kraftigt Knack/slammer vid mycket låg tomgång

Ja, som jag svarade tidigare, primärkedjan rappar i godset. Har du skruvat bort dig vid ventiljusteringen blir motorn ännu mer osynkad.

Man kan väl stå ett varv fel även om markeringarna stämmer?
 
Last edited:
Om jag står ett varv fel så är väl inte rätt ventiler öppna? Eller har ja fått det om bakfoten o gjort bort mig tro :gnissla Ljudet kom ju vid första starten efter justeringen så det måste ju vara nåt jag gjort.

Ska tillägga att i mina öron så lät det som att kolven va på väg ut, utan att överdriva. Kan verkligen kedjan orsaka ett sådant oljud ?
 
Ventilerna är jätteviktigt att kolla på den modellen. Lite konstigt om det är ventiltick eftersom ventilspelet brukar bli för litet.
Den motorn slamrar en del original, så det är svårt att säga om något är fel. Försök hitta en likadan och jämför ljudet.

Hur menar du nu egentligen ? Har du ställt ventilerna på en gpz 600 r ? Hur justrerade du dem, och i så fall hur får du det till att de ska gå mot 0 ???

Till TS, yepp, kan gå som en påse skit, o leva rövare på låga varv om förgasarna är osynkade, o det blir dem om ventilerna är fel, eller de drar tjuvluft tex vid förgasargummina.

Ja, de är ett helvete att få på helt, de är så hårda, men det går, hur jag nu vet det.

Öppna fuggarna, kolla i "locket". Vacumgummit på dem har en benägenhet o spricka, går som en påse nötter då. Antingen köper du skitdyra nya, eller så tätar du dem med samma jox man fixar torrdräkter med. Du kan gissa hur jag gjorde.
 
Öppnade pickup kåpan för o kunna ställa motorn i rätt läge, märke mot märke.samtidigt så va märkningarna på båda dreven mot varandra, allt enligt bok. Vid samma tillfälle var de tänkta ventilerna öppna och jag kollade med bladmått o släppte låsskruven o justerade in rätt avstånd o drog till låsskruven igen o dubbelkollade avståndena. Samma procedur på de 8 ventiler som va i rätt läge. Efter det vred jag motorn ett varv tills märkena under pickup skyddet var linjerade med varandra igen och då var resterande 8 ventiler i rätt läge och kunde justeras.

Har kollat gummina i förgasarna och skulle tro att de är bytta redan för de såg riktigt fräscha ut dock hade någon monterat dem lite fel (vridna en aning) detta märktes för trotteln gick inte ner i botten läge i två av förgasarna men efter justering så fungerade det fint. Jag hoppas på att detta är en av anledningarna att den gick såpass dåligt på lågvarv.
 
Jag kanske fattar din beskrivning av utförd justering fel, men för mig låter det som att du har justerat de öppna ventilerna och inte de stängda.
 
gällande luftburks gummit, lägg dom i rykande hett vatten (ca98 grader) eller ta värmeluftspistolen och få dom glödheta, sedan montera dom så gott det går :)
 
Det är jag som förklarade konstigt, det är de stängda ventilerna som är justerade, de nadra får jag ju inte in nåt bladmått mellan.
 
Blir till o riva i helgen igen och kolla läget, måste ju ha gjort nån dundertabbe nånstans . . . Kan bli intressant. Kan hända att det finns billiga reservdelar att köpa på söndag.
 
Lyft på kammarna och kolla hur vipporna ser ut. Jag har haft en likadan hoj där en eller flera vippor var nergångna vilket gav ett tickande/knackande ljud.
 
Okey, ska gör det så jag får nån klarhet i det hela.
 
Gick ner i garaget för att riva skiten igen. Fick för mig att provstarta i alla fall, gick klockrent i 20-30 sekunder utan knack och med ett minimalt tickande(jämfört med innan). Sen började tomgången sjunka gick inte att gasa något, knacket började och vid lite gaspådrag så dog motorn. Väntade 10 minuter, startade igen och höll låg men jämn gas i kanske 20-40 sekunder, helt plötsligt varvade motorn till och gick som den ska.

Tog en provtur och inga missljud eller knackningar.
Motorn går bra vid mjukt gaspådrag upp till ca 5000 varv sedan blöddrar det bara och händer inget mer, men som sagt förgasarna är inte syncade(utrustning ligger på jobbet).

Men stora frågan är ju vad det var som hände från knackningarna och till motorn gick som den ska utan någon som helst åtgärd.

Behöver en automatisk kamkedjespännare göras rent/servas ?
Jag kände/drog lite lätt i kamkedjan när ventilkåpan var borttagen, kan den ha ändrat spänningen och det orsakat något sånt här ?
 
Väntade 10 minuter, startade igen och höll låg men jämn gas i kanske 20-40 sekunder, helt plötsligt varvade motorn till och gick som den

Någon som har nån tanke om vad som kan ha varit anledningen till detta ?
 
Slammer vid låg tomgång på denna motor beror på att primärkedja mellan vevaxel och växellåda rappar i motorblocket, kedjan har ingen sträckare så det blir så om förgasarna inte är i synk.

Synkning har i princip bara betydelse vid tomgång eller ytterst lite gaspådrag, om du har ex.halvgas spelar det ingen roll om spjällen står 1/2 mm fel i förhållande till varandra.


Att motorn inte varvar över 5000 rpm är troligtvis för att gummina mellan luftburk och förgasare inte är täta, som du skriver i första inlägget. Du har väl CV-förgasare på denna hoj, och de är ytterst känsliga för tjuvluft, felaktigt luftfilter, uppborrad eller demonterad luftburk.
 
Last edited:
Att motorn inte varvar över 5000 rpm är troligtvis för att gummina mellan luftburk och förgasare inte är täta, som du skriver i första inlägget. Du har väl CV-förgasare på denna hoj, och de är ytterst känsliga för tjuvluft,

Satan i gatan va rätt du hade, trodde inte att tjuvluft kunde göra så mycket.
Nu går den riktigt bra, har bara hunnit med en lite sväng typ 2 km, frugan jobbar så ja fick lämna ungarna hemma själva :crash

Blir en lite längre tur ikväll så får vi se om jag är lika nöjd efter den :banana:banana
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top