Kräver slirkoppling (anti hopping) mindre kraft?

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Jag har hört att en positiv "bieffekt" med slirkoppling/anti hopping koppling ska vara att det blir lättare att dra in kopplingshandtaget.
Kan någon förklara varför det blir så? jag antar då att man använder svagare/färre fjädrar, men hur kan det i så fall vara så att den fortfarande greppar lika bra vid gaspådrag?

Slirkopplingen påverkar inte den kopplingsfunktion man åstadkommer med kopplingshandtaget.
De delar som sköter det byts inte ut.
--> Ingen skillnad.

Åt andra hållet, om man har en koppling med vikter som slungas ut när paketet snurrar och därmed nyper åt kopplingen, så blir det lättare i handtaget. Oftast.

Åt andra hållet, om man har en koppling med vikter som slungas ut när paketet snurrar och därmed nyper åt kopplingen, så blir det lättare i handtaget. Oftast.

Du tänker nog centrifugalkoppling va? Jag är på gång att byta till slirkoppling av varianten "anti hopping clutch" alltså som hjälper till vid motobroms. Så att kopplingen (om man väljer rätt koppling) blir lättare att handskas med kan vara en bonus. Men jag har förstått att det är långt ifrån alla slirkopplingar som även "nyper" när man låter motorn dra.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back