Kravallerna i Stocholm

Status
Ej öppen för fler svar.
Ugluk skrev:
Flemming, ditt ordval är vämjeligt och tyder på att din människosyn är likadan. Du ska vara medveten om att du har demonstrerande "pack" och "slödder" att tacka för många av dina rättigheter i samhället, rättigheter du ser som självklara idag.

Att polisen omhändertar tillståndslösa demonstranter är självklart. Lika självklart är det att det görs med minsta möjliga våld.

...självklara rättigheter? så du menar att om just den demonstrationen du syftar på inte kommit till skott så hade vi inte haft 5v semester/föräldraförsäkring etc?? allt parlamenatriskt skrivbordsarbete och fackligt arbete är värdelöst??
Sen undrar jag om du har lässvårigheter eller väljer du att "se " det du vill i en text för du blandar ihop pack o slödder med vanliga demonstranter... och t ex pack kanske inte vill jämföras med demonstranter o vice versa. Du får det att framstå som att jag tycker att alla som demonstrerar är dåliga människor vilket är fel!
Så var det med det
Flemming :)

streetfighter1 skrev:
Tyvärr så har de överklagat domen mot Håkan Jaldung (ansvarig under GBG-kravallerna). Jag hoppas att domen inte ändras.
Varför?
Polisinsatsen var ett dåligt skämt, och hundratalet människor på Schillerska frihetsberövades med råa metoder utan grund.
Ska man inte utkräva ansvar av chefer?

Ugluk skrev:
Varför?
Polisinsatsen var ett dåligt skämt, och hundratalet människor på Schillerska frihetsberövades med råa metoder utan grund.

Mjo, för alla var helt oskyldiga och ingen kastade sten, ingen vandaliserade.

Konstigt att hela jävla staden såg ut som Berlin under andra världskriget. Var nog polisen som röjde sönder staden.

Ugluk skrev:
Varför?
Ett dåligt skämt?? Är väl inte polisens eller polischefens fel att de inte har tillräckligt med resurser? Eller på vad vis menar du att alla dessa hjältar som var underbemannade och attackerade av idioter försökte få kontroll på en ohållbar situation var ett skämt?

Råa metoder, ja... att behöva ligga på mage på asfalt kan kanske kan räknas dit :rolleyes:

Ugluk skrev:
:mad:
Du hånade fredliga sittdemonstranter som misshandlades av polis? Det gör dig i mina ögon till en missanpassad ynklig liten stackare, och jag hoppas verkligen att det är dig polisen torpederar när dom ledsnat tillräckligt på smitande sporthojar. Det skulle vara ett slags poetisk rättvisa.

Och ni andra som skriver mindre begåvade inlägg kan ju fundera lite över betydelsen av att kunna demonstrera utan att riskera övergrepp från staten. Det börjar bli väldigt angeläget att få stopp på snorungarna som förstör demonstrationer genom skadegörelse. Mer befogenheter åt polisen att bruka våld kommer inte att hjälpa. Maskeringsförbud är en bra start dock.

Polisen slog knappast de som var oskyldiga ska du se. Och vadå fredliga? De slog ju sönder massor etc.

Ugluk skrev:
Varför?

ehh.. var du där eller? :rolleyes:

flemming skrev:
Jaa.. du verkar ju vara rätt smart... :rolleyes: menee jag förblir nog en ynklig liten stackare för jag står fast vid mitt uttalande! :hihi De personer som vart utsatta för det omnämnda hade inte sökt tillstånd som vanligt för att sittstrejka på sveavägen... och tjaa va kan man vänta sej då av ordningsmakten? :fatta! att dom kommer med en liten pall och en filt så det känns bättre.... ellerhur! och som sagts dom fick chansen att GÅ därifrån... men näee dom var tvugna att kaxa... för att sen likt din egen antydan bli "utsatta" för myndighets övergrepp o övervåld... helt sjukt :3freak ber man om det så..... :lol jag tål inte pack som älskar att sabotera o förstöra kammoflerade till demonstranter.... det är tydligt att det alltid dyker upp slödder när det demonstreras såna som bara vill förstöra...&som tycker att det är julafton när en snut fått en gatsten i pallet... just de ska ha extra mycket "hjälp" när snuten rensar gatan från slödder...
tack för ordet
flemming :hihi

Håller fullständigt med.

sege skrev:
Mjo, för alla var helt oskyldiga och ingen kastade sten, ingen vandaliserade.

Konstigt att hela jävla staden såg ut som Berlin under andra världskriget. Var nog polisen som röjde sönder staden.
Vad har det med polisinsatsen på Schillerska att göra?

WASP skrev:
Ett dåligt skämt?? Är väl inte polisens eller polischefens fel att de inte har tillräckligt med resurser? Eller på vad vis menar du att alla dessa hjältar som var underbemannade och attackerade av idioter försökte få kontroll på en ohållbar situation var ett skämt?

Råa metoder, ja... att behöva ligga på mage på asfalt kan kanske kan räknas dit :rolleyes:
När du blivit väckt av skrikande kravallpolis och utsläpad och tvingad att ligga på mage med händerna bakom nacken i en timme och därefter säger att det inte är så märkvärdigt ska jag tro dig.

Det fanns en ohyggling mängd fredliga demonstranter i Göteborg vid tillfället. Som inte deltog i upplopp eller kastade sten.

toxic skrev:
Polisen slog knappast de som var oskyldiga ska du se. Och vadå fredliga? De slog ju sönder massor etc.
Jo det gjorde dom. RPS har tydligen beslutat att betala ut skadestånd till de drabbade på schillerska. Alltså var ingripandet felaktigt och ansvar ska utkrävas.
Eller tycker du att det ska räcka att vara på fel plats vid fel tillfälle för att bli gripen, få stryk och hamna i SÄPOs register?

Ugluk skrev:
Varför?

Kunde inte ha sagt det bättre :tummenupp
Polisen gjorde ett stort misstag ang just detta ingripande. Cheferna borde ställas till ansvar, inget snack om saken.
Det är lätt för folk att välja sida när man inte befann sig just där mitt i demostrationen. Hade många av oss varit där, hade (en del av oss iaf) haft en helt annan uppfattning om saken

De som vill framföra sitt budskap kan väl fan börja med att gå vettiga vägar för att få fram budskapet, vad det nu är.

T.ex. Jag såg fan inte nämnvärt några insändare i tidningen av "reclaim the street" innan de röjde på söder eller innan göteborgsdrabbingen heller för den delen. Om dem inte kan börja med sånt utan går direkt på våld- och förstörelse, då kan snuten gärna puckla på dem.

De får fan skylla sig själva när de provocerar polisen som oftast inte har ett skit med själva åsikterna att göra. Våld tillbaka kanske inte är den rätta lösningen, men det är fan rätt åt dem. Så jävla fega är de som inte vågar stå för sina uppfattningar ens utan måste gömma sig bakom huvor.

Tycker snuten gjorde ett bra jobb igår, och det är bättre att de är hårda mot idioterna än att vara nitiska mot lite fortkörning! :kulspruta :notme

Ugluk skrev:
Nej, men jag har träffat kravallpoliser och vet hur otroligt djävla övertaggade dom kan vara.

Det har jag också gjort.. men från rätt sida!!

Bättre polisarbete får man leta efter!! De är verkligen precisa och välberäknade i sina stötar...

När folk inte kan skilja på anarkistisktupplopp och demonstation så är något fel!!

/henke

Ugluk skrev:
När du blivit väckt av skrikande kravallpolis och utsläpad och tvingad att ligga på mage med händerna bakom nacken i en timme och därefter säger att det inte är så märkvärdigt ska jag tro dig.

Det fanns en ohyggling mängd fredliga demonstranter i Göteborg vid tillfället. Som inte deltog i upplopp eller kastade sten.
Problemet var ju att dom ofredliga demonstranterna hade inga hattar på huvudet som sade att dom var ofredliga!!

Jo det är klart att det är jobbigt för en del människor när någon skriker åt dom, kan förstå det... men att det är råa metoder har jag väldigt svårt att sträcka mig till. Angående att blivit släpade ut så skedde det ju bara med de som prompt skulle sätta sig emot.

valmers skrev:
Den friande domen för högste ansvarige vid Göteborgskravallerna, samt gårdagens kraftfulla polisinsats i Stockholm, gör att det känns som att det äntligen finns hopp för Sverige. Terroristsympatiserande kommunister ska bekämpas med alla tillgängliga medel. Jag mår illa när jag ser dessa förvirrade palestinasjaltomtar.

Uttalande av den här typen är för mig helt oförståeliga på samma sätt som den nu piskade demonstranternas hyllande av intifadan. :va

Hur kan någon svenne sitta på sitt feta arsle och veta tillräckligt mycket för att urskiljningslöst stötta den ena sidan i denna vidriga konflikt. En konflikt som har alla drag av anti-semitism, övergrepp, urskiljningslöstvåld och ....ja allt som borde vara kräkningsframkallande hos en modernt tänkande människa.

Uppenbart är väl att dessa människor är så upptagna av hat och vedergällning att de inte kan existera sida vid sida. Då är det väl så sorgligt att muren är det första vettiga som skett där ner på många år. Men det sabbas ju genom en helt sinnessjuk dragning av denna skiljelinje mellan mördare och mördare.

Personligen tycker jag ju att israelernas hållning i frågan luktar illa som fan och, för en oinvigd, verkar vara det utlösande, men inte gör det att jag utan minsta reservation säger mig vara pro-israelisk. Att sedan palestinierna är så dj-vla dumma att de fortsätter vända världen emot sig med sina våldshandlingar imponerar ju inte heller.....

miffo skrev:
Det har jag också gjort.. men från rätt sida!!
Jag såg fulsidan. Det var inte lika imponerande, men ganska kränkande.
Bättre polisarbete får man leta efter!! De är verkligen precisa och välberäknade i sina stötar...
När folk inte kan skilja på anarkistisktupplopp och demonstation så är något fel!!
/henke
Visst är det fel. Men det är åt helvete skogstokfel när polisen inte kan det, och behandlar fredliga demonstranter som stenkastare.

Ugluk skrev:
Nej, men jag har träffat kravallpoliser och vet hur otroligt djävla övertaggade dom kan vara.

Och det hade du inte varit om du hade fått ett sten regn eller något annat otrevligt över dig :va

Ugluk skrev:
Jo det gjorde dom. RPS har tydligen beslutat att betala ut skadestånd till de drabbade på schillerska. Alltså var ingripandet felaktigt och ansvar ska utkrävas.
Eller tycker du att det ska räcka att vara på fel plats vid fel tillfälle för att bli gripen, få stryk och hamna i SÄPOs register?

Jag talar om kravallerna här nu i sthlm, inte i gbg.
Vad spelar det föresten för roll om de hamnar i SÄPOs register?

Har du någon källa på att RPS ska betala ut?

Status
Ej öppen för fler svar.
Back