Krånglande tankmätare Kawasaki ER 5

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Jag håller på att skruva på min flickväns Kawasaki ER 5 från 2001.

Tankmätaren lever sitt eget liv. Den funkar, men vid tom tank så går den aldrig under 1/4 och vid full tank så går den aldrig över 3/4 på tankmätaren.

Även när man kopplat bort batteriet och rykt elkontakten till tanken så visar den fortfarande att man har 1/4 tank bensin kvar :confused:

Jag har gått igenom några el kopplingar och hittat några ärjade kabelanslutningar som jag har åtgärdat. Men det har inte löst problemet ännu.

Jag börjar undra om det kan vara nålen i tankmätaren som kärvar. Någon som varit med om det?

Eller andra tips efterlyses gärna.
 
"Tankmätare" brukar vara nån form av el-brygga och tankmätaren är en voltmeter...(Brygga för att den skall vara spänningsoberoende)
Det första är mekanik - det andra elektronik.
I valet mellan felanledning gissar jag nog starkt på mekaniken. Även här...:D
Hade jag ditt problem skulle jag ta bort tankgivaren och kolla den...
 
Även när man kopplat bort batteriet och rykt elkontakten till tanken så visar den fortfarande att man har 1/4 tank bensin kvar
Om tankmätaren är en Voltmeter så visar Voltmetern fel.
Den visar 25 % av full spänning när det inte finns någon spänning, för batteriet är bortkopplat.
Verkar som Voltmetern/Tankmätaren kärvar. Jag hade satsat på att försöka reparera Voltmeter/Tankmätare eller köpa en begagnad Voltmeter/Tankmätare på MC-skroten.
 
"Tankmätare" brukar vara nån form av el-brygga och tankmätaren är en voltmeter...(Brygga för att den skall vara spänningsoberoende)
Det första är mekanik - det andra elektronik.
I valet mellan felanledning gissar jag nog starkt på mekaniken. Även här...:D
Hade jag ditt problem skulle jag ta bort tankgivaren och kolla den...

Vart sitter tankgivaren? Är det den som sitter fast i bensintanken eller sitter den i mätarhuset?
 
Nu har jag tagit ut tankgivaren ur tanken. Det är i princip ett flöte som guppar runt i tanken. Jag som trodde jag redan visste allt som var värt att veta :rolleyes: Nu vet jag det oxå.

Hur som helst så jag tog ut den ur tanken och kopplade ihop den med givaren till tankmätaren och rörde den fram och tillbaka för att se om tankmätaren skulle reagera.

HALLELUJA! Det gjorde den! Den rör på sig från botten av mätartavlan till toppen.

Så det är inget mekaniskt fel som blockerar visaren i mätartavlan att röra på sig. Kanske så hade flötet i tanken hängt sig? Nu verkar det funka i alla fall.

Bara hoppas det funkar när jag heller bensin i tanken senare i vår. Jag återkommer om problemet är kvar.
 
Är flottören hel.? Vissa flottörer är en luftfylld behållare som kan få " punka" med tiden och fyllas med bensin.

Att få instrumentet lagom trögt och spänningsabilt kan lätt lösas med.lite billig elentronik.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top