kort tänkvärd film om Pitbulls

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Har varit endel diskussioner kring kamphundar fram och tillbaka här i OT forumet.
De har kommit på tal så fort en tråd har dykit upp där folk vill se bilder på ens husdjur och det visat sig att flertalet av oss har dessa hundar som figurerar i media. (Sen att de hundarna som figurerar i media väldigt sällan är renrasiga hundar och att de har ansvarslösa ägare är ju en sak)
Fick syn på denna kortfilm om PitBull.
Väldigt amerikansk.
Klart tänkvärd.
Tänkte att den kunde vara intressant för de som, enligt mig, verkat vara pålästa och intresserade i de diskssioner jag läst och deltagit i.

Kan även vara nått för de mindre pålästa att tänka på.
http://www.deviantart.com/view/11454716/

Själv tycker jag att det borde finnas bättre hundar att ha, menar varför ha just en pittbull när det finns andra hundar som är lugnare och inte har den stämpeln som den hunden har?

Varför väljer man just Pittbull?

Edit: Stackars hundar i filmen. Fattar inte att det finns folk som gör illa sina djur. :kocko

Last edited:
jag tror man väljer pitbull för att provocera, så är det bara

edt: angående filmen så ville jag nästan gråta

då jag själv har två hundar (labradorer) så blev jag nästan tårögd när man fick se de skadade/jättesmala hundarna.. usch

Usch vilka otäcka bilder i början på film. Man blir riktigt dålig till mods när man ser dessa stackars hundar.

Det är väl konstaterat att just pittbullen ovanligt ofta råkar ut för oseriösa ägare som mest är intresserade av hunden som någon häftig "statussymbol"

Freddeboy skrev:
Jag har ej hund själv men bott med hundar under hela min uppväxt hos farsan som har två jyckar.

Varför undrar du?

Bara undrar vad det är för raser o isf varför ville ni ha den rasen?

Freddeboy skrev:
Varför väljer man just Pittbull?

Varför väljer de flesta på detta forum en sporthoj och inte en custom? Jo, för att smaken är som baken, delad. Precis så som att jag föredrar brunetter men min bästa kompis föredrar blondiner.

:klappar Bra film!

Vad många inte förstår är att en hunds beteende är en direkt återspegling av sin ägares attityd. Vanligtvis (obs gäller ej alla) väljer de människor med en "hård" attityd "tuffa" hundar, d.v.s. pittbull. Dessa ägare uppfostrar hunden "hårt" och den kan då komma att bli farlig.

Att icke renrasiga hundar har ett mindra stabilt psyke är väl också att beakta. Många pittbulls fulavlas av okunniga människor.

Men alla hundar, inkl. pittbulls är snälla och kärleksfulla om de blivit uppfostrade med kärlek.

Santo skrev:
Men alla hundar, inkl. pittbulls är snälla och kärleksfulla om de blivit uppfostrade med kärlek.

Bra sagt! Nån som vet hur fasen man sparar filmen på hårddisken?

Inga vovvar föds aggresiva, de uppfostras aggresivt.
Jag hade en rottweiler i 13 år, en av sveriges största. Han bet så det blev skada en gång i sitt liv... på en tax, som höll ett rep i munnen han skulle försöka ta när de lekte, så råkade det långa örat komma i kläm. Han var jätteledsen efteråt. Kamphund? Hardly.

Har 2 hundar idag. Båda från djurens vänner, som skulle avlivas kort efter att jag tog busarna om ingen annan tog hand om dom. Vi hade inte hjärta att lämna stället med vetskapen om att det var så.

Last edited:
Santo skrev:
Varför väljer de flesta på detta forum en sporthoj och inte en custom? Jo, för att smaken är som baken, delad. Precis så som att jag föredrar brunetter men min bästa kompis föredrar blondiner.

Vad många inte förstår är att en hunds beteende är en direkt återspegling av sin ägares attityd. Vanligtvis (obs gäller ej alla) väljer de människor med en "hård" attityd "tuffa" hundar, d.v.s. pittbull. Dessa ägare uppfostrar hunden "hårt" och den kan då komma att bli farlig.

Att icke renrasiga hundar har ett mindra stabilt psyke är väl också att beakta. Många pittbulls fulavlas av okunniga människor.

Vilka floskler.

Pittbull är ju framavlade i ett syfte, kamp/vakthund, sen att det finns snälla trevliga hundar av denna ras säger jag inte emot. Men förneka att det är en kamphund med kamp i blodet är lite att ljuga.

jösses!

Nyteknik skrev:
Vilka floskler.

Kan inte annat än hålla med dig. Att genom en dylik produktion försöka framhålla att en specifik hundras är så eller så till sitt sätt är så patetiskt.
Vad filmen i det här fallet säger är att Labradorer och Cockerspaniels är dom mest misshandlade av alla hundraser, för det var ju det som gjorde dom bitbenägna, eller hur!? Nu är Pitbullen ett kramdjur.
Att visa bilder på misshandlade hundar i det här syftet är nåt bland det mest osmakliga jag har sett på väldigt länge. Det verkar som om kamhundslobbyn verkligen har gått till botten med problemet med sina impopulära hundar, nu är dom plötsligt gosedjur! Med mänskliga känslor och allt, för det är ju det man faktiskt spelar på i filmen, och det är ju det man kan utläsa av reaktioner OM filmen, gosa tillräckligt med djuret så blir dom ALDRIG bitska! När ska folk lära sig att en hund är en hund är en hund, med en viss mental uppsättning som hos vissa individer väger tyngre på vissa ställen och lättare på andra ställen (kamp, försvar, aggression osv).
Jag tycker den här filmen sänker Pitbullen snarare än höjer den som ras, med ägare och allt!
/T

Santo skrev:

Jag föredrar tjejer framför hundar!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back