eftermiddag har jag ringt en tankbil från PREEM:tummenupp och skall hjälpa till och släcka:banana :yoparty

Ohls skrev:
2488957 Jaja men då kan vi ju passa på att prisa stalin och hitler också. Dom är inte heller dömda. Ibland måste man helt enkelt ta till lite vett och se det självklara ;).

ja det tycker jag! ;)

men eftersom de inte är dömda så har de ju tydligen gjort allt som folk påstår... kanske lite orättvist :)

Ohls skrev:
2489021 Jag kan ju säga att jag skulle välja USA framför sverige om jag fick välja.
Inte som ett påhopp utan mer som en undring: Vad hindrar dig från att i så fall välja USA?:confused: Du är ju t.o.m. född amerikan...

Du har väl inte suspekta "bekanta" som har tvingat dig att fly landet?:7peta

A_o_D skrev:
2489277 ja det tycker jag! ;)

men eftersom de inte är dömda så har de ju tydligen gjort allt som folk påstår... kanske lite orättvist :)

eftersom de inte är dömda så her de gjort det som folk påstår :va?

Isf är saddam oskyldig tills han blir dömd? logiskt.

bonny skrev:
Inte som ett påhopp utan mer som en undring: Vad hindrar dig från att i så fall välja USA?:confused: Du är ju t.o.m. född amerikan...

Du har väl inte suspekta "bekanta" som har tvingat dig att fly landet?:7peta

Vi, min familj, var tvungen att flytta pga saker som jag inte känner för att ta upp här. När jag är färdig på plugget och fått ihop lite pengar så planerar jag dock att flytta tillbaka. Och ta mig inte fel. Det är inte för att jag ogillar sverige. Jag tycker bara mer om USA, skönare väder, billigare, lättare att få jobb, inom mitt yrke iaf. Osv, och det kommer ju såklart med nackdelar också. Aja det börjar bli lite väl offtopic här nu.

intressant, en amerikan som flyttat till Sverige:)

vädret från i sommar kan man inte klaga på direkt(förmodar ni har sol i västerås idag också), USA är stort, vilken del av USA skulle du flytta till?

ett tips, om det är möjligt vid flytten så behåll ditt svenska medborgarskap.

de ökar sina lån med typ 12 miljarder kr om dagen

The National Debt has continued to increase an average of
$1.54 billion per day since September 30, 2005!

http://www.brillig.com/debt_clock/

Last edited:
KGK skrev:
2489452 intressant, en amerikan som flyttat till Sverige:)

vädret från i sommar kan man inte klaga på direkt(förmodar ni har sol i västerås idag också), USA är stort, vilken del av USA skulle du flytta till?

ett tips, om det är möjligt vid flytten så behåll ditt svenska medborgarskap.

de ökar sina lån med typ 12 miljarder kr om dagen

The National Debt has continued to increase an average of
$1.54 billion per day since September 30, 2005!

http://www.brillig.com/debt_clock/

Nej nej, den svenska sommaren är det inget fel på, jag tänkte närmare på vintern =). Jaghade tänkt bo på västkusten, I LA, nånstans upp i bergen där, typ la cañada, pasadena eller nått liknande. Man kan hitta billiga lägenheter precis under foothill blvd.

Plus att man kan köra hoj året runt =D.

Ohls skrev:
2489406 eftersom de inte är dömda så her de gjort det som folk påstår :va?

Isf är saddam oskyldig tills han blir dömd? logiskt.

det kan dem ju ha gjort men man kan ju inte döma dem för det som inte är bevisat :)

sen tror jag att USA bedriver ett "heligt krig" i större utsträckning än islamisterna gör.... eller de gör det med hårdare medel för båda är nog lika stora fundamentalister.

har god lust att citera mel men jag skiter nog i det ;)

A_o_D skrev:
2490086 det kan dem ju ha gjort men man kan ju inte döma dem för det som inte är bevisat :)

sen tror jag att USA bedriver ett "heligt krig" i större utsträckning än islamisterna gör.... eller de gör det med hårdare medel för båda är nog lika stora fundamentalister.

har god lust att citera mel men jag skiter nog i det ;)

USA är inte dömda, hur kan du bevisa att dom gör som du säger isf? Hur kan du vara så säker på att ens kriget har tagit rum? jo, det kan vi alla säga för att det är så jäkla uppenbart. Den som säger att saddam inte var tyrann kan ju inte ha tomtar på loftet.

Ohls skrev:
2490102 USA är inte dömda, hur kan du bevisa att dom gör som du säger isf? Hur kan du vara så säker på att ens kriget har tagit rum? jo, det kan vi alla säga för att det är så jäkla uppenbart. Den som säger att saddam inte var tyrann kan ju inte ha tomtar på loftet.

jag har inte dömt usa, jag sa ju att JAG trodde...

är det bra eller dåligt att ha tomtar på loftet?

"den ena mannens terrorist är den andres frihetskämpe"

Ohls skrev:
på, jag tänkte närmare på vintern =). Jaghade tänkt bo på västkusten, I LA, nånstans upp i bergen där, typ la cañada, pasadena eller nått liknande. Man kan hitta billiga lägenheter precis under foothill blvd.

bra klimat där:tummenupp

SSB skrev:
@Bingo
Frågeställningen är rent filosofisk. Skall man stillatigande ta en smäll och låtabli att slå tillbaka om det efterföljande slagsmålet leder till än större skador? Eftersom ursprungsfrågan handlar just om att man skapat fler terrorister genom kriget mot terror så antyder man att det varit bättre att vända andra kinden till.

Exemplet med UK, Frankrike och Tyskland anser jag passande eftersom UK och Frankrike faktiskt hade möjligheten att undvika ett krig mot Tyskland, men valde att förklara krig vilket i förlängningen ledde till mycket stort lidande för alla parter.
Ser inte riktigt det filosofiska i frågeställningen :va

Däremot är det lätt att se det fel du gör. Ursprungsfrågan handlar om att kriget i Irak skapat fler terrorister, inte om att kriget mot terrorn skapat fler terrorister. Kriget i Irak är inte samma sak som kriget mot terrorn. Begreppet "kriget mot terrorn" omfattar mer än kriget i Irak.

Alla normalt funtade människor stödjer kriget mot terrorn. Det finns smutsgrupper som tycker att terrorn är något bra - Al Khaida och Svenska motståndsrörelsen, var och en ur sitt perspektiv uppskattar de vad som sker - för att ta några snuskiga exempel.

Alla normalt funtade människor stödjer däremot inte kriget i Irak. Många som stödde det från början har slutat stödja det på grund av det eländiga genomförandet. Många har slutat stödja det på grund av de obehagliga konsekvenserna - bl a den som den här tråden handlar om.

Att några sätter likhetstecken mellan kriget mot Terrorn och kriget i Irak är ganska naturligt. Har man startat ett krig och det visar sig att sakskälen till kriget saknades eller var fabricerade och kriget samtidigt inte går som det var tänkt, ja då får man försöka lura allmänheten med lite simpel begreppsglidning.

Om kriget mot terrorn=kriget i Irak, så betyder det att om man inte stödjer kriget i Irak så stödjer man heller inte kriget mot terrorn. Du kanske accepterar det resonemanget men jag gör det inte. Men även om du accepterar det så hjälper det inte. Om man går i krig för att stoppa terrorn och resultatet blir att terrorn ökar, hur väl har man då lyckats? Har man levererat det man lovade?

Krig måste finnas för att vi ska kunna uppskatta freden. Det har vi lärt oss i filosofi A. Men hur vet man att man vet någonting?:confused:

Gå fram till spisen, sätt på högsta värmen på en platta och låt den vara på 2 minuter, fundera därefter på om du vill sätta handen på plattan, vet du något?:hihi

eller är det bara ett "minne" från tidigare misstag och du vet egentligen inte vad som skulle hända ifall du satte handen på plattan :brynad

till er som inte har haft praktiska lektioner i köket när ni var små -DONT TRY THIS AT HOME

Last edited:
Bingo skrev:
...

Alla normalt funtade människor stödjer kriget mot terrorn. ...

Sant.

Dock, det kommer ju an lite på vad man menar med 'kriget mot terrorn'. Jeltsins krig i Tjetjenien höll ju på att bli pr-mässigt ohållbart för honom vid tiden för WC-attackerna. Ett par veckor efteråt var focus naturligtvis riktat någon helt annastans, och de nya offensiverna kallades klädsamt för just 'krig mot terrorister'.

De rättighetsinskränkningar som US, england och en rad andra länder inför mot bakgrund av 'kriget mot terrorismen' är ju naturligtvis också en del av det hela som bör ifrågasättas i varje enskild åtgärd.

Bush Idé om fängelser och förhörsmetoder likaså. För att ta några få exempel.

Så ja, 'kriget mot terrorn' kan nog de flesta ställa upp på, men på det sätt det sköts kan man ju inte bli annat än mörkrädd.

Chris Ash skrev:
2491943 Japp, kriget mot all form av terror, inklusive den USA, Storbritannien, Ryssland och Israel bedriver.

Man är inte terrorist om man är den som säger att man för ett krig mot terror först! :mattias

korvgubbe skrev:
2491956 Man är inte terrorist om man är den som säger att man för ett krig mot terror först! :mattias

Man är inte terrorist om den andre är död:va

Edit; Alternativt har en välslipad PR-maskin

Vad har vi här då, hela snilleklubben samlad? Var är Jerzy Jr, ni har väl inte blivit ovänner?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025