Kreatin

Det är ju bra mycket godare med mat i alla fall! :ätamiley

Men som sagt, proteintilskott kan ju vara bra om man äter för lite protein. Jag har dock inga som helst problem att komma upp i 2-3 gram/kg/dag med hjälp av vanlig mat på mina små 74 kilo.

Last edited:
HanneZ skrev:
2173695 Inte jag heller, o protein i piller-form har jag då inte sett.

Joho det finns! :2cool

Twinlab har/hade något som heter Anabolic fuel. Grenade aminosyror fast med ett namn som gör att man ska tro att det är någon form av anabola.

HanneZ skrev:
2173268 Då är det massa kalorier du ska ha i dig. Ät allt du ser, då behöver du knappast proteinet som tillskott, möjligtvis intill träning. Beroende på vad du väger nu och hur gammal du är samt lite genetik så tror jag inte att du vill träna så, men det är ju upp till dig! :) Magen växer mer än armarna vettu :tungan

Jag vet hur man ska träna för att bli större, allt som krävs är disiplin och tid.
inga problem att gå upp i vikt/muskler på mig. har gått upp ca 23kg sen jag börja lyfta. OK allt är väl inte muskler, men hellre det än att se "mager" ut, måste ju fylla ut skinnstället :) . nu tränar jag 3ggr i verkan, i vintras var det 5ggr

har gått från S till L i kläder.. på överkroppen i alla fall.. benen kommer ju alltid tyvärr efter. :tungan

En sak som jag har märkt, och jag vet mycket väl om men orkat inte ibland. det är när man tränar ben, i de perioderna så växer övriga kroppen mycket mer, eftersom det utsöndras mer tillväxthormoner har jag fattat det som.

nu är det ju sommar, då är det jobba jobba och kanske gymma lite.

Det är då en massa pajkastning ang proteinets vara eller inte vara.

Ponera att jag skall köra en "protein-overload". Då lägger jag mig på 3g/kg kroppsvikt per dag, vilket blir ung 270g.
För att få mig den mängden via maten krävs således i runda slängar 1.4 kg kyckling/torsk/tonfisk o.s.v

Testa att tryck i er det på en dag. Jag fixar det iaf inte, varken tidsmässigt eller att öht orka få i mig mängden.

Men visst väger man 70kg och "svensson tränar" Så behövs inte något proteintillskott. Måhända en drink efter träningen då snabbare upptag är att föredra.

OLDEN skrev:
2178771
Ponera att jag skall köra en "protein-overload".
Har du testat detta än? Har du skurit ner på kolhydrater och fett då? Eller bara ökat på proteinet utan att justera dom andra mängderna? Har det gett bra resultat? Vore kul och veta om det ger något resultat :)

-edit-
Förmodligen kan man gå ner motsvarande mängd i kolhydrater som man ökar i protein eftersom det där extra gramet / kg lär oxidera ändå. Men därmed inte sagt att det inte ger större muskeltillväxt. Allt protein man stoppar i sig blir ju inte till muskler, det handlar om signalprocesser. Men det visste du nog redan.

Last edited:
Olden, du väger 87 kg enligt din profil. Undrar lite hur lång du är?
Själv är jag 184 och väger 83 och siktar på att gå upp till 87kg, sedan får jag se om jag fortsätter till 90, men där får det vara nog. Har Svenssontränat sedan i November och gått upp 7 kg till idag. Häller väl i mig en hel del mat på dagarna, tyvärr händer det att det bara blir frukost och lunch. Har inte lust att göra mat när jag kommer hem =/

Inte bra på matsidan, äter massor när jag väl äter. Typ dubbla matlådor. Mycket tonfisk och pasta. Ska försöka börja äta mer ofta och träna mer as well. Trots att jag gått upp 7 kg så har jag inte mycket till armar och inte bröstmuskler heller (får killar skriva så? :hihi ), så det är bara att fortsätta lägga på några kilon där. Har inte byggt upp magen i färdriktningen iaf :)

Är inte ute efter att bli någon Arnold Schweizernötter utan mer åt Martial Arts-hållet.

UrbanTiger skrev:
2179793 Nej...... mer näjd nu då ?

Kreatin

Förekomst

Kreatin är ett ämne som finns i muskel och som hjälper till att omvandla lagrad energi till rörelseenergi. I människokroppen bildas 1-2 g kreatin per dag. En person som väger 70 kg har totalt c:a 120 gram kreatin i sin muskelmassa. Överskott av kreatin omvandlas till kreatinin som utsöndras via njuren.

Kreatin förekommer i livsmedel från djurriket som kött och fisk.

Kreatin säljs även som kosttillskott.

Intag
En normal kost innehåller 1-2 gram kreatin per dag. I form av kosttillskott kan intaget bli avsevärt högre.

Gränsvärden

Det finns inga gränsvärden för kreatin.

Riskbedömning

EUs vetenskapliga kommittée har utvärderat riskerna med att använda kreatin som kosttillskott. Kommitténs slutsats är att det finns otillräckligt underlag för att säga att det är ofarligt att inta stora mängder kreatin. Det finns frågetecken kring vad som händer med njurfunktionen vid höga intag, vad som händer i de vävnader där kreatin lagras och vad som händer med kroppens egen produktion av kreatin om någon som ätit större mängder plötsligt slutar med detta.

Känsliga grupper

Personer med nedsatt njurfunktion.

Rekommendationer
EU har i en riskvärdering gjort bedömningen att ett intag av upp till 3 g per dag, som är i nivå med vad kroppen själv omsätter, sannolikt är riskfritt.

:tummenupp

goodspeed skrev:
2180356 Olden, du väger 87 kg enligt din profil. Undrar lite hur lång du är?
Själv är jag 184 och väger 83 och siktar på att gå upp till 87kg, sedan får jag se om jag fortsätter till 90, men där får det vara nog. Har Svenssontränat sedan i November och gått upp 7 kg till idag. Häller väl i mig en hel del mat på dagarna, tyvärr händer det att det bara blir frukost och lunch. Har inte lust att göra mat när jag kommer hem =/

Inte bra på matsidan, äter massor när jag väl äter. Typ dubbla matlådor. Mycket tonfisk och pasta. Ska försöka börja äta mer ofta och träna mer as well. Trots att jag gått upp 7 kg så har jag inte mycket till armar och inte bröstmuskler heller (får killar skriva så? :hihi ), så det är bara att fortsätta lägga på några kilon där. Har inte byggt upp magen i färdriktningen iaf :)

Är inte ute efter att bli någon Arnold Schweizernötter utan mer åt Martial Arts-hållet.

Är själv 178. Dra gärna iväg ett pm till mig så kan jag ge dig lite tips och råd. Annars blir det nog en väldans massa postande här.

Men till att börja med så är du rätt ute med att börja äta oftare, kör du på 2ggr på dag så ligger förbränningen farligt lågt, och kroppen suger åt sig så mycket den kan samt sparar på fettet.

Föreslår att du siktar åt Arnold hållet iaf, har själv kört i 12år och jag är definitivt inte där än. :D Du kommer få slita hund för Martial arts looken ändå.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon