Krav för att köra bana?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
No offence gubbar, men va fan.

Jag inbillade mig på något sätt att det skulle vara bra för en rookie som mig att börja köra på smc kurser istället för att hoppa på riktigt bandag direkt och vara ivägen för er andra, kanske hade jag fel.

Jag har sysslat med racing tillräckligt länge för att känna till "debutant" missarna där folk tror sig vara kungar för att dom lyckats hålla fordonet på vägen, jag tänkte ta den långa vägen även denna gången och lära mig grunderna.

Givetvis har jag ej räknat med att klota, tänker inte ens ligga på gränserna till detta, MEN som nybörjare inser jag att risken är relativt stor då jag ej kan hantera min hoj 100% ännu, riskmedvetenhet skulle vi kunna kalla det.

Jag tackar så mycket för infon, skall ta kontakt med smc imorgon och förnya mitt medlemskap för iår.

Tips på banor inom rimligt avstånd från gbg?
Anderstorp, Falkenberg är vad jag läst mig till som hastigast, finns det fler?

MVH:tummenupp


Härligt nu verkar det som att inställningen till smc´s kurser har hamnat på rätt köl :tummenupp Starkt beroende framkallande kan jag lova att det är så fyll plånboken och spara semeterdagar att ta ut för du kommer bara vilja ha mer o mer :fakta
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
Kinnekulle Ring (i trakten av Götene dvs. ca. 15-17 mil från Götet)
Rudskogen (Norge, ca. 23 mil från Götet)
Knutstorp (Skåne, ca. 23 mil från Götet)
Och...
Sturup Raceway (Malmö flygplats, ca 30 mil, enda banan i Sverige med vänstervarv :crash)
 

Iceheat

Allt går bara man ger sig fan på det.
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Hässlehåla
Hoj
Yamaha :FZS 600 2002, FZR 1000 1987, TDM 900 2004, YZ 250 1990, WR 426 2001, Suzuki RMZ 450 2005 Motardkitad, 2stBanhojar R6 2002
Du kan ju oxå gå den svåra vägen och anmäla dig i lugn grupp med vilken bandags arrangör som, det finns ju några stycken, hoppa på din hoj åka dit, köra, titta, lyssna och lära känna lite folk. Ta med dricka och nåt mellanmål.

Det spelar ingen roll vad för hoj du kör. Se bara till att den är i dugligt skick som en del redan tippsat dig om. Ta på dig skydden och glöm inte ryggskyddet.
Var ödmjuk och lyssna till de erfarna och fråga om det du undrar över. Släpp prestigen om du nu skulle ha någon, den hämmar bara. Alla är barn i början, inget att skämmas för.

Efter första bandagen så vet du om du vill göra detta igen eller ej.

Vad som gäller för försäkringar får du bäst svar av ditt försäkringsbolag. Det duger inte att en kompis kusins farbror sa att han trodde att den gällde.

Det finns två saker med försäkringar
1- sakförsäkring
2- personförsäkringar

Jag har en god vän som highsidade på kvällskörning i Anderstorp där det blev både person och sak skador. Han fick ersättning för bägge delar.
Tyvärr blir hans hand inte helt återställd, dock tillräckligt för att han ska kunna köra hoj :)

I "lugn" grupp så gäller MC försäkringen hos vissa arrangörer, men ta inte det för givet utan kolla med ditt/dina bolag om vad som gäller och få det skriftligt.
När det gäller personskador så är du täckt av din MC försäkring i det fallet den gäller. I annat fall får du kolla upp ditt olycksfalls skydd.
Vissa eller rättare sagt få olycksfallsförsäkringar täcker "extremsporter" och motorsport hör tyvärr i detta sammanhang dit.
Så även det får man kolla upp.

Skulle du "fastna" i bandagsträsket vilket du med säkerhet kommer att göra och börjar sänka dina varvtider kommer du att behöva skaffa dig en banhoj, en billig sådan. Exempelvis Cbr 600, R6, Ninja 600, Gxsr 600 mfl. Alla dessa är ypperliga banverktyg att lära sig på, en något äldre sådan bör du kunna hitta för runt 20 papp.

Och låt dig inte luras att tro att bara du har den senaste cykeln med den senaste elektroniken och de flesta kubiken så blir du snabbast.
Jag tror att du kan komma ner i 1.08 tider på Knutstorp, 1.47 tider på Anderstorp eller 1.15 tider på Gelleråsen med vilken av de ovan nämnda cyklar i standardutförande med bara slicks och däckvärmare.

För denna typ av körning finns inga försäkringar som gäller utom personförsäkringen, inte den heller alltid så kolla upp det.
Det är ju kul om man har råd att köpa däck till rullstolen om man nu skulle hamna i en sådan.
Detta lät kanske lite drastiskt om än ytterst sällsynt så ska man veta att det är en risk man får ta om man kör på bana och för det funkar inga försäkringar i världen tyvärr.

Hoppas inte det var allt för nedslående info.
Banåka och RR e det roligaste man kan göra med kläderna på, så boka dig en bandag och välkommen till de förtappades skara.
 

fides

Medlem
Gick med
2 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R (K5)
Du kan ju oxå gå den svåra vägen och anmäla dig i lugn grupp med vilken bandags arrangör som, det finns ju några stycken, hoppa på din hoj åka dit, köra, titta, lyssna och lära känna lite folk. Ta med dricka och nåt mellanmål.

Det spelar ingen roll vad för hoj du kör. Se bara till att den är i dugligt skick som en del redan tippsat dig om. Ta på dig skydden och glöm inte ryggskyddet.
Var ödmjuk och lyssna till de erfarna och fråga om det du undrar över. Släpp prestigen om du nu skulle ha någon, den hämmar bara. Alla är barn i början, inget att skämmas för.

Efter första bandagen så vet du om du vill göra detta igen eller ej.

Vad som gäller för försäkringar får du bäst svar av ditt försäkringsbolag. Det duger inte att en kompis kusins farbror sa att han trodde att den gällde.

Det finns två saker med försäkringar
1- sakförsäkring
2- personförsäkringar

Jag har en god vän som highsidade på kvällskörning i Anderstorp där det blev både person och sak skador. Han fick ersättning för bägge delar.
Tyvärr blir hans hand inte helt återställd, dock tillräckligt för att han ska kunna köra hoj :)

I "lugn" grupp så gäller MC försäkringen hos vissa arrangörer, men ta inte det för givet utan kolla med ditt/dina bolag om vad som gäller och få det skriftligt.
När det gäller personskador så är du täckt av din MC försäkring i det fallet den gäller. I annat fall får du kolla upp ditt olycksfalls skydd.
Vissa eller rättare sagt få olycksfallsförsäkringar täcker "extremsporter" och motorsport hör tyvärr i detta sammanhang dit.
Så även det får man kolla upp.

Skulle du "fastna" i bandagsträsket vilket du med säkerhet kommer att göra och börjar sänka dina varvtider kommer du att behöva skaffa dig en banhoj, en billig sådan. Exempelvis Cbr 600, R6, Ninja 600, Gxsr 600 mfl. Alla dessa är ypperliga banverktyg att lära sig på, en något äldre sådan bör du kunna hitta för runt 20 papp.

Och låt dig inte luras att tro att bara du har den senaste cykeln med den senaste elektroniken och de flesta kubiken så blir du snabbast.
Jag tror att du kan komma ner i 1.08 tider på Knutstorp, 1.47 tider på Anderstorp eller 1.15 tider på Gelleråsen med vilken av de ovan nämnda cyklar i standardutförande med bara slicks och däckvärmare.

För denna typ av körning finns inga försäkringar som gäller utom personförsäkringen, inte den heller alltid så kolla upp det.
Det är ju kul om man har råd att köpa däck till rullstolen om man nu skulle hamna i en sådan.
Detta lät kanske lite drastiskt om än ytterst sällsynt så ska man veta att det är en risk man får ta om man kör på bana och för det funkar inga försäkringar i världen tyvärr.

Hoppas inte det var allt för nedslående info.
Banåka och RR e det roligaste man kan göra med kläderna på, så boka dig en bandag och välkommen till de förtappades skara.

Precis denna typ av info en rookie som jag behöver!

Bugar och bockar!

Har idag betalt avgiften till smc kinnekulle början på maj, börjar där så får vi se vad det blir av det.

Efter en första provkörning av nya cykeln inser jag som du skriver att skall man åka bana är det nog 600cc som gäller (vilket jävla monster det är asså) om man skall kunna pressa goa tider.

Skall även ta tag i person försäkringsbiten illa kvickt och se vad som ingår, tråkigt som sagt att behöva åka med slitna däck på rullstolen om det skulle bli så.

Tack än en gång för go info! :tummenupp
 

Iceheat

Allt går bara man ger sig fan på det.
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Hässlehåla
Hoj
Yamaha :FZS 600 2002, FZR 1000 1987, TDM 900 2004, YZ 250 1990, WR 426 2001, Suzuki RMZ 450 2005 Motardkitad, 2stBanhojar R6 2002
Kul det kunde vara till nån nytta Fides.

Lycka till, var rädd om dig och försök att få med dig fler ut på banan. Dels blir det lättare och roligare för er tillsammans samt att denna motorsporten behöver allt tillskott det kan få. Jag förstår inte varför det inte är fler utövare än det är.

Ses på tävlingsbanorna nästa säsong:)


Detta är det roligaste man kan göra med kläderna på säger de som vet:yoparty

Ha det
Rami
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Missa inte att du även kan köra med danska aktörer. Racing4fun har en grön grupp på sina körningar som är väldigt lik smc med flera instruktörer och feedback efter varje körpass.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top