kort tänkvärd film om Pitbulls

De som ser ut nästan som grisar är bra fula tycker jag:)

Sen håller jag helt med om att det finns många som skaffar en sån här hund eller Dobberman och Rottweiler för att det just är tufft att ha.

Personligen tycker jag inte dessa ska säljas till folk som inte har dem till nån vettig sysselsättning.

Poacher skrev:
Personligen tycker jag inte dessa ska säljas till folk som inte har dem till nån vettig sysselsättning.

Vilken vettig sysselsättning kan man ha en hund till som privatperson? :confused:

Markus skrev:
Vilken vettig sysselsättning kan man ha en hund till som privatperson? :confused:
Ingen aning vad det finns för tävlingar och anat för dem, annars menar jag som vakthund eller liknade.
Det finns ju ingen logik i att ha dem som kramdjur direkt.

Fins ju fler hundar, sånna där som vill valla djur, de ska man nog inte ha ligga och slöa på köksgolvet heller.

Markus skrev:
Jag vet inte, men pundarna i norra Botkyrka som jag sett brukar tycka att det är en vettig sysselsättning att ha hund för hundslagsmål och för att skrämma folk.

sgtpepper skrev:
Jag vet inte, men pundarna i norra Botkyrka som jag sett brukar tycka att det är en vettig sysselsättning att ha hund för hundslagsmål och för att skrämma folk.

Ja, det är pinsamt. Men samma sak kan du ju då säga om BMW ägare, jag menar en Daytonaviolett M5 1994 är ju egentligen en schysst bil, men vem vill ha en sådan sedan den började ingå i starterkittet för pizzeriaägare?

Markus skrev:
Ja, det är pinsamt. Men samma sak kan du ju då säga om BMW ägare, jag menar en Daytonaviolett M5 1994 är ju egentligen en schysst bil, men vem vill ha en sådan sedan den började ingå i starterkittet för pizzeriaägare?

Vi som klarar av att välja bil oavsett vad pizzabagaren väljer???

Chrille skrev:
Vi som klarar av att välja bil oavsett vad pizzabagaren väljer???

Okej, jag vill inte ha en sådan. Inte M3 E36 heller. Jag tror du vet vad jag menar, att bara för att ett visst gäng ("Botkyrkapundarna") råkar ha denna jycke som favorit så diskvalificerar den sig inte per automatik som schysst hund. Det kan säkert finnas tre miljoner andra skäl, som du eller någon annan känner till men inte jag.

sgtpepper skrev:
Bara undrar vad det är för ras och varför ni ville ha den rasen?

Blandras, vi fick den av mormor o morfar, nöjd?

Edit: Har du hund? Isf vad är det för ras o varför ville ni ha den rasen?

Om jag skulle vilja ha en respektingivande vovve så skulle jag inte dra mig för att skaffa en pitbull om jag tycker den är respektingivande. Det är bara att inse, alla hundar kan vara farliga, alla hundar kan vara kramgoa, alla hundar kan dölja ett dåligt psyke, alla hundar kan dö när som helst av medfödda hjärtfel osv. Ska jag skaffa hund, vilket jag inte ska göra förrän jag skaffar hus med stor tomt så jag slipper gå ut med den 3 gånger om dagen, så ska jag ha en stor hund som inger respekt. Lägg där till att jag har stor hundvana, har jobbat med hundförare, har råkat ut för båda snälla och elaka hundar. Det kommer att bli som vilken annan familjehund som helst om den inte har ett svagt psyke redan från början, även hundar kan födas psyksjuka.
Och skulle jag skaffa en Pitbull så skulle samma sak gälla där. Man ser mer av hur hunden är genom att betrakta ägaren och inte hunden.
Säger man att det är fel att skaffa en pitbull så ska man ha jävligt bra resonemang vilken ingen här har haft. Och man ska inte behöva försvara sig bara för att man har en pitbull heller, då ska man ifrågasätta HELLRE varför i helvete folk skaffar en dalmatiner! Där har ni nåt att bita i, sjukare värld finns inte. Jag vet inte hur många som är medvetna om hur många dalmatiner-valpar som årligen avlivas pga fel teckning etc som skulle påverka den fortsatta rasen levnad som de kallar det. Vem är så jävla dum att tro att fläckarna bestämmer rasens vigör när det är vetenskapligt bevisat att så itne är fallet.

/en som hittade en dalmatiner liggandes i vassen i eskilstuna-ån, med skotthål i huvudet.

Markus skrev:
Okej, jag vill inte ha en sådan. Inte M3 E36 heller. Jag tror du vet vad jag menar, att bara för att ett visst gäng ("Botkyrkapundarna") råkar ha denna jycke som favorit så diskvalificerar den sig inte per automatik som schysst hund. Det kan säkert finnas tre miljoner andra skäl, som du eller någon annan känner till men inte jag.

Nej det gör det ju givetvis inte.
Men väldigt många som skaffar hund hajar inte vad det är för skillnad på raserna.
"Öhh, jag vill ha en krallig hund som ser macho ut, för det är ju som att välja bil, tycke och smak".

Men så ÄR det inte med hundar. Terriers är framavlade för EN sak, grytjakt, d.v.s stenhårda hundar, med extrema käkar. Kan solklart vara hur sociala och gulliga som helst, men i grund och botten ett vapen som väldigt få kan handha/uppfostra, hur duktiga de än tror att de är som hundmänniskor.

Det stora felet just nu är att det säljs så många dåliga kamphundar, med dåliga psyken eftersom det är så stor efterfrågan på dem. Samma sak skedde ett tag på schäfern, men det är å andra sidan inte en hund som är framavlad för slagsmål..

Usch vilken hemsk men bra film.Stackars dom skadade hundarna.....jag kan inte se sådant :( .Har själv haft hund sedan jag va liten:Långhårig dvärgtax, Beagel, Hamilton stövare, Golden retriver och nu är vi inne på våran andra Labrador som är gammal och senil :hihi .Men jag har bara haft turen och haft snälla hundar.Jag tror att hundaran blir som man behandlara dom.....viken ras man än väljer. :rolleyes:

Jag har ägt pitbull själv och ser inga problem med rasen öht, utan med vissa av ägarna som skaffar pb för att vara coola. Det som är konstigt är att amstaff som är godkänd av skk och är i stort sett samma hund (går under samma rasbeskrivning som pb i usa) är accepterad i Sverige av "okunniga" som tror att det är bara pitbull som är farlig. Förresten så kan vilken hund som helst bli farlig i fel händer. För er som undrar varför man skaffar en pb kan jag säga att i mitt fall tog jag hand om en omplaceringshund som inte hade haft det så bra, men efter ett antal kurser på brukshundkluben samt att jag började träna agility och sök med henne så var hon en hund som inte hade några som helst problem, dock så är det absolut ingen första hund för dom kräver fast hand och sysselsättning. Och för att förklara varför jag inte har kvar henne så är det så att hon blev blind och därmed osäker på andra djur/människor så då tog jag bort henne för hennes egen skull.

Solid snake skrev:
Dåså, men man kanske väljer pittbull för att man tycker om den rasen?
Det vet jag inget om, jag har som sagt ingen hund, jag använde bara ditt lilla trick att svara en fråga med en ny fråga. Alltid lika effektivt.

Santo skrev:
Vad många inte förstår är att en hunds beteende är en direkt återspegling av sin ägares attityd. Vanligtvis (obs gäller ej alla) väljer de människor med en "hård" attityd "tuffa" hundar, d.v.s. pittbull. Dessa ägare uppfostrar hunden "hårt" och den kan då komma att bli farlig.

.
Eller tyvärr, alltför ofta: de uppfostrar dem inte alls uatn släpar mest runt på dem och gör dem mer eller mindre illa.

Har inte själv en pb, utan grunden till en pb, nämligen en staff.
När jag tog honom, som omplacering, när han var 1½år var det inget kul att träffa andra hundar med honom, och man fick skämmas över hur han betedde sig.
Nu, några år senare, efter otaliga kurstillfällen, social träning o.s.v. Är han en helt annan hund. Han fick som annat att fylla huvudet med. Han muckar inte med andra hundar, men försöker de ge sig på honom blir han skitsur, (förmodligen rädd).
Jag vet att han en gång slagits med en rottweiler, (hos förra ägaren), av misstag sade han. Detta är antagligen anledningen till att alla hundar går bra att träffa, utom just Rottweilers.

Kul att se folks åsikter här på forumet. Även om jag hör de allra flesta dagligen.
Varför ska jag ha en kamphund om jag inte ska kampa med den undrar en del.
Varför har man en labbe och inte apporterar fågel med den? Jo, för man kanske tycker den är trevlig, men det är det ingen som ifrågasätter...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back