Kraschad R1á med lite fix kvar!!!!

Jonatan Frisk

When in doubt, gas it!!!!
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
Yamaha R1
Klotade med hojen i helgen, R1-99, nere på Sturup Raceway i cirka 180knyck över krönet efter framhjulslyft följt av framhjulssläpp. Med tanke på omständigheterna tycker jag nog att jag kom undan relativt väl, men efter att nu gått över hojen ordentligt har jag lite frågetecken kvar....

1. Bakramen till kutsen, dvs inte den "bärande" ramen vid svingen utan den tunna övre ramen fick sig en riktig käftsmäll och sprack. Efter att ha sökt runt på forumet och konsulterat en lokal fälgreparatör tror jag att det problemet är löst. Jag kan väl rikta upp ramen själv, svetsa ihop sprickor och låta svetsa på lite aluminium bitar för att bygga ihop en funktionsduglig ram till kåpa och kuts.

2. Vidare slets förgasare och luftburk loss från insuget vid kraschen vilket ledde till att damm och grus trillade ner i kanalerna. Efter en mekrunda in på halva natten igår har jag nog fått bort allt smuts och grus ur motorn och lagat kopplingar/inspännningar och fått ihop allt igen utan att montera ner hela motorn.

3. Ett tredje problem är att undertray gick i småbitar och batteriet flög av hojen vid smällen. Tre vita sladdar som går ner till generatorn på vänstersidan verkar ha kortslutits vid kopplingen under tanken. Utöver detta har jag en svart halvgrov sladd som slets loss. Den grövsta röda och svarta ska ju självklart sitta på vardera pol på batteriet till startmotorn, men ska den svarta halvtjocka sitta på pluspolen? Kan nämligen inte se vart den svarta tar vägen på andra hållet. Resultatet av elproblemet är att hojen är 100% död. Ingenting händer när man vrider om nyckeln. Förslag?

4. EXUP-Reläet/servot som reglerar avgasventilen, vilket jag inte har någon, flög av och ser iofs ut att ha klarat sig, men måste jag ha den inkopplad för att elsystemet ska fungera? Vore skönt att slippa den delen helt då den ändå inte används.

5. Mitt "nya" Dainese Pro Tech ställ slets sönder och lämnades håligt efter kraschen. Mest skadat är elastiska tyget och kolfiberskyddet på axel samt skinnet längs ena benet. Går det att laga ett såpass skadat ställ? Kan man byta ut kolfiberskyddet?

6. Mina Oxtar boots lämnades håliga, alpinestars handskar nerslitna till kevlaret och hjälm skrapad. Är det bara att slänga rubbet, eller kan man laga något?

7. Frontkåpsramen blev helt söndervriden och måste nog tyvärr bytas ut helt. Någon som har en över?

8. Fram och bakgaffel ser ut att ha klarat sig helt och hållet, med undantag för lite ytliga skrapsår. De läcker inte och går mjukt och fint, så de verkar vara helt ok. Finns det något enkelt sätt att testa funktionen av dessa utan att lämna in dem till öhlins?

9. Bakfälgen ser ut att ha fått sig en smäll och ser lite skev ut. Tror ni man kan laga denna? :huvet

Sist men inte minst vill jag tacka sydskånesemse för ett otroligt proffesionellt agerande vid kraschen och även eventuella rådgivare på detta forum.........

Bifogar lite bilder på eländet.........

PS: ÄR ÄVEN I DESPERAT BEHOV AV EN TOPPKÅPA+GLAS.......gärna billigt! :(

Bifogat

• IMG_0177.JPG
    IMG_0177.JPG
    39 KB · Visningar: 348
  • IMG_0178.JPG
    IMG_0178.JPG
    54.5 KB · Visningar: 465
  • IMG_0189.JPG
    IMG_0189.JPG
    43.5 KB · Visningar: 406
Last edited:
sandstream skrev:
2298637 Lite off-topic kanske men är det Andreas gamla hoj?

mmmm........

Har inte vågat berätta det för honom ännu. :död Vidare var det ju faktiskt macke´s gamla racehoj. Men den ska nog komma på "fötter" igen om allt går som planerat.

Jonatan Frisk skrev:
2298644 mmmm........

Har inte vågat berätta det för honom ännu. :död Vidare var det ju faktiskt macke´s gamla racehoj. Men den ska nog komma på "fötter" igen om allt går som planerat.
Jo, jag vet att han köpte den av Macke men jag tänkte att du kanske inte visst det så då var det bättre att fråga om senaste ägaren.
Sorry för spammet och hoppas du får hjälp med lagningen :tummenupp

sandstream skrev:
2298661 Jo, jag vet att han köpte den av Macke men jag tänkte att du kanske inte visst det så då var det bättre att fråga om senaste ägaren.
Sorry för spammet och hoppas du får hjälp med lagningen :tummenupp

Lugnt, alla kommentarer är välkomna och tack för stödet. Man vill ju få ihop den nuuuu, så att man kan få komma ut och åka igen.....

Bakramen går bra att rikta...

Lägg upp bilder på ställ o skor mm

Förslag och förslag, min bakram gick av på ena sidan.
Köpte en ny, som var rak och såga av även andra sidan på hojen och så likadant med den jag köpte, sedan svetsade min Far o hans kollega ihop det.

Blev bra verkar det som! =)

Jag har tyvärr ingen efter bild, men så här såg det ut innan.

Elproblem tänker jag inte ge mig på att kommentera!

//Niklas

Bifogat

• Nya 005_liten.JPG
    Nya 005_liten.JPG
    79.7 KB · Visningar: 331
Om du behöver hjälp med elen så kan jag ta bilder på elen under min sadel alternativt ett telefonsamtal när jag är på plats vid hojen.

Kläderna kan du väll lösa på hemförsäkringen eller?

angående bakramen så är min ram kapad just efter det platta järnet som ligger vid bakkanten på förarsadeln. Känns som att du kan kapa din ram där resten har du ju ingen större användning för. Sedan kan du ju svetsa där det behövs samt ett järn för att binda ihop ramen där du kapar. Min är svetsad just där in är sprucken.

Kåpstaget om du har orginal så går det sönder när man försöker rikta det. Kolla med skroten eller köp ett hos greven.

Toppkåpan ser inte så jätte trasig ut köp lite glasfiberväv och en kasse öl så är fredagkvällen räddad :tungan

Angåend bakfälgen så finns det nog bara en lösning :hihi

Lycka till och hör av dig om du vill ha några bilder eller så
MVH Oskar

Huuuuu.... Gamla bettan... :gråta

Bakramen är nog ganska lätt att rikta och svetsa ihop, gjort det själv på den hojen 2ggr... :tummenupp
I värsta fall så kan du kapa bort den där tvätgående platta delen, rikta upp ramen, och sen svetsa dit den igen. (Eller be nån som kan svetsa i Alu).

Elfelet är det nog värre med. Kolla i en haynes eller liknande, där finns det ju kopplingsschema. Bara att följa kablarna...

Bakfälgen är nog färdig för skroten.... :huvet

Lycka till med reparationerna.... :tummenupp

Bakfälgen på bild två fixar du enkelt med lite silvertape, ståltråd och autosol. Sen är den som ny igen!

Skämt o sido...

Hur gick det med dig i krashen?

Lawner skrev:
2299429
Kläderna kan du väll lösa på hemförsäkringen eller?

Snackade med försäkringsbolaget, länsförsäkringar, idag och de erbjöd att ersätta all utrustning utan någon som helst diskussion. Detta med kommentaren att de endast är tacksamma sålänge det endast handlar om skador på skydd, dyra eller ej, och inte personskador.....låter ju faktiskt ganska logiskt när man tänker efter.

FreddaAbborre skrev:
2299576 Bakfälgen på bild två fixar du enkelt med lite silvertape, ståltråd och autosol. Sen är den som ny igen!

Hehehe!, tack för tipset. Var på biltema och köpte ej-tejp idag efter jobb, silvertejp var ju på tok för dyrt, och har nu "lagat"/tejpat ihop fälgen igen, men den känns lite instabil......spelar det någon roll tror du??? :4skrika

FreddaAbborre skrev:
2299576Hur gick det med dig i krashen?

Faktum är att jag är nog det enda som klarade sig helt utan skador, allt annat är ju bra stukat och håligt. Jag blev bara lite blåslagen och öm i nacken, det var verkligen allt.....kombination av tur och bra skydd troligtvis. :crash

Macke skrev:
2299462 Elfelet är det nog värre med. Kolla i en haynes eller liknande, där finns det ju kopplingsschema. Bara att följa kablarna...

Satt och smygläste instruktionsboken över elsystemet på kontoret idag för att sen kasta mig över sladdarna direkt efter jobb.

Antingen är jag stendum :huvet , eller så har det lyckats smyga in sig ett litet kabelbrott någonstans i mitten av alla sladdhärvor som jag ännu inte lyckats hitta. Kan verkligen inte få liv i hojen. Så den är fortfarande stendöd!!!!

Angående generatorn så verkar resistansen i den, fd. kortslutna, kontakten vara helt i sin ordning, men fortfarande ingen respons....

Några smarta tester man kan göra utöver de vanligaste resistansmätningarna?

Vill ju försöka isolera problemet till ett område, men det är väldigt svårt när allt är stendött....

Jonatan Frisk skrev:
2300637 Snackade med försäkringsbolaget, länsförsäkringar, idag och de erbjöd att ersätta all utrustning utan någon som helst diskussion. Detta med kommentaren att de endast är tacksamma sålänge det endast handlar om skador på skydd, dyra eller ej, och inte personskador.....låter ju faktiskt ganska logiskt när man tänker efter.

Faktum är att jag är nog det enda som klarade sig helt utan skador, allt annat är ju bra stukat och håligt. Jag blev bara lite blåslagen och öm i nacken, det var verkligen allt.....kombination av tur och bra skydd troligtvis. :crash

Skönt att du slipper trubbel med försäkringsbolaget!

App app app! Nacken är ett satans påfund att göra illa. In och kolla DIREKT om du inte redan fått den röntgad och uppkollad (tro mig, jag vet, nacken är inte kul att göra illa (dykolycka))

FreddaAbborre skrev:
2300691 Skönt att du slipper trubbel med försäkringsbolaget!

App app app! Nacken är ett satans påfund att göra illa. In och kolla DIREKT om du inte redan fått den röntgad och uppkollad (tro mig, jag vet, nacken är inte kul att göra illa (dykolycka))

Nacken känns faktiskt redan bra igen, tror bara att jag sträckte den lite vid smällen. Tack för omtanken iaf.....

Jonatan Frisk skrev:
2300705 Nacken känns faktiskt redan bra igen, tror bara att jag sträckte den lite vid smällen. Tack för omtanken iaf.....

Visst, det kan kännas bra nu, men börja jävlas sedan. Det är klart värt de 260.- det kostar för att konstatera att det är lugnt. (plus att du då har det anmält ifall det skulle komma nå mer senare i livet)

Jonatan Frisk skrev:
2300637 Snackade med försäkringsbolaget, länsförsäkringar, idag och de erbjöd att ersätta all utrustning utan någon som helst diskussion. Detta med kommentaren att de endast är tacksamma sålänge det endast handlar om skador på skydd, dyra eller ej, och inte personskador.....låter ju faktiskt ganska logiskt när man tänker efter.

Hur kunde du få ut på försäkringen vid bankörning i oförsäkrad grupp?

Jepp, kolla nacken!

Jag kraschade för två veckor sedan och hade lite ont i nacken. Åkte till läkarstationen några dagar senare och de skickade mig direkt till röntgen. Allt visade sig vara bra, men nu finns det dokumenterat ifall jag får ont senare.

Hoppas du får ihop bågen!

Den svarta halvtjocka kan mycket möjligt vara till startmotorn, den brukar vara en lagom tjock svart kabel kabel. Den ska ju kopplas till startrelät, men var det sitter på en R1 vet jag tyvärr inte.

Lycka till!

Tranicos skrev:
2300756 Jepp, kolla nacken!

Jag kraschade för två veckor sedan och hade lite ont i nacken. Åkte till läkarstationen några dagar senare och de skickade mig direkt till röntgen. Allt visade sig vara bra, men nu finns det dokumenterat ifall jag får ont senare.

Hoppas du får ihop bågen!

vad har du dokumenterat? att nacken var ok efter olyckan...... vad hjälper det om du får ont senare?

skönt att det gick bra

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...