kostnadsfria kreditupplysningar - Ratsit

KGK skrev:
2627288 Jo men nu kan kreti och pleti långt bort i stan lättare få dumheter för sig, vi snackar Internetet nu, upp till 7 miljarder personer, många av dom har inte alla indianerna i kanoten :gnissla
Du kan ha rätt helt klart.

Jag oroar ju mig iofs mest för de som har motivation nog att gå ner till skattekontoret och få ut samma uppgifter än några som är nyfiken på vad jag tjänade förra året.

Det enda jag reagerar på är att folk blir så upprörda när offentliga uppgifter görs tillgängliga över internet. Ingen verkar ha tänkt på att dessa uppgifter har varit tillgängliga även innan.

Taxeringskalendern har ju funnits i evigheter ju, bara det att man kan få samma info på internet nu. Ser inte problemet med det!

stoffer skrev:
2627297
Jag oroar ju mig iofs mest för de som har motivation nog att gå ner till skattekontoret och få ut samma uppgifter än några som är nyfiken på vad jag tjänade förra året.

tjänsten kommer nog iaf blir populär bland utländska säkerhetstjänster osv. då det är så enkelt, sen hackar de lite och får ut mer..., försäkringskassan mfl. har ju haft besök av utländska intressenter.

Alicia skrev:
2626655 Hur kan det vara lagligt?

Det är ju som sagt offentlig redan, inga hemligheter som publiceras.
Det är ju bara skattefuskare och svartjobbare och kriminella som har något att förlora, de som har fina biler och motorcyklar och bor i hus t.ex. som tjänat kanske 15.000 bör ju hålla sig på god fot med grannen exempelvis.
Ska nog slå lite på granntjejens snubbe med Cadillacen, gillar inte hans uppsyn. :)

Ser inte riktigt problemet. Liknande tjänster har ju funnits tillgängliga ett bra tag nu - om än mot betalning.

Markus skrev:
2627343
... de som har fina bilar och motorcyklar och bor i hus t.ex. som tjänat kanske 15.000 bör ju hålla sig på god fot med grannen exempelvis.

:rofl

...finns bergis några här som borde oroa sig! :rolleyes: :hihi

korvgubbe skrev:
2627433 :rofl

...finns bergis några här som borde oroa sig! :rolleyes: :hihi

Det var inget skämt, han är en sådan där förortsfjant med Canada Goose jacka som försöker vara överklass, han har säkert bytt namn också. Han har många fina bilar och jag har sett svinet lasta om smuggelöl.
Fy fan när kreti och pleti får komma och bo. :mad:
Jag har en affärsidé på temat, men den är under copyright-utredning. Plus att den är väldigt inte PK, och den är väldigt emot de regler som finns på forumet. Men notera ledord:
*Stängsel
*Inkomst
*Vakter
*La Dolce Vita

:D

Ger ett bra förhandlingsläge när det ska förhandlas om sin lön, ta reda på vem som ska ex intervjua dig och kolla upp vad dem tjänar.

fart freak skrev:
2627487 Ger ett bra förhandlingsläge när det ska förhandlas om sin lön, ta reda på vem som ska ex intervjua dig och kolla upp vad dem tjänar.

Ja, verkligen. :gnissla
Eventuellt kan det vara kuriosa att veta vad kollegorna tjänar, men chefen? :confused:

Har ni sett det här programmet Kort-fällan eller vaffan det heter som går på trean? Hur kan folk köpa bil, hoj och en massa elektronik på avbetalning!?
Ny villa etc etc.

Det ligger helt bortom min filosofi. Man spenderar bara pengar som man har. Nettoflödet ut får aldrig bli större än nettoflödet in. Det enda man lånar till är lya, studier och KANSKE en bil.

Starstriker skrev:
2627513 Hur kan folk köpa bil, hoj och en massa elektronik på avbetalning!?
Ny villa etc etc.

Finns ju en del här som borde kunna svara, en del verkar ju vilja köpa typ Plasma-skärm på avbetalning?! :confused: har man itne råd att slanta kan man väl vänta tills man har, fattar inte problemet. Jag lånar i och för sig varje månad massor till konsumtion för att samtidigt stoppa undan pengar till samma konsumtion. På så sätt får jag både ränta, positivt kassaflöde och kontantcheckar av Mastercard. :banana
Men, att låna till villa tycker jag till skillnad från dig inte är direkt slösaktigt, möjligen tecken på dålig image. :brynad

Markus skrev:
2627529 Finns ju en del här som borde kunna svara, en del verkar ju vilja köpa typ Plasma-skärm på avbetalning?! :confused: har man itne råd att slanta kan man väl vänta tills man har, fattar inte problemet. Jag lånar i och för sig varje månad massor till konsumtion för att samtidigt stoppa undan pengar till samma konsumtion. På så sätt får jag både ränta, positivt kassaflöde och kontantcheckar av Mastercard. :banana
Men, att låna till villa tycker jag till skillnad från dig inte är direkt slösaktigt, möjligen tecken på dålig image. :brynad

Vaddå? Låna till villa har jag väl aldrig påstått vara slösaktigt? Har för mig att jag skrev att det var ok att låna till lya (=bostad) ?

Det jag menar är att man inte ska låna till något alls (SPECIELLT inte för ren konsumtion) om man inte har råd med det. Har man det redan knapert så gör ju FLER lån inte precis saken lättare.

Ska väl inte sticka under stol med att jag lånat till min hoj, men jag använder den istället för bil och dessutom är min BR obelånad. Där ligger ju en jäkla massa stålars låsta, så jag tyckte jag kunde lyxa till det lite och låna en hundring på lyan (=låg ränta).

Funderar ibland vad det är för folk som använder sig av Finax-telefonlån eller Citibanks erbjudande om att låna utan säkerhet (skyhög ränta). Begriper inte folk att de blir BLÅSTA? Aftonhoran borde vara en grym reklamplats för dessa sk banker för att nå sina målgrupper......

Markus skrev:
2627478 Det var inget skämt, han är en sådan där förortsfjant med Canada Goose jacka som försöker vara överklass, han har säkert bytt namn också. Han har många fina bilar och jag har sett svinet lasta om smuggelöl.
Fy fan när kreti och pleti får komma och bo. :mad:
Jag har en affärsidé på temat, men den är under copyright-utredning. Plus att den är väldigt inte PK, och den är väldigt emot de regler som finns på forumet. Men notera ledord:
*Stängsel
*Inkomst
*Vakter
*La Dolce Vita

:D

Får jag hyra in mig där isåfall? Jag är också en ren översittare som tror mig stå över alla andra, även om jag själv är en fuskare :D Men jag betalar för mig, dock bara svarta, tvättade pengar :gnissla

Kolla bara sidfoten här på SH. Annonsen står bredvid erbjudandet om att köpa en DiBoss-TV:

SEB Låna Pengar - Låna från 20 000 kr - 350 000 kr.
Låg månadskostnad. Besked direkt! seb.se

Sånt där tycker jag är helt galet. Är det inte bättre att stoppa undan 5000/månad och sen köpa sin TV och ÄGA den efter tre månader?

korvgubbe skrev:
2627555 Hur många köper villa kontant? :va

Tja. Har du suttit på din Stockholmslya i 2-3 år kan du sälja nu och utan vidare casha upp för en rätt fin villa i Överböle.....

Last edited:
Starstriker skrev:
2627563
Tja. Har du suttit på din Stockholmslya i 2-3 år kan du sälja nu och utan vidare casha upp för en rätt fin villa i Överböle.....

Absolut, men frågan återstår:
Hur stor andel av de som köper bostad gör det utan att ta betydande lån?!

...däremot såg jag killen som borde befrias från rösträtt i gårdagens program..

Jag kan förstå att en del har svårt att spara ihop pengar på kort tid så det räcker till en massa lyxprylar som plasma-tv's etc, för alla har det inte så gott ställt så de kan slanta upp för prylarna.
Sen är det väl en smaksak också för den delen! I somras köpte jag en Ducce, istället för att slanta upp för den med kontanter jag äger så tog jag den på avbetalning då det var förmånligt. Jag gillade dock inte tanken på att ha något på avbetalning och det varade en månad.
De i "Lyxfällan" är nog lite väl extrema men jag tycker inte att man ska se ner på någon bara för att de måste låna för att köpa en bil eller motorcykel. Det finns ju trots allt dem som har råd att betala kontant men ändå inte gör det pga olika orsaker. En del vill kanske inte att det ska synas att de har pengar etc.

För övrigt så är inte alla svenskar stockholmare som har gjort sig några kronor på en lägenhet, den andelen är knappast hög. De flesta andra måste låna till sitt boende.

/icke låntagare.

Starstriker skrev:
2627563
Sånt där tycker jag är helt galet. Är det inte bättre att stoppa undan 5000/månad och sen köpa sin TV och ÄGA den efter tre månader?

De flesta har ju inte sådana marginaler. Ska de spara till en sådan tv tar det flera år. Då blir det ju lockande att göra ett "räntefritt köp" på SIBA och betala av skiten i fem år. Då får man TV:n på studs...

Jag tog blancolån(medlemsslån) för att köpa min hoj, min utrustning, min bil och andelen i min båt. De prylarna har jag haft glädje av i snart fyra år även om jag fått betala ca 1600 i månaden.

Jag ser inte det dumma i att köpa grejorna då och betala av dem under tiden jag har glädje av dem istället för att spara samma summa varje månad och istället tvingas vänta ett par år?!

Visst, jag betalar några tusenlappar extra i ränta men i mina ögon är det värt det. Jag har ju kunnat åka hoj senaste åren, dra åt och åka wakeboard och kunna ta bilen till jobbet.

Dee_cati skrev:
2627580 Jag kan förstå att en del har svårt att spara ihop pengar på kort tid så det räcker till en massa lyxprylar som plasma-tv's etc, för alla har det inte så gott ställt så de kan slanta upp för prylarna.

Men är det en rättighet för en låginkomsttagare att äga lyxpryttlar såsom feta datorer och stora plattskärmar?

Har man inga pengar ska man inte köpa såna grejjer heller. Pengarna skall främst användas till att betala av befintliga lån i förekommande fall, därefter kan man ägna sig åt lyxkonsumtion.

Att ta nya lån är ren idioti. Fast det är bra för 3:an som kan få grotta ner sig i andras misär.

Ang lyor så, självklart, lånar de flesta pengar för att ha någonstans att bo. Det är ett ganska elimentärt behov, men är en plasma-tv det?

Jag har ingen fet LCD. Jag har inte råd eftersom jag lägger mina pengar på andra saker istället. Man måste prioritera, men tyvärr verkar det som om ett fåtal inte kan rätta munnen efter matsäcken.

korvgubbe skrev:
2627590 De flesta har ju inte sådana marginaler. Ska de spara till en sådan tv tar det flera år. Då blir det ju lockande att göra ett "räntefritt köp" på SIBA och betala av skiten i fem år. Då får man TV:n på studs...

Jag tog blancolån(medlemsslån) för att köpa min hoj, min utrustning, min bil och andelen i min båt. De prylarna har jag haft glädje av i snart fyra år även om jag fått betala ca 1600 i månaden.

Jag ser inte det dumma i att köpa grejorna då och betala av dem under tiden jag har glädje av dem istället för att spara samma summa varje månad och istället tvingas vänta ett par år?!

Visst, jag betalar några tusenlappar extra i ränta men i mina ögon är det värt det. Jag har ju kunnat åka hoj senaste åren, dra åt och åka wakeboard och kunna ta bilen till jobbet.

Jag förstår att vissa gör på det här viset. Tycker man att man har råd med det så fine. För min egen del är det dock helt otänkbart. Det smakar mycket bättre att gneta/spara ett tag för att få det man vill ha och sen äga det man köpt. Villor/fordon/studier är dock undantaget.

Last edited:
*/ ?>
Back