Kreatin

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Har precis börjat träna igen efter uppehåll på 5 år :D Är det vettigt att börja med kreatin igen? På mig hade det en stor effekt när jag tränade.
Orkar dock inte köpa massa protein och gainer, eller är det ett måste om man vill bygga muskler, eller räcker det med kreatin och ordentlig mat? :tuttar

Edit:Hittade inte träningstråden :huvet

Jag vet inte hur min kropp reagerar på kreatin.. Men jag tror verkligen att redig mat är det bästa, oavsett. :banana

Edit: Läste fel på frågan. Men skippa allt utom maten ändå. :tungan

Last edited:
Proteintillskott går före kreatin. Vänta du med kreatinet ett halvår eller så tills ökningarna börjar avta.

Maxxi skrev:
2162877 Har precis börjat träna igen efter uppehåll på 5 år :D Är det vettigt att börja med kreatin igen?

Du är 5 år äldre nu, vart har du bråttom? funkar lika "bra" med schysst käk, såvida du inte ska tävla i Arnold-klassen :4skrika

Schysst käk och kreatin har inte direkt samma effekt. Schysst käk är en förutsättning för att bygga. Kreatin har dessutom en god effekt på de flesta, du klarar att träna hårdare vilket leder till att du bygger bättre.

HanneZ skrev:
2162909 Schysst käk och kreatin har inte direkt samma effekt. Schysst käk är en förutsättning för att bygga. Kreatin har dessutom en god effekt på de flesta, du klarar att träna hårdare vilket leder till att du bygger bättre.
Jo men då borde ju kreatin och bra mat räcka. När jag käkade protein och gainer så gick jag bara upp så in i helvete i vikt. Gick upp från 75 till 86kg och det la sig bara på magen :D Så därför är jag inte så sugen på det.

HanneZ skrev:
Kreatin har dessutom en god effekt på de flesta, du klarar att träna hårdare vilket leder till att du bygger bättre.

Jo men frågan är ju hur stor man vill bli och hur snabbt, kostar lite flis att byta ut hela garderoben :gnissla

Kreatin ligger väl i gränslandet för doping eller har jag fattat fel.

Maxxi skrev:
2162931 Jo men då borde ju kreatin och bra mat räcka. När jag käkade protein och gainer så gick jag bara upp så in i helvete i vikt. Gick upp från 75 till 86kg och det la sig bara på magen :D Så därför är jag inte så sugen på det.
Då åt du för mkt/dåligt och/eller tränade för dåligt. Satsa på minst 2 g protein per kilo du väger om dagen och räkna ut hur mkt du måste käka.

KGK skrev:
2162934 Jo men frågan är ju hur stor man vill bli och hur snabbt, kostar lite flis att byta ut hela garderoben :gnissla

Kreatin ligger väl i gränslandet för doping eller har jag fattat fel.
Jo självklart, men dom flesta blir ju inte arnold över en natt så där bara :)

Kreatin anses absolut inte som doping. Det är bara att köra på, kreatin finns i mat.

Maxxi skrev:
2162931 Jo men då borde ju kreatin och bra mat räcka. När jag käkade protein och gainer så gick jag bara upp så in i helvete i vikt. Gick upp från 75 till 86kg och det la sig bara på magen :D Så därför är jag inte så sugen på det.

Du ska träna väääldigt mycket innan ordentlig mat blir otillräckligt. Och kreatin har du egentligen ingen användning av i början heller. Framförallt de första två månaderna så är kreatin helt onödigt eftersom dina muskler ändå inte jobbar optimalt. Alla nerver är alltså inte "inkopplade" ännu så du får en tillräcklig ökning av att bara träna.. Som någon sa:
När effekten av träningen börjar plana ut är det kanske värt att köra kreatin.

Proteinbehovet räknar du ju enkelt fram. Äter du uppenbart för lite kan ju proteintillskott vara värt det men för de flesta räcker som sagt mat.

Viktigast är väl att inte träna med för tunga vikter i början så kroppen hinner vänja sig och man inte får skador, träningsvärk får man ju duktigt utan knappt några vikter efter uppehåll.

testesteron i kroppen ökar nog per automatik i början så det räcker nog ett bra tag, tränade när det var en "lättklädd" tjej på gymet så hon kollade och frågade sin kompis typ, har den där killen fjong lr? :rodnar :brinnerup

korvgubbe skrev:
2163184 Du ska träna väääldigt mycket innan ordentlig mat blir otillräckligt. Och kreatin har du egentligen ingen användning av i början heller. Framförallt de första två månaderna så är kreatin helt onödigt eftersom dina muskler ändå inte jobbar optimalt. Alla nerver är alltså inte "inkopplade" ännu så du får en tillräcklig ökning av att bara träna.. Som någon sa:
När effekten av träningen börjar plana ut är det kanske värt att köra kreatin.

Proteinbehovet räknar du ju enkelt fram. Äter du uppenbart för lite kan ju proteintillskott vara värt det men för de flesta räcker som sagt mat.
Det där är inte riktigt sant, det snabba proteinet som du tar i omklädesrummet är svårt att ersätta med vanlig mat. I övrigt så håller jag med.

Sj har jag nu tränat 2år på gymet 4-5ggr veckan.. såg resultat ganska snabbt men nu går det inte framåt :gnissla har inte testat kreatin.. borde jag det? :tomten

PiEn skrev:
2164009 Sj har jag nu tränat 2år på gymet 4-5ggr veckan.. såg resultat ganska snabbt men nu går det inte framåt :gnissla har inte testat kreatin.. borde jag det? :tomten

Beror ju på vad du är ute efter, cheyer brukar ju vara mer fixerade vid rumpan och låren osv. Inte få dom bredaste axlarna eller fetaste triccarna (ja med undantag krascharslet Anja då).

Njäe, ändra träningsintervall m.m. istället, finns väl massor med tips istället för tillskott, 4-5 gånger i veckan e ganska mycket, överträning bidrar till att det inte går framåt, provat ha uppehåll ett tag?, fast det är ju också frågan om hur stor du vill bli :gnissla

Last edited:
KGK skrev:
2164026 Njäe, ändra träningsintervall m.m. istället, finns väl massor med tips istället för tillskott, 4-5 gånger i veckan e ganska mycket, överträning bidrar till att det inte går framåt, provat ha uppehåll ett tag?, fast det är ju också frågan om hur stor du vill bli :gnissla

jag går inriktning gym/friskvård i skolan.. så utöver fritiden blir det 3ggr veckan. jag vill inte bli jätte stor men jag vill ha bra synliga muskler.. även axlar osv. jag tycker inte att jag tränar för mycket iaf :)

Twosaint skrev:
2164021 Beror ju på vad du är ute efter, cheyer brukar ju vara mer fixerade vid rumpan och låren osv. Inte få dom bredaste axlarna eller fetaste triccarna (ja med undantag krascharslet Anja då).

ute efter allt?. inte bara rumpa lår osv. armar axlar rygg mm allt. som sagt man ser iaf en klar förbättring sen förr, men vill fortfarande ha lite mer muskler.. :tomten

PiEn skrev:
2164037 jag går inriktning gym/friskvård i skolan.. så utöver fritiden blir det 3ggr veckan. jag vill inte bli jätte stor men jag vill ha bra synliga muskler.. även axlar osv. jag tycker inte att jag tränar för mycket iaf :)

Det är nog lättare gjort att överträna än man tror, troligtvis är musklerna/kroppen lat så den anpassar sig snabbt till träningsmönster osv., så uppehåll och byte av övningar/set/reps/vikter och träningsintervall bör nog göra en del.

Synliga muskler handlar väl en del om kost, deffning m.m., tror att du är ganska bra som du är :) viktigast är dock hur man mår bra med träning, kost osv., utseende kan man jaga i det oändliga utan att må bra :gnissla

KGK skrev:
2164046 Det är nog lättare gjort att överträna än man tror, troligtvis är musklerna/kroppen lat så den anpassar sig snabbt till träningsmönster osv., så uppehåll och byte av övningar/set/reps/vikter och träningsintervall bör nog göra en del.

Synliga muskler handlar väl en del om kost, deffning m.m., tror att du är ganska bra som du är :) viktigast är dock hur man mår bra med träning, kost osv., utseende kan man jaga i det oändliga utan att må bra :gnissla

Jo ska tänka lite mer på vad jag äter :D jag mår iaf prima med min träning den får mig att må bra! men som sagt, ska jag skippa kreatin o köra på mer varierad träning och.. ja kost istället.

eh, avataren visar ju godsaker :kär

kosten och träning kommer du långt med, hur mycket längre du nu behöver komma ifall det är du på bilden

Last edited:
PiEn skrev:
2164054 Jo ska tänka lite mer på vad jag äter :D jag mår iaf prima med min träning den får mig att må bra! men som sagt, ska jag skippa kreatin o köra på mer varierad träning och.. ja kost istället.
Kreatin gör att du sväller en del, inte alltid önskvärt av tjejer så här inför badsäsongen.

Twosaint skrev:
2164021 Beror ju på vad du är ute efter, cheyer brukar ju vara mer fixerade vid rumpan och låren osv. Inte få dom bredaste axlarna eller fetaste triccarna (ja med undantag krascharslet Anja då).

Jasså? :gnissla

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...