kostnadsfria kreditupplysningar - Ratsit

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
En ny tjänst på internet ger vem som helst möjlighet att ta reda på vad du tjänar och vilka betalningsanmärkningar du har - helt utan din vetskap.
Hans Kärnlöf på Datainspektionen säger att tjänsten hotar den personliga integriteten och vill att kreditupplysning på internet ska försvåras.

I dag, torsdag, lanserades webbplatsen Ratsit som tillåter vem som helst med tillgång till internet att få kostnadsfria kreditupplysningar.

Den som är nyfiken på andra behöver bara registrera sig på webbplatsen och skriva in namnet på den person som ska kollas. På några sekunder hämtar Ratsit information om inkomster och eventuella betalningsanmärkningar.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=591437&previousRenderType=6

Så gick det...

Överbelastning - ratsit.se nere

Sökningarna på ratsit.se har stigit stadigt under dagen och trenden under eftermiddagen var kraftigt stigande. Ratsit.se har tvingats stänga av uppkopplingen mot datakällan då den var på väg att överbelastas vid fyra tiden. Under dagen har våra medlemmar i snitt begärt ut runt 12.000 rapporter per timme.

Vi återkommer med mer information inom kort!

Last edited:
KGK skrev:
2626234 En ny tjänst på internet ger vem som helst möjlighet att ta reda på vad du tjänar och vilka betalningsanmärkningar du har - helt utan din vetskap.
Hans Kärnlöf på Datainspektionen säger att tjänsten hotar den personliga integriteten och vill att kreditupplysning på internet ska försvåras.

I dag, torsdag, lanserades webbplatsen Ratsit som tillåter vem som helst med tillgång till internet att få kostnadsfria kreditupplysningar.

Den som är nyfiken på andra behöver bara registrera sig på webbplatsen och skriva in namnet på den person som ska kollas. På några sekunder hämtar Ratsit information om inkomster och eventuella betalningsanmärkningar.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=591437&previousRenderType=6

Så gick det...

Överbelastning - ratsit.se nere

Sökningarna på ratsit.se har stigit stadigt under dagen och trenden under eftermiddagen var kraftigt stigande. Ratsit.se har tvingats stänga av uppkopplingen mot datakällan då den var på väg att överbelastas vid fyra tiden. Under dagen har våra medlemmar i snitt begärt ut runt 12.000 rapporter per timme.

Vi återkommer med mer information inom kort!
Mycket bra tjänst!

Sätter mina gamla kallingar på att den tjänsten inte kommer vara gratis speciellt länge... Kul grej iof om man vill snoka lite.

Alicia skrev:
2626655 Hur kan det vara lagligt?

Antagligen för att de bara använder redan offentliga uppgifter. Alternativet är att knalla ner till närmaste skattekontor och låna deras "allmänhetens terminal".

stoffer skrev:
2626297 Mycket bra tjänst!

Bra?

På vilket sätt kan din nytta av tjänsten överväga det intrång som görs i den enskildes integritet. Det faktum att tjänsten är lättillgänglig, gratis och anonym gör att syftet med kreditupplysning missbrukas. Tycker det är skrämmande att någon, med några knapptryck, kan ta reda på mitt fullständiga namn, adress, personnummer och deklarerad inkomst, utan att jag får någon vetskap om detta.

Härmed utfärdas stalkervarning! :näsblod

Vem tjänar mest på SH :D

Inte är det jag iaf :( 0 kr har jag tjänat enligt den dära.

Alicia skrev:
2626655 Hur kan det vara lagligt?

Det är det troligen inte. Rättsläget är en smula oklart. Enligt kreditupplysningslagen ska egentligen bara den som har ett legitimt behov av informationen kunna få ut den och dessutom ska den som har blivit omfrågad få kopia den information som har lämnats ut, dels att kunna ha möjlighet att göra rättelse. Kreditupplysningslagen och personuppgiftslagen (som också är aktualiseras i detta fall) är subsidiära (underordnade) de svenska grundlagarna Yttrandefrihetsgrundlagen och Tryckfrihetsförordningen, som Ratsit stöder sin verksamhet på.

Såvitt jag förstår så kom YGL, vid senaste ändringen, att omfatta även elektroniska medier. Då har det varit fritt fram för en webbplats att anmäla en ansvarig utgivare, betala en avgift och få utgivningsbevis och därmed åtnjuta samma grundlagsskydd som t.ex. Aftonbladet.

här matas det på, i snitt så har varje medlem frågat på 5 personer

Lite fakta om ratsit.se just nu:

18 500 medlemmar (ökar med ca 2 500 per timme)
110 000 uttagna personrapporter (ökar med ca 20 000 per timme)
1000 sökningar per minut (ca 1 500 000 sökningar per dygn)

Last edited:
Tackar. Nu har jag lite mera kött på benen för att jaga rätt på en person som är skyldig mig en del pengar.:cdevil

Ahlstrom skrev:
2626726 Bra?

På vilket sätt kan din nytta av tjänsten överväga det intrång som görs i den enskildes integritet. Det faktum att tjänsten är lättillgänglig, gratis och anonym gör att syftet med kreditupplysning missbrukas. Tycker det är skrämmande att någon, med några knapptryck, kan ta reda på mitt fullständiga namn, adress, personnummer och deklarerad inkomst, utan att jag får någon vetskap om detta.

Härmed utfärdas stalkervarning! :näsblod
Det är offentliga uppgifter som ska vara tillgängliga för allmänheten. Jag ser ingen skillnad om man kan få ut uppgifterna på ett väldigt lätt sätt istället för ett annat enkelt sätt.

Du bör argumentera imot att uppgifterna är offentliga från första början istället.

Liknelse: Vi gör narkotika och dopingpreparat lagligt, men vi gör det lite krångligare att köpa det än att bara beställa på internet.. man kanske måste gå till apoteket istället.

KGK skrev:
2626729 Jag tycker att man är ganska blåögd när man gör uppgifterna så lätt tillgängliga
Vakna! De har alltid varit lättilgängliga. Var tror du aftonbladet får sina siffror till sina "ditt områdes rikaste personer" ifrån?

Det är bara att bege sig ner och hämta dem om man vill.

Last edited:
stoffer skrev:
2627217Vakna! De har alltid varit lättilgängliga. Var tror du aftonbladet får sina siffror till sina "ditt områdes rikaste personer" ifrån?

Dålig liknelse med narkotiska preparat men jag kan ana mig vart du vill komma.
Aftonblaskan är, utan som helst tvekan, ett grundlagsskyddat medium med syfte att bedriva journalistik (nåja, trots allt skvaller) och jag kan knappast tänka mig att lagstiftarens intentioner med YGL var att göra det möjligt för kreditupplysningsföretag att stöda sig mot densamme. I sådana fall, så frågar jag mig varför vi har en kreditupplysningslag? Varför har vi en personuppgiftslag? Då de flesta uppgifter ändå finns tillgängliga offentligt hos en berörd myndighet...

Nej, uppgifterna finns inte lättillgängliga annars. De internetbaserade företagen har öppet 24/7 och det har t.ex. inte ditt lokala skattekontor. Den här tjänsten gör det möjligt att snabbt hitta uppgifter som du knappast hade hittat om du inte hade vetat tillräckligt mycket om personen.

Du menar att jag bör fråga mig varför lagstiftaren har gjort detta möjligt? Det är fråga om en lagtolkning som kreditupplysningsföretagen gör. Datainspektionen är kritisk mot den tolkningen och vi lär säkert få en rättslig prövning inom kort.

Ahlstrom skrev:
2627244
Nej, uppgifterna finns inte lättillgängliga annars. De internetbaserade företagen har öppet 24/7 och det har t.ex. inte ditt lokala skattekontor. Den här tjänsten gör det möjligt att snabbt hitta uppgifter som du knappast hade hittat om du inte hade vetat tillräckligt mycket om personen.

Hur kan du säga att det inte är lättillgängliga bara för att du inte kan få tag på dem 24/7? Det krävs inte någon speciell anledning till att göra kreditupplysningar gratis, och vill du kunna göra dem 24/7 så kan du ändå göra det, men då måste du betala för dig. Det kallar jag lättillgängligt.

Ahlstrom skrev:
2627244
Du menar att jag bör fråga mig varför lagstiftaren har gjort detta möjligt? Det är fråga om en lagtolkning som kreditupplysningsföretagen gör. Datainspektionen är kritisk mot den tolkningen och vi lär säkert få en rättslig prövning inom kort.

Nej, jag menar att du bör fråga dig varför lagstiftaren håller dessa uppgifter som offentliga för allmänheten.

Självklart ska allt sådant va tillgängligt för alla, lätt!

Det är ju en del av grundlagen! Om du frågar mig så är öppenheten det bästa med sverige!

Att det har varit som innan, allmänna handlignar men man har fått gå ner till skattakontoret för att få ut upgifterna är ju bara dåligt!

Jag säger att alla allmänna handlningar i samhället borde va lätttillgängliga via internet

ozto skrev:
2627263 Självklart ska allt sådant va tillgängligt för alla, lätt!

Det är ju en del av grundlagen! Om du frågar mig så är öppenheten det bästa med sverige!

Att det har varit som innan, allmänna handlignar men man har fått gå ner till skattakontoret för att få ut upgifterna är ju bara dåligt!

Jag säger att alla allmänna handlningar i samhället borde va lätttillgängliga via internet
Jag håller med dig med ända tillägget att vi bör se över vilka handlingar som bör vara offentliga.

Skillnaden med att lägga ut det så det blir tillgängligt över internet gentemot det gamla systemet är ju bara att alla har tillgång till det nu, inte bara de som visste vem man skulle fråga och de som hade pengar att leja nån att göra det åt en.

stoffer skrev:
2627217Vakna! De har alltid varit lättilgängliga. Var tror du aftonbladet får sina siffror till sina "ditt områdes rikaste personer" ifrån?

Det är bara att bege sig ner och hämta dem om man vill.

Jo men nu kan kreti och pleti långt bort i stan lättare få dumheter för sig, vi snackar Internetet nu, upp till 7 miljarder personer, många av dom har inte alla indianerna i kanoten :gnissla

*/ ?>
Back