Jonatan Frisk
When in doubt, gas it!!!!
Klotade med hojen i helgen, R1-99, nere på Sturup Raceway i cirka 180knyck över krönet efter framhjulslyft följt av framhjulssläpp. Med tanke på omständigheterna tycker jag nog att jag kom undan relativt väl, men efter att nu gått över hojen ordentligt har jag lite frågetecken kvar....
1. Bakramen till kutsen, dvs inte den "bärande" ramen vid svingen utan den tunna övre ramen fick sig en riktig käftsmäll och sprack. Efter att ha sökt runt på forumet och konsulterat en lokal fälgreparatör tror jag att det problemet är löst. Jag kan väl rikta upp ramen själv, svetsa ihop sprickor och låta svetsa på lite aluminium bitar för att bygga ihop en funktionsduglig ram till kåpa och kuts.
2. Vidare slets förgasare och luftburk loss från insuget vid kraschen vilket ledde till att damm och grus trillade ner i kanalerna. Efter en mekrunda in på halva natten igår har jag nog fått bort allt smuts och grus ur motorn och lagat kopplingar/inspännningar och fått ihop allt igen utan att montera ner hela motorn.
3. Ett tredje problem är att undertray gick i småbitar och batteriet flög av hojen vid smällen. Tre vita sladdar som går ner till generatorn på vänstersidan verkar ha kortslutits vid kopplingen under tanken. Utöver detta har jag en svart halvgrov sladd som slets loss. Den grövsta röda och svarta ska ju självklart sitta på vardera pol på batteriet till startmotorn, men ska den svarta halvtjocka sitta på pluspolen? Kan nämligen inte se vart den svarta tar vägen på andra hållet. Resultatet av elproblemet är att hojen är 100% död. Ingenting händer när man vrider om nyckeln. Förslag?
4. EXUP-Reläet/servot som reglerar avgasventilen, vilket jag inte har någon, flög av och ser iofs ut att ha klarat sig, men måste jag ha den inkopplad för att elsystemet ska fungera? Vore skönt att slippa den delen helt då den ändå inte används.
5. Mitt "nya" Dainese Pro Tech ställ slets sönder och lämnades håligt efter kraschen. Mest skadat är elastiska tyget och kolfiberskyddet på axel samt skinnet längs ena benet. Går det att laga ett såpass skadat ställ? Kan man byta ut kolfiberskyddet?
6. Mina Oxtar boots lämnades håliga, alpinestars handskar nerslitna till kevlaret och hjälm skrapad. Är det bara att slänga rubbet, eller kan man laga något?
7. Frontkåpsramen blev helt söndervriden och måste nog tyvärr bytas ut helt. Någon som har en över?
8. Fram och bakgaffel ser ut att ha klarat sig helt och hållet, med undantag för lite ytliga skrapsår. De läcker inte och går mjukt och fint, så de verkar vara helt ok. Finns det något enkelt sätt att testa funktionen av dessa utan att lämna in dem till öhlins?
9. Bakfälgen ser ut att ha fått sig en smäll och ser lite skev ut. Tror ni man kan laga denna?
Sist men inte minst vill jag tacka sydskånesemse för ett otroligt proffesionellt agerande vid kraschen och även eventuella rådgivare på detta forum.........
Bifogar lite bilder på eländet.........
PS: ÄR ÄVEN I DESPERAT BEHOV AV EN TOPPKÅPA+GLAS.......gärna billigt!
1. Bakramen till kutsen, dvs inte den "bärande" ramen vid svingen utan den tunna övre ramen fick sig en riktig käftsmäll och sprack. Efter att ha sökt runt på forumet och konsulterat en lokal fälgreparatör tror jag att det problemet är löst. Jag kan väl rikta upp ramen själv, svetsa ihop sprickor och låta svetsa på lite aluminium bitar för att bygga ihop en funktionsduglig ram till kåpa och kuts.
2. Vidare slets förgasare och luftburk loss från insuget vid kraschen vilket ledde till att damm och grus trillade ner i kanalerna. Efter en mekrunda in på halva natten igår har jag nog fått bort allt smuts och grus ur motorn och lagat kopplingar/inspännningar och fått ihop allt igen utan att montera ner hela motorn.
3. Ett tredje problem är att undertray gick i småbitar och batteriet flög av hojen vid smällen. Tre vita sladdar som går ner till generatorn på vänstersidan verkar ha kortslutits vid kopplingen under tanken. Utöver detta har jag en svart halvgrov sladd som slets loss. Den grövsta röda och svarta ska ju självklart sitta på vardera pol på batteriet till startmotorn, men ska den svarta halvtjocka sitta på pluspolen? Kan nämligen inte se vart den svarta tar vägen på andra hållet. Resultatet av elproblemet är att hojen är 100% död. Ingenting händer när man vrider om nyckeln. Förslag?
4. EXUP-Reläet/servot som reglerar avgasventilen, vilket jag inte har någon, flög av och ser iofs ut att ha klarat sig, men måste jag ha den inkopplad för att elsystemet ska fungera? Vore skönt att slippa den delen helt då den ändå inte används.
5. Mitt "nya" Dainese Pro Tech ställ slets sönder och lämnades håligt efter kraschen. Mest skadat är elastiska tyget och kolfiberskyddet på axel samt skinnet längs ena benet. Går det att laga ett såpass skadat ställ? Kan man byta ut kolfiberskyddet?
6. Mina Oxtar boots lämnades håliga, alpinestars handskar nerslitna till kevlaret och hjälm skrapad. Är det bara att slänga rubbet, eller kan man laga något?
7. Frontkåpsramen blev helt söndervriden och måste nog tyvärr bytas ut helt. Någon som har en över?
8. Fram och bakgaffel ser ut att ha klarat sig helt och hållet, med undantag för lite ytliga skrapsår. De läcker inte och går mjukt och fint, så de verkar vara helt ok. Finns det något enkelt sätt att testa funktionen av dessa utan att lämna in dem till öhlins?
9. Bakfälgen ser ut att ha fått sig en smäll och ser lite skev ut. Tror ni man kan laga denna?

Sist men inte minst vill jag tacka sydskånesemse för ett otroligt proffesionellt agerande vid kraschen och även eventuella rådgivare på detta forum.........
Bifogar lite bilder på eländet.........
PS: ÄR ÄVEN I DESPERAT BEHOV AV EN TOPPKÅPA+GLAS.......gärna billigt!

Bifogat
Last edited: