Kräver slirkoppling (anti hopping) mindre kraft?

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Jag har hört att en positiv "bieffekt" med slirkoppling/anti hopping koppling ska vara att det blir lättare att dra in kopplingshandtaget.
Kan någon förklara varför det blir så? jag antar då att man använder svagare/färre fjädrar, men hur kan det i så fall vara så att den fortfarande greppar lika bra vid gaspådrag?

Slirkopplingen påverkar inte den kopplingsfunktion man åstadkommer med kopplingshandtaget.
De delar som sköter det byts inte ut.
--> Ingen skillnad.

Åt andra hållet, om man har en koppling med vikter som slungas ut när paketet snurrar och därmed nyper åt kopplingen, så blir det lättare i handtaget. Oftast.

Åt andra hållet, om man har en koppling med vikter som slungas ut när paketet snurrar och därmed nyper åt kopplingen, så blir det lättare i handtaget. Oftast.

Du tänker nog centrifugalkoppling va? Jag är på gång att byta till slirkoppling av varianten "anti hopping clutch" alltså som hjälper till vid motobroms. Så att kopplingen (om man väljer rätt koppling) blir lättare att handskas med kan vara en bonus. Men jag har förstått att det är långt ifrån alla slirkopplingar som även "nyper" när man låter motorn dra.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg