Kräver slirkoppling (anti hopping) mindre kraft?

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag har hört att en positiv "bieffekt" med slirkoppling/anti hopping koppling ska vara att det blir lättare att dra in kopplingshandtaget.
Kan någon förklara varför det blir så? jag antar då att man använder svagare/färre fjädrar, men hur kan det i så fall vara så att den fortfarande greppar lika bra vid gaspådrag?
 
Slirkopplingen påverkar inte den kopplingsfunktion man åstadkommer med kopplingshandtaget.
De delar som sköter det byts inte ut.
--> Ingen skillnad.
 
Åt andra hållet, om man har en koppling med vikter som slungas ut när paketet snurrar och därmed nyper åt kopplingen, så blir det lättare i handtaget. Oftast.
 
Åt andra hållet, om man har en koppling med vikter som slungas ut när paketet snurrar och därmed nyper åt kopplingen, så blir det lättare i handtaget. Oftast.

Du tänker nog centrifugalkoppling va? Jag är på gång att byta till slirkoppling av varianten "anti hopping clutch" alltså som hjälper till vid motobroms. Så att kopplingen (om man väljer rätt koppling) blir lättare att handskas med kan vara en bonus. Men jag har förstått att det är långt ifrån alla slirkopplingar som även "nyper" när man låter motorn dra.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top