Kreatin

UrbanTiger skrev:
2164246 Kreatin är väl ett bindämne som finns i hud, naglar och hår. Förmodligen tillverkas det kreatin ni sätter i er av nermalda kohudar eller kinesiska dödsstraffångar :zpy
Ni borde få samma effekt av att äta oskalade kycklingar eller stekt grissvål.

Det är keratin, gör om gör rätt.

För övrigt så visst funkar protein bra, hade jag haft pengarna samt tiden så hade jag gärna ätit "riktigt" protein. Men det har jag inte så pulver är en utmärkt lösning för att säkerställa behovet. Det är ju ett "tillskott".

Ett enkelt recept för ökning är 2g protein 5g kolhydrater och 1g fett per kilo kroppsvikt.
Samtliga av bra källor givetvis.

Edit: Glömde hardass träning också.

Last edited:
PiEn skrev:
2164795 jo jag vill se mer resultat :tungan japp det är jag på bilden. men för ca 1 år sedan. så det är iaf bättre nu! :yoparty

Fega inte med kablar och dyl utan satsa på fria vikter föreslår jag.

Blivit starkt avrådd av min kära mor att använda kreatin då det kan skada njurar :3freak hon jobbar på njurmedicin.
-------------------------------------------------------------------------
Man ska då inte ta det hela tiden utan ta några veckor, ta uppehåll osv som jag lärt mig.

Whey-80 de är goooood shit

Last edited:
juha01 skrev:
2165257 Honom kan ni fråga vad det gäller träning. http://www.pgdakar.com/dakarweb/kronika/kronika2003/index.html
Klicka omkring i dagboken för att se träning och mängd.

Inget fjolleri där inte med en massa preparat hit och dit, utan ren och skär styrka med hjälp av hård träning och potais med fläsk.

Finns fler exempel.

Ja men sen är han inte biff heller... det är väl det man är ute efter om man vill börja bygga. ingen idé att ta råd av en person som vill komma iform för ettt dakarrally som jag fatta det som. vad kan han om att bygga? antagligen ingenting.

Mr Helmut skrev:
2171707 Blivit starkt avrådd av min kära mor att använda kreatin då det kan skada njurar :3freak hon jobbar på njurmedicin.
-------------------------------------------------------------------------
Man ska då inte ta det hela tiden utan ta några veckor, ta uppehåll osv som jag lärt mig.

Whey-80 de är goooood shit

ja du kan få ont i njurarna om du äter för mycket protte oxå.. men då får du lassa in ordenltigt. jag har aldrig fått det..

men kreatin är väl rätt att man ska köra typ 6 veckor och ledig 6 veckor

Alex 6R skrev:
2172767...
men kreatin är väl rätt att man ska köra typ 6 veckor och ledig 6 veckor

Skälet till det är inte att hälsan tar skada utan att man ska få en kick varje gång kuren sätter in.

En frisk kropp klarar av det! Jag tycker dock att man ska ta till kreatinet som en åtgärd när det börjar att gå trögt. För annars har man inte mycket att till då. Kreatinet lär även ha en fet placebo effekt så det gäller att tro på skiten! :yoparty

Alex 6R skrev:
2172767 Ja men sen är han inte biff heller... det är väl det man är ute efter om man vill börja bygga. ingen idé att ta råd av en person som vill komma iform för ettt dakarrally som jag fatta det som. vad kan han om att bygga? antagligen ingenting.

Visst. Men för att börja äta tillskott för att den vanliga maten inte räcker till så måste man träna vääälldigt mycket.

Om man sen tycker att det är roligt (ungefär som att jag tränar med pulsklocka, som egentligen inte förbättrar mig ett smack) är det en annan sak, men jag tycker att det är vanskligt att stoppa i sig sån tjafs.

Bara att stoppa i sig vanliga vitamintabletter är helt idiotiskt, eftersom ingen frisk människa har brist på vitaminer idag, för att inte tala om alla preparat som avhandlas i dessa trådar.

Kreatin. Ajabaja njuren.

Edit: Jo, poängen också... Äta jäkligt mycket rätt mat och sedan träna hästmycket är det ända rätta.

Alex 6R skrev:
2172767 Ja men sen är han inte biff heller...

Är det biff du vill bli så är det bara att ösa all mat du ser ner i magen. Är det vältränad du vill bli så krävs det lite mer än så :tuttar

juha01 skrev:
2173012 Visst. Men för att börja äta tillskott för att den vanliga maten inte räcker till så måste man träna vääälldigt mycket.
...

Det handlar inte om att vanlig mat inte räcker till, det är inte så att för en viss träning behöver man en viss mängd protein. Sen åter igen så spelar det ingen roll om man tränar mycket eller mindre mycket. Man ska ha i sig proteiner dygnet om ändå.

HanneZ skrev:
2173013Det handlar inte om att vanlig mat inte räcker till, det är inte så att för en viss träning behöver man en viss mängd protein. Sen åter igen så spelar det ingen roll om man tränar mycket eller mindre mycket. Man ska ha i sig proteiner dygnet om ändå.

Varför äter man då en massa proteintillskott och andra kemiska preparat?

juha01 skrev:
2173021 Varför äter man då en massa proteintillskott och andra kemiska preparat?
Proteintillskott är inget kemiskt preparat, inte kreatin heller för den delen.

Många har jobb som gör att man inte kan få i sig nog med proteiner för att kunna bygga ordentligt o för dessa så är proteinet värdefullt. Sen är det även viktigt att få sig efter träningen och det är lite svårt att laga mat på gymmet. Dessutom lämpar sig vassleproteinet att ta direkt efter träning, mat kan inte riktigt ersätta effekten av det snabba proteinet.

Det viktiga som jag ser det är man äter normalt i övrigt och endast använder sig av proteintillskott som näringstillskott. Om man börja äta måltidsersättare och gainers istället för mat samt vitamintabletter istället för grönt så är man ute på djupt vatten.

HanneZ skrev:
2173026 Proteintillskott är inget kemiskt preparat, inte kreatin heller för den delen.

Många har jobb som gör att man inte kan få i sig nog med proteiner för att kunna bygga ordentligt o för dessa så är proteinet värdefullt. Sen är det även viktigt att få sig efter träningen och det är lite svårt att laga mat på gymmet. Dessutom lämpar sig vassleproteinet att ta direkt efter träning, mat kan inte riktigt ersätta effekten av det snabba proteinet.

Det viktiga som jag ser det är man äter normalt i övrigt och endast använder sig av proteintillskott som näringstillskott. Om man börja äta måltidsersättare och gainers istället för mat samt vitamintabletter istället för grönt så är man ute på djupt vatten.

Jag vet vad både kreatin och proteintillskott är. Det jag hakar upp mig på är att alla som tränar ska proppsa i sig detta.

Men som du beskriver det så är vi helt överens!

juha01 skrev:
2173036 Jag vet vad både kreatin och proteintillskott är. Det jag hakar upp mig på är att alla som tränar ska proppsa i sig detta.

Ok.

Man ska ju veta varför man ska ta det, hur man ska ta det, hur mycket man ska ta och när man ska ta det. Självklart kan man bygga muskler ändå, det har man gjort i 1000 år. Att man dock kan öka på takten rejält genom att få i sig näring på rätt sätt kan jag själv nästan gå i god för. Den näringen består då av 90 % vanlig mat.

HanneZ skrev:
2173026

Bra sagt!

HanneZ skrev:
2173013 Är det biff du vill bli så är det bara att ösa all mat du ser ner i magen. Är det vältränad du vill bli så krävs det lite mer än så :tuttar

QUOTE]

Ja just nu är det så stor som möjligt och lyfta så tungt som möjligt. klart att man vill vara vältränad och få fram rutorna. men det får ligga i lä ett tag. som sagt " inget fett, inga muskler som det heter" .

hellre lite att ta av och stabil hydda en sepaxk på magen och se ut som ma inte ha råd att äta. just nu känner jags å, men nån gång måste ju deffen komma :tungan

Alex 6R skrev:
2173259
HanneZ skrev:
2173013 Är det biff du vill bli så är det bara att ösa all mat du ser ner i magen. Är det vältränad du vill bli så krävs det lite mer än så :tuttar

QUOTE]

Ja just nu är det så stor som möjligt och lyfta så tungt som möjligt. klart att man vill vara vältränad och få fram rutorna. men det får ligga i lä ett tag. som sagt " inget fett, inga muskler som det heter" .

hellre lite att ta av och stabil hydda en sepaxk på magen och se ut som ma inte ha råd att äta. just nu känner jags å, men nån gång måste ju deffen komma :tungan
Då är det massa kalorier du ska ha i dig. Ät allt du ser, då behöver du knappast proteinet som tillskott, möjligtvis intill träning. Beroende på vad du väger nu och hur gammal du är samt lite genetik så tror jag inte att du vill träna så, men det är ju upp till dig! :) Magen växer mer än armarna vettu :tungan

juha01 skrev:
2173036 Jag vet vad både kreatin och proteintillskott är. Det jag hakar upp mig på är att alla som tränar ska proppsa i sig detta.

Jo lillebror har kompisar som tränar och han pratar om att börja träna själv och senast igår så frågade han mig om man måste proppa i sig massa gainers och kreatin som alla han kompisar gör eller om det gick att träna ändå.

Förklarade för honom att mammas mat räcker gott och väl åt den pojken och det stadiet han är i idag.

Däremot så tror jag själv att jag kanske behöver ett litet proteintillskott utöver mitt intag jag får i mig i min mat jag äter. Men nånting som är viktigare för mig är att slänga i mig en koffeintablett eller två strax innan träningen. Hur du känner dig och inställningen till passet har större betydelse än vad gainers och kreatin har. Går du till gymet och tänker att du har sovit dåligt och ätit dåligt kommer resultatet att bli dåligt likaså. Så att tro på sig själv och tänka att "idag ska jag lyfta tungt" det kommer man långt på.

Sen har vi en sak man kan tänka på oxå, rätt utförande och rätt vikt.

Mest vikt på stången eller störst/snyggast muskler ? :7peta

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...