kostnadsfria kreditupplysningar - Ratsit

Markus skrev:
2627478 *Stängsel
*Inkomst
*Vakter
*La Dolce Vita
Snackar du om ett gated community eller en berlinmur runt Östermalm?

Dee_cati skrev:
2627580 men jag tycker inte att man ska se ner på någon bara för att de måste låna för att köpa en bil eller motorcykel. .

man ska absolut inte se ner på folk med små marginaler eller folk som väljer att låna för att förverkliga drömmar.

Däremot har jag ungefär lika mycket till övers för en kille som sticker och köper en trådlös väderstation för 2000 spänn samma dag som två skuldsanerare har konstaterat att han är ett av de värsta fall de stött på..

...men för att vara allvarlig tror jag den killen hade riktiga problem. Min känsla var att hela hans liv av dåligt självförtroende och motgångar resulterade i att han nu försökte ge sig själv "snabba fixar" genom att köpa statusprylar och teknik. Har man alltid varit misslyckad genom alla sina skolår o.s.v. så är det kanske lätt att försöka kompensera genom att ha en schysst tv på väggen. De flesta skulle nog erkänna att det ger en viss tillfredställelse när polare/kollegor/bekanta/grannar ger en komplimanger för den schyssta bilen/tv:n/hojen/prylen...

...snabba fixar.. ..

Starstriker skrev:
2627596 Men är det en rättighet för en låginkomsttagare att äga lyxpryttlar såsom feta datorer och stora plattskärmar?

Så länge som man har råd att betala räntor och amorteringar på sina lån ser jag ingen skillnad mellan personen, som sparat och sedan köpt och på personen, som väljer att köpa först och därefter betala av.

Vill man gneta och längta och sen köpa är det fine för mig. Vill man köpa nu, gneta sen så är det samma sak i mina ögon.

Om man däremot tar telefonlån för att betala av blancolån som man tagit för att betala av värdelösa krediter så är man riktigt puckad.

Last edited:
korvgubbe skrev:
2627604 man ska absolut inte se ner på folk med små marginaler eller folk som väljer att låna för att förverkliga drömmar.

...snabba fixar.. ..

Ser inte ned på folk som vill förverkliga sina drömmar genom att låna till dom, men det är ganska korkat :) Syftar inte på svensson som lånar till någon "lyxprodukt" och betalar av relativt snabbt, utan på de som lever på det här sättet. Inser de inte att det inte håller?

Ta TV-exemplet tex. Visst. Jag skulle gärna ha en fetfet LCD på väggen. MEN, jag har inte råd, så jag får nöja mig med min gamla klumpeduns till 28-tummare. Den fungerar ju.

Om man har ont om pengar, har en TV som funkar.......... då kan jag inte förstå varför man lånar 15000 till att köpa en TV. Jag förstår bara inte.:confused:

Eller folk som lånar för att resa!?!? Va? Vad kostar en ok resa? 15000? Hur ofta gör man en sån? En gång/år? Hur svårt är det att spara ihop 15000 på ett år? SKitsvårt om man har en massa lån som måste betalas av, annars är det bara att sätta av nån tusing/månad........

Starstriker skrev:
2627596 Men är det en rättighet för en låginkomsttagare att äga lyxpryttlar såsom feta datorer och stora plattskärmar?

Självklart är det en rättighet. Det är ju knappast du som utför en UC på personen ifråga, något som är underlag för att kunna se om personen kan betala lånet.
Säg att du tjänar runt 17 000:- brutto/mån och har fasta utgifter på ca 8000:-/mån, ett inte alltför udda påstående. Då har du ca 3000:- kvar att röra dig med varje månad. Vill du då ha en plasma för säg 20 000:- så tar det låååång tid att spara ihop till den. Då kan du istället köpa den på avbetalning och få betala några extra kronor i ränta (något som dessutom är avdragsgillt) och få den direkt istället för att spara.

Däremot så håller jag med om att det är på tok för enkelt för ungdomar med dålig ekonomi att låna till sig snabba pengar.
Jag gör precis som du säger, jag prioriterar. Jag lyxkonsumerar för säkert minst 50 000:-/år utan att låna men slösar istället inte pengar på annat samt gör några mindre affärer som ger mig lite mer ekonomisk rörlighet. Igår köpte jag tex en Raptor för att leka med och det skulle jag inte ha råd med om jag slösade pengar på massa kläder eller sånt tjaffs.

Esquire skrev:
2627603 Snackar du om ett gated community eller en berlinmur runt Östermalm?

En kombination, man skulle kunna göra något riktigt schysst i Sverige, jag tror faktiskt det. Att man skall uppfylla vissa krav för att få köpa, att man kan bli utslängd osv. Så är det ju redan i en vanlig brf men jag menar att man ska verkligen kunna slippa allt mänskligt avskräde, typ en kille i mitt område som bodde på mariatorget förut - han vill man ju fan inte ha hur mycket pengar han än har. Sådana kan man sortera bort med formulär och utvärderingar, intervjuer osv. Dragkraften för de sökande kan vara bl.a. trygghet, eller ära att få bo nära sektledaren (mig alltså).

Freddola skrev:
2626756 Vem tjänar mest på SH :D

Inte är det jag iaf :( 0 kr har jag tjänat enligt den dära.

Man ska inte äga eller tjäna ngt i Sverige. Det räcker att tjäna ett par tusen i månaden så att det inte skriker nolltaxering i deklarationen. Restan placerar man utomlands...

Starstriker skrev:
2627551 Funderar ibland vad det är för folk som använder sig av Finax-telefonlån eller Citibanks erbjudande om att låna utan säkerhet (skyhög ränta). Begriper inte folk att de blir BLÅSTA? Aftonhoran borde vara en grym reklamplats för dessa sk banker för att nå sina målgrupper......

Inte konstigare än att folk tycker olika om ex. hur snabbt man ska köra på motorvägen

Starstriker skrev:

Har man inga pengar ska man inte köpa såna grejjer heller. Pengarna skall främst användas till att betala av befintliga lån i förekommande fall, därefter kan man ägna sig åt lyxkonsumtion.

Vad ska då en del kapitalister och kreditgivare leva av?:va

Starstriker skrev:
2627596Att ta nya lån är ren idioti.

Det tycker nog inte SEB mfl., de skulle väl inte ha så mycket reklam annars.

Markus skrev:
2627643jag menar att man ska verkligen kunna slippa allt mänskligt avskräde, typ en kille i mitt område som bodde på mariatorget förut - han vill man ju fan inte ha hur mycket pengar han än har.

:D

En äkta stockholmare som aldrig varit utan för tullarna

Last edited:
Fantastisk tjänst...

"Kul att den skriver ut personnumret på den man sökt på också.
Alltså kan man enkelt ta reda på allas personnummer och använda detta för vidare köp och liknande."

"Den måste omedelbart bort. Känner till Svenskar som jobbar i utlandet och har blivit hotade pga att folk kan göra gratis kredit upplysningar på dem och deras tillgångar."

"Värre är att Ratsit lämnar ut fullständigt personnummer (inkl. 4 sista siffrorna) på alla som man söker på.
Detta öppnar en helt ny dörr för de som vill jävlas.
Beväpnad med någons personnummer kan man ställa till ett absolut helvete i skydd av anonymiteten på nätet."

"Det finns många utaldisk agenter som kolla på sina lands man och de får helt enkelt all uppgiter om dem från den här site. Var finns svenska lag?"

Starstriker skrev:
2627513 Har ni sett det här programmet Kort-fällan eller vaffan det heter som går på trean? Hur kan folk köpa bil, hoj och en massa elektronik på avbetalning!?
Ny villa etc etc.

Det ligger helt bortom min filosofi. Man spenderar bara pengar som man har. Nettoflödet ut får aldrig bli större än nettoflödet in. Det enda man lånar till är lya, studier och KANSKE en bil.

Jag fattar inte varför det är så accepterat att ta studielån för att plugga streetdance, filmvetenskap eller vad som helst förresten. Studielån är dåligt. Man jobbar extra istället. :fakta

Men, det är klart. Tar man studielån har man ju råd att amortera på bostadslådet under studietiden. :rolleyes:

ja, ser man på det där programmet på 3an undrar man ju hur folk tänker.Man får ju inte grejorna bara för man har ett kort det ska ju betalas också.det är alldeles för lätt att köpa och låna pengar idag.Vad händer när räntan stiger nåra % och mer, då blir ju för fan kaos.var och varannan har ju lån uppöver öronen och lever i en fantasivärld.visst, kåken är värderad till si och så många miljoner men vaddå? sälj då och du ska se att nästa kåk du ska köpa e lika dyr och du måste ju bo nånstans annars kan du ju skatta vinsten och sticka utomlands och ha det gott nått år.Nä köp så mycket man kan cash och fatta att det blir sämre tider nångång,kanske inte nästa år men sen.Äh fan vad jag svamlar börjar bli lite på örat tror jag:yoparty

jaha min boss tjänar över millen om året och har 15 mille i förmögenhet... och så finns det aldrig pengar....

MDM skrev:
2628371 jaha min boss tjänar över millen om året och har 15 mille i förmögenhet... och så finns det aldrig pengar....

Skilja på privat kapital och firmans kapital kan ju vara en idé. Speciellt om det är ett AB.
Det ÄR INTE fult att tjäna pengar, bara det att det finns olika sätt att tjäna dem på och där kan det variera angående om det är fult eller ej.
Jobbar du ihop en miljon så har du slitit för det och inte många ser ner på dig. Har du däremot gjort några klipp på börsen, vunnit på lotto eller på något annat vis fått pengarna på ett enkelt sätt, då är det helt plötsligt fult.

Haha.. reggade mig nyss och drog av 10 sökningar. Skönt att veta att man ligger i topp i bekantskapskretsen - tipsade genast 10 av mina polare om tjänsten så nu väntar jag bara på fler påäng :D Finns dock en som jag inte rår på.. killen tjänar strax under 90k/mån - fast o andra sidan har han egen läkarpraktik :gnissla

Som jag skrev tidigare så förstår jag inte riktigt problemet i att redovisa uppgifterna? Jag kan inte se något vettigt sätt att använda dem på. Vid en ev löneförhandling tror jag knappast att det hjälper om du påpekar att din arbetskamrat tjänar x antal kronor mer än dig - "-Passar det inte så kan du byta jobb" kommer det att låta..

Kul att det går att sprida "den svenska avundsjukan" på ett sådant bra sätt :tummenupp

RMT_Racing skrev:
2628464tipsade genast 10 av mina polare om tjänsten så nu väntar jag bara på fler påäng

Haha, polare kolla in vad jag tjänar :D

har redan sett de som funderat på att låna några mille över årskiftet och sedan lämna tillbaka dom, för att bättra på siffrorna när de ska ragga

vad det kommer hagla sökningar:näsblod

KGK skrev:
2628468 Haha, polare kolla in vad jag tjänar :D

har redan sett de som funderat på att låna några mille över årskiftet och sedan lämna tillbaka dom, för att bättra på siffrorna när de ska ragga

vad det kommer hagla sökningar:näsblod
Perfekt jue :tummenupp

Tycker fö att mina ~300k är "dåligt" betalt med tanke på all övertid jag betat av. De flesta verkar ligga på 250-280k/år.. Slog på grannen och kom fram till att han tjänade ungefär en 5-del av priset på hans nya merca :D Måste vara en jäkligt bra bransch att sälja julkort :va

*/ ?>
Back