Krånglande tankmätare Kawasaki ER 5

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Jag håller på att skruva på min flickväns Kawasaki ER 5 från 2001.

Tankmätaren lever sitt eget liv. Den funkar, men vid tom tank så går den aldrig under 1/4 och vid full tank så går den aldrig över 3/4 på tankmätaren.

Även när man kopplat bort batteriet och rykt elkontakten till tanken så visar den fortfarande att man har 1/4 tank bensin kvar :confused:

Jag har gått igenom några el kopplingar och hittat några ärjade kabelanslutningar som jag har åtgärdat. Men det har inte löst problemet ännu.

Jag börjar undra om det kan vara nålen i tankmätaren som kärvar. Någon som varit med om det?

Eller andra tips efterlyses gärna.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
"Tankmätare" brukar vara nån form av el-brygga och tankmätaren är en voltmeter...(Brygga för att den skall vara spänningsoberoende)
Det första är mekanik - det andra elektronik.
I valet mellan felanledning gissar jag nog starkt på mekaniken. Även här...:D
Hade jag ditt problem skulle jag ta bort tankgivaren och kolla den...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Även när man kopplat bort batteriet och rykt elkontakten till tanken så visar den fortfarande att man har 1/4 tank bensin kvar
Om tankmätaren är en Voltmeter så visar Voltmetern fel.
Den visar 25 % av full spänning när det inte finns någon spänning, för batteriet är bortkopplat.
Verkar som Voltmetern/Tankmätaren kärvar. Jag hade satsat på att försöka reparera Voltmeter/Tankmätare eller köpa en begagnad Voltmeter/Tankmätare på MC-skroten.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
"Tankmätare" brukar vara nån form av el-brygga och tankmätaren är en voltmeter...(Brygga för att den skall vara spänningsoberoende)
Det första är mekanik - det andra elektronik.
I valet mellan felanledning gissar jag nog starkt på mekaniken. Även här...:D
Hade jag ditt problem skulle jag ta bort tankgivaren och kolla den...

Vart sitter tankgivaren? Är det den som sitter fast i bensintanken eller sitter den i mätarhuset?
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Nu har jag tagit ut tankgivaren ur tanken. Det är i princip ett flöte som guppar runt i tanken. Jag som trodde jag redan visste allt som var värt att veta :rolleyes: Nu vet jag det oxå.

Hur som helst så jag tog ut den ur tanken och kopplade ihop den med givaren till tankmätaren och rörde den fram och tillbaka för att se om tankmätaren skulle reagera.

HALLELUJA! Det gjorde den! Den rör på sig från botten av mätartavlan till toppen.

Så det är inget mekaniskt fel som blockerar visaren i mätartavlan att röra på sig. Kanske så hade flötet i tanken hängt sig? Nu verkar det funka i alla fall.

Bara hoppas det funkar när jag heller bensin i tanken senare i vår. Jag återkommer om problemet är kvar.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Är flottören hel.? Vissa flottörer är en luftfylld behållare som kan få " punka" med tiden och fyllas med bensin.

Att få instrumentet lagom trögt och spänningsabilt kan lätt lösas med.lite billig elentronik.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top