Krav för att köra bana?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Kan ingenting om detta. Men jag vill köra hoj på bana. Har hört att det är bra att börja med nån SMC-körning för att lära sig grunderna bättre. Sen då? Är ju en massa folk här i forumet som skriver att det är bankörning här och där å ditt å datt. Vem får komma på dem? Vad ska jag göra?
 
Hej
De som har gatgrupp krävs körkort och att du har skinnställ osv.
De som har licensgrupp krävs licens.
så det är bara gå in på forumet och kolla i Bandagar/kurser.
Alla arrangörer skriver vad som gäller för sina körningar.
fahlgren
 
Hej
De som har gatgrupp krävs körkort och att du har skinnställ osv.
De som har licensgrupp krävs licens.
så det är bara gå in på forumet och kolla i Bandagar/kurser.
Alla arrangörer skriver vad som gäller för sina körningar.
fahlgren

Ofta, men inte alltid, krävs det åtminstone trafikförsäkring för att få köra i gatgruppen, även om det är en återkommande diskussion huruvida den faktiskt gäller på bana och vem som är ersättningsskyldig om du t.ex. av misstag kör på en annan förare. Så att kolla dessa saker med arrangören är ett absolut minimum och om du vill vara på att din försäkring faktiskt gäller så ska du ha det skriftligt från just ditt bolag, att en annan person fått en skada täckt av samma bolag är ingen garanti.
 
Så alltså, jag har valfri hoj som jag kör med på våra vanliga vägar. Jag har körkort för hojen och säkerhetsutrustning. Allt jag behöver göra är att anmäla mig till valfri bankörning?

Du säger att det är omdiskuterat ifall trafikförsäkringen gäller på bana. Ifall den inte gäller, får man ingen ersättning för kroppsskador och annat om man klotar?
 
det står i mitt avtal med försäkringsbolaget att min försäkring inte gäller på bana, är säkert olika bolag...
med vissa undantag då, som t.ex SMCs kurser.
 
Trafikförsäkringen gäller så länge det inte är träning, tävling eller tidtagning. Även om gränsen kan diskuteras... Och debatteras. Alltså gatgrupp. Dock kommer FB troligen kräva den kostnaden av den som räknas vållande. Alltså om du kör omkull får du i praktiken betala själv, blir du påkörd (vilket är sällsynt) betalar den andra personen om ärendet tas upp.

Kasko gäller i princip aldrig. Alltså hojens skador ersätts inte, med få undantag.

Ett sådant är SMC-kurs.

Mer info finns i separata trådar, reglerna försöker FB tolka olika oavsett giltighet...

För den som aldrig kört på en bana: Läs igenom arrangörens info, anmäl dig. Precis som du skriver, du behöver är körkort, fungerande MC samt troligen skinnställ för att köra gatgrupp. Det ställs inga speciella krav utom vett och att du är i tid.
 
Last edited:
Försäkringar gäller inte på innhängnat område (bana) utom i vissa speciella omständigheter. I SMCs kurser gäller försäkringen oftast. Om du klotar på banan utan helförsäkring så får du ju inte en spänn dock.

Jag rekommenderar dig att gå en SMC kurs första gången. Många tycker att de är grymma på gata, men att köra bana är väldigt olikt gatkörning. Du får inte bara mer roligt och större värde för dina pengar, du förbättras även som förare något enormt.

När du blivit lite varm i kläderna kan du crash-kitta din hoj lite och köra med valfri banarrangör.
 
För några år sedan hade jag samma frågor.

Du vill gå en av SMC:s BKK-kurser! BKK=Broms- och KurvtakningsKurs. De är nybörjarvänliga och sträcker sig ganska långt upp i kunskapsstegen till snabb körning allt vad det innebär. Det finns inga krav på att din MC ska vara av supersporttyp etc! Din försäkring gäller på SMC:s kurser - teckna helförsäkring innan bandagarna! Lätt värt det, jag lovar! :fakta http://www.svmc.se/school/

Du kan köra med vilken asfaltshoj som helst som skulle klara besiktning och inte läcker olja. Det finns gruskurser för andra hojtyper.

Du måste ha hjälm, godkända skyddskläder (dvs inte nödvändigtvis skinnkläder!) inkl. ryggskydd. Bröstkorgsskydd är rekommenderat. Har du inte kört bana förut så behöver ud inte byta däcken innan du kommer dit, sålänge de är lagliga innan.

Svårare än så är det inte, resten löser sig på plats! :yoparty
 
Last edited:
Gå in i forumet bandagar och kurser. Där finns trådar/länkar till många bra arrangörer.
Så länge du har körkort och försäkring så får du åka.
Du meddelar arrangören att du aldrig kört bana innan och dom placerar dig i rätt hastighetsgrupp och hjälper dig på plats med spårval, regler, mm mm.

Iom att det är högst osäkert om du får utt ersättning för ev kroppsskada från ditt försäkringsbolag via trafikförsäkring så tycker jag det är klokt att skaffa en olycksfallsförsäkring via t.ex "förenade liv". Kostar mig 30:-/mån.

Hojen får du ingen ersättning för om du crashar.
 
Jag har inga illusioner om min förmåga, ska boka en SMC-kurs så snart som möjligt! :)
 
Hojen får du ingen ersättning för om du crashar.
Jodå! Förutsatt att han har helförsäkring då förstås. Helförsäkringen gäller för de allra flesta försäkringsbolag på SMC:s kurser! :fakta Verifierat genom empiriska studier :brinnerup Som Janos skrev så täcker förstås inte trafikförsäkringen något dock!
 
Jag har inga illusioner om min förmåga, ska boka en SMC-kurs så snart som möjligt! :)

Du lär inte ångra dig iaf ... kom bara iväg på en förra året pga lite ekonomi och logistik problem (läs nyseppad med 2 ungar å för dyrt boende :D ) ...
kommer boka upp iaf MINST 2 dagar till i år på Arlanda Test Track (närmaste "storbana"för mig)körningarna .... det är huuuur kul som helst :banana
 
Det kanske redan är glasklart men jag vill ändå poängtera att många arrangörer kräver skyddskläder av SKINN, textilkläder brukar stå särskilt ifall det är ok. Ryggskydd brukar vara ett krav.
Behöver jag säga hjälm, handskar, stövlar?

Ifall det inte påpekats tillräckligt många gånger så funkar i princip vilken hoj som helst, i synnerhet på SMC-kurserna.

På morgonen brukar någon i arrangörsledet kika på cykeln, då framför allt på bromsbeläggen och i viss mån däcken (men däck brukar väl alla ha koll på?). Läckande gaffelben och liknande får inte förekomma.
Se till att du har hyfsat kvar på beläggen eller lägg en omgång frambelägg under sadeln eller motsvarande så du kan pilla på plats.

Jag gillar att ta hojen på släp för det är så gruvligt gott att sjunka ner i soffan, lyssna på lite radio och ha skön temp när man ska hem. Har man gjort en mysvurpa och brutit bromsgreppet är det också fina fisken med kärra men det är ju min åsikt, de flesta håller inte med.
Kan ju iofs bero på att jag har fri tillgång till kärra, norra Europas fulaste för övrigt.
 
Last edited:
Någon som önskar tipsa en som bor i gbg, ganska så nybörjare på detta med 2 hjul men ändå skaffat literklubba?

Gärna specifikt VILKEN kurs och när.
Har åkt en hel del bana förr, dock 4 hjul.. Tanken är få med så mycket smc bana (vill gärna att försäkringen skall gälla när jag klotar) som möjligt 2013.

(Har bokat in mig på Uddevalla gokartbana med smc början april)
 
Någon som önskar tipsa en som bor i gbg, ganska så nybörjare på detta med 2 hjul men ändå skaffat literklubba?

Gärna specifikt VILKEN kurs och när.
Har åkt en hel del bana förr, dock 4 hjul.. Tanken är få med så mycket smc bana (vill gärna att försäkringen skall gälla när jag klotar) som möjligt 2013.

(Har bokat in mig på Uddevalla gokartbana med smc början april)


Till att börja med så kan du betala in medlemsavgiften till smc.
Sedan finns allt du behöver veta om deras verksamhet på denna sida:http://www.svmc.se/

Har du tänkt att klota kan du väl göra det med en privat aktör och bekosta skadorna själv? Är dyrt som det är för folk som åker runt och fikar med sina sporthojar.:arsele
 
Någon som önskar tipsa en som bor i gbg, ganska så nybörjare på detta med 2 hjul men ändå skaffat literklubba?

Gärna specifikt VILKEN kurs och när.
Har åkt en hel del bana förr, dock 4 hjul.. Tanken är få med så mycket smc bana (vill gärna att försäkringen skall gälla när jag klotar) som möjligt 2013.

(Har bokat in mig på Uddevalla gokartbana med smc början april)
Info om SMC:s kursutbud på storbana hittar Du här: https://www2.svmc.se/school

Du bör veta en sak redan nu - SMC håller inte sina kurser för att Du ska ha en lekstuga med nya hojen under försäkringsskydd. Vill Du panga på direkt - anmäl Dig på bandag eller kvällsträning hos någon RR-klubb. Sandfållan är inte direkt ensam i sin uppfattning, han har många andra förare och bl a en hel och enad försäkringsbranch bakom sig...

SMC håller däremot kurser för mc-förare som vill utveckla sin kunskap, sin körteknik och därmed sina marginaler om något händer i trafiken. Målet är att deltagaren ska ha en "verktygslåda" med sig ut i sin normala trafikmiljö, med verktyg för att analysera sin körning och ständigt förbättra sin skicklighet som förare. Verktygen fungerar även på bandagar och kvällsträningar om Du faller i det diket men ska främst ses som ett försök till att hålla liv i oss förare på allmän väg. Använder Du Dina kunskaper till att öka farten, inte marginalerna, på landsvägen är det ett gruvligt misslyckande för hela organisationen.

Men det innebär också att tempot är och förväntas vara på en nivå att Du som deltagare ska kunna ägna uppmärksamhet åt vad som händer, hur hojen beter sig i olika situationer, helt enkelt åt att analysera Din körning. Börjar Du åka runt och panga blir Du tillsagd/hemskickad och det är inte kul för vare sig Dig, din instruktör eller de andra deltagarna.

Men - har Du en sund respekt för Din nya hoj och är beredd att spendera pengar, tid och energi till att lära Dig grunderna och ett (av flera) sätt att köra mc? Har Du dessutom ett öppet sinne för att reflektera kring den trafikmiljö vi vistas i normalt? Då kommer Du att ha stort nöje och utbyte av de kurser Du går, knix såväl som storbana:)

Välkommen!
 
Last edited:
No offence gubbar, men va fan.

Jag inbillade mig på något sätt att det skulle vara bra för en rookie som mig att börja köra på smc kurser istället för att hoppa på riktigt bandag direkt och vara ivägen för er andra, kanske hade jag fel.

Jag har sysslat med racing tillräckligt länge för att känna till "debutant" missarna där folk tror sig vara kungar för att dom lyckats hålla fordonet på vägen, jag tänkte ta den långa vägen även denna gången och lära mig grunderna.

Givetvis har jag ej räknat med att klota, tänker inte ens ligga på gränserna till detta, MEN som nybörjare inser jag att risken är relativt stor då jag ej kan hantera min hoj 100% ännu, riskmedvetenhet skulle vi kunna kalla det.

Jag tackar så mycket för infon, skall ta kontakt med smc imorgon och förnya mitt medlemskap för iår.

Tips på banor inom rimligt avstånd från gbg?
Anderstorp, Falkenberg är vad jag läst mig till som hastigast, finns det fler?

MVH:tummenupp
 
No offence gubbar, men va fan.

Jag inbillade mig på något sätt att det skulle vara bra för en rookie som mig att börja köra på smc kurser istället för att hoppa på riktigt bandag direkt och vara ivägen för er andra, kanske hade jag fel...

...jag tänkte ta den långa vägen även denna gången och lära mig grunderna.

Givetvis har jag ej räknat med att klota, tänker inte ens ligga på gränserna till detta, MEN som nybörjare inser jag att risken är relativt stor då jag ej kan hantera min hoj 100% ännu, riskmedvetenhet skulle vi kunna kalla det...

Tips på banor inom rimligt avstånd från gbg?...
No offence pöjk, ber om ursäkt om Du tyckte vi var kittsliga i kommentarerna men det är svårt att veta hur någon resonerar via några inlägg, det finns ett antal riktiga juveler på denna site som mycket väl kunde ha en annan inställning än den Du visar Dig ha:)

Du verkar resonera klokt och rätt i Ditt sista inlägg och då kommer Du nog att ha en mycket bra bas att bygga vidare på efter några kursdagar. Inte för att jag tror Du skulle göra bort Dig på en bandag heller men det ger nog mer att t ex köra steg 1 och 2 med SMC, sedan öva på egen hand på några bandagar innan man går vidare med steg 3 och 4 (personlig coachning).

Linköping, Knutstorp och Kinnekulle är väl de banor som ligger närmast Dig där SMC kör kurs, sedan kör SMC väst även på Rudskogen i år. Kinnekulle är en himmelens trevlig och teknisk liten bana som jag personligen tycker mycket om, bra bana att börja på.

Lycka till:)
 
Last edited:
No offence gubbar, men va fan.

Jag inbillade mig på något sätt att det skulle vara bra för en rookie som mig att börja köra på smc kurser istället för att hoppa på riktigt bandag direkt och vara ivägen för er andra, kanske hade jag fel.

Jag har sysslat med racing tillräckligt länge för att känna till "debutant" missarna där folk tror sig vara kungar för att dom lyckats hålla fordonet på vägen, jag tänkte ta den långa vägen även denna gången och lära mig grunderna.

Givetvis har jag ej räknat med att klota, tänker inte ens ligga på gränserna till detta, MEN som nybörjare inser jag att risken är relativt stor då jag ej kan hantera min hoj 100% ännu, riskmedvetenhet skulle vi kunna kalla det.

Jag tackar så mycket för infon, skall ta kontakt med smc imorgon och förnya mitt medlemskap för iår.

Tips på banor inom rimligt avstånd från gbg?
Anderstorp, Falkenberg är vad jag läst mig till som hastigast, finns det fler?

MVH:tummenupp

Kinnekulle Ring (i trakten av Götene dvs. ca. 15-17 mil från Götet)
Rudskogen (Norge, ca. 23 mil från Götet)
Knutstorp (Skåne, ca. 23 mil från Götet)

På alla dessa banor körs det SMC-kurser 2013
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top