kort tänkvärd film om Pitbulls

TinaTjejen skrev:
Har inte själv en pb, utan grunden till en pb, nämligen en staff.
När jag tog honom, som omplacering, när han var 1½år var det inget kul att träffa andra hundar med honom, och man fick skämmas över hur han betedde sig.
Nu, några år senare, efter otaliga kurstillfällen, social träning o.s.v. Är han en helt annan hund. Han fick som annat att fylla huvudet med. Han muckar inte med andra hundar, men försöker de ge sig på honom blir han skitsur, (förmodligen rädd).
Jag vet att han en gång slagits med en rottweiler, (hos förra ägaren), av misstag sade han. Detta är antagligen anledningen till att alla hundar går bra att träffa, utom just Rottweilers.

Kul att se folks åsikter här på forumet. Även om jag hör de allra flesta dagligen.
Varför ska jag ha en kamphund om jag inte ska kampa med den undrar en del.
Varför har man en labbe och inte apporterar fågel med den? Jo, för man kanske tycker den är trevlig, men det är det ingen som ifrågasätter...

Alla hundar kan det ju bli fel i huvudet på, även labbar. Skillnaden är att de inte är muskelpaket som är framavlade för att slåss, utan för att hämta fåglar utan att bita sönder dem.
En staff, eller snarare ALLA terrier är framtagna för jakt, en ganska aggressiv jakt. De mindre terrierna kan vara bra aggressiva också, dock enklare att handha, eftersom de inte är 30-50kg rena muskler.
Terriers har alltså en inbyggd aggresivitet, rottisar har det inte på samma sätt.
Det är rent ut sagt jävligt jobbigt att vara ute i vissa områden, särskilt kring stockholm med en "vanlig" hund, eftersom det finns så extremt många dåliga kamphundar, med dåliga ägare. Att behöva vara beväpnad med tårgas eller påk för att kunna skydda sig och sin hund när man är på järva-fältet, gärdet eller någonannanstans anser jag förjävligt. Sen kan alla kamphundsägare säga "min hund är tokgullig", jag litar inte för fem öre på det..

Hundar som e psyksjuka, agressiva, ilskna, opålitiliga
har en husse/matte som e sjuk, störd, slarvig eller inte har en aning om HUR man uppfostrar.
Alla hundar blir bra om man har tid o kunskap.
Saknar man kunskap så tar man med vovven till ett ställe där
dom hjälper dig att uppfostra den.
En liten sak med, har man en tex. pittbull eller boxer så skall man inte
ge den ett rep eller pinne o sitta och rycka den fram o tillbaks,
då kommer kampinstinkten tillbaks.

oFFkeFF skrev:
Att behöva vara beväpnad med tårgas eller påk för att kunna skydda sig och sin hund när man är på järva-fältet, gärdet eller någonannanstans anser jag förjävligt. Sen kan alla kamphundsägare säga "min hund är tokgullig", jag litar inte för fem öre på det..
Ja, har själv gått på Gärdet en gång med min hund, tillsammans med mamma och hennes stafftik samt mammas kille. (vi var på väg till bilen från en staffträff kan jag ju nämna).
Och mött inte mindre än 4 andra liknande hundar. (Ej staffar, men nån sorts am.staff blandat med nått större)
Det som inte var kul var att jag hade ju givetvis min hund kopplad och de här andra 4 kom lösa. Varav 3 med raggen rätt opp och svansen likaså, (den fjärde såg ut att vara mkt yngre och fjantade mest runt bland de andra).
LÅNGT bakom kom 3 yngre män som var dessa hundars hussar och de börja ropa och leva rövare där lång borta för att hundarna skulle komma.
Vilket de givetvis inte gjorde.

Mammas kille for fram mot hundarna och gorma och gapa och skrek att de skulle gå bort, sparkade mot dem och gör sådant som man känner att man måste göra för att få bort en hund.
"Hussarna" fick sig en rejäl avhyvling när de äntligen kom fram. Och inte ens då fick de tag i de 3 äldre hundarna!

Efter den händelsen så förstår jag att folk känner agg mot sådana hundtyper som den jag har. För är det sånna hundar som de där killarnas som de får träffa när de går på promenad.. då är jagt inte avundsjuk alls :(
Därmed inte sagt att alla andra liknande individer är lika ouppfostrade som dessa.

Tårgas hjälper inte mot hund.
Polisen skickar tårgas in i folkmassan sen släpper sin goa hundar på en.
Du har inte en janne.

Dennis75 skrev:
.
Om man har en schäfer då? :rolleyes:

Dennis75 skrev:
Hundar som e psyksjuka, agressiva, ilskna, opålitiliga
har en husse/matte som e sjuk, störd, slarvig eller inte har en aning om HUR man uppfostrar.
Alla hundar blir bra om man har tid o kunskap.
Saknar man kunskap så tar man med vovven till ett ställe där
dom hjälper dig att uppfostra den.

En del hundar kan inte bli bra, så är det bara. Kampinstinkten försvinner inte ur terriers, precis lika lite som du glömmer bort andningsreflexen.
Givetvis behöver ju inte en terrier för den skull skada andra personer/hundar.
Dock är det VÄLDIGT många som skaffar hundraser de inte har förstånd till att ha.
Det sitter i generna, försök uppfostra en kamphund till en bra fågelhund..

som de flesta redan sagt ... har man en pb krävs det att man är grymt bestämd och vet vad man gör. Det krävs hundvana utöver det vanliga och att man lägger ner mycket tid på hunden. De fall som pb har bitit ngn så beror det på ägaren. Det är som många redan sagt att det är fel personer som får tag på dessa hundar. En bra hundmänniska kan få en pb hur go som helst. Någon sorts kontroll vore bra.
Alla hundar kan vara "farliga" om de inte är säkra i sig själv eller bara rubbade ... jag har själv blivit biten av en labbe, en terrier och en pegignes??? inga av dessa var mina. Dessa hundar var inte aggresiva utan snarare väldigt osäkra. Har sedan en militär hund utb där vi enbart hade schäfrar och snällare hundar får man leta efter. Så det är inte rasen som gör hunden.

Men jag tycker ändå inte att man skall avla fram en hund som redan har ett svags psyke som pb. Inte heller pegignes?? som har enorma svårigheter att vistas ute i regn pga de inte kan stänga ögonen .... Det finns ju så många andra hundar.

Men viktigast hade varit att det krävdes ett "hundkörkort" vilket visade vilka hundraser man fick äga. Rätt hund till rätt person.

oFFkeFF skrev:
Alla hundar kan det ju bli fel i huvudet på, även labbar.

Japp, stämmer bra. Har en kompis som hade en utvecklingsstörd labrador (riktig hjärnskada). Den åt bara mjukglass (den kunde fan ta en hel gammeldags i käften på en gång) och så var den skitsad och morrade om man ville klappa den. :hihi

Hmmm

Santo skrev:
Du har alldrig ägt en hund/växt upp med hundar va?

Jovars, men jag har också lärt mig att det inte är små människor utan just hundar.
/T

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back