Kopplingspump...

Yamaha77

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2009
Hoj
-
Jag har lite fundering om kopplingspump, vad har den för funktion egentligen när den är kopplad till en vajer? Är det en bra eller onödig grej?

Va?
Nu hängde jag inte med riktigt.

Kan du ge en djupare förklaring?

Jag förklarade väl kanske lite dåligt men..

Rätta mig om jag har fel men kopplingspump har man väl en oljebehållare till eller...?

Som jag har på min hoj (är väl på dom flesta hojar) är det kopplingshandtag o en vajer o inget mer.

Jag förklarade väl kanske lite dåligt men..

Rätta mig om jag har fel men kopplingspump har man väl en oljebehållare till eller...?

Som jag har på min hoj (är väl på dom flesta hojar) är det kopplingshandtag o en vajer o inget mer.

En hydraulisk kopplingspump fungerar på samma sätt som bromspumpen. Du förflyttar (skapar ett tryck) vätskan i det slutna systemet genom att nypa in greppet. Vätskan påverkar då en cylinder / kolv som sitter nånstans på vänstersidan av motorn (i regel) som i sin tur trycker på en s.k. "pushrod" eller tryckpinne som frigör kopplingen.

Principen är likadan med vajerkoppling fast då är det i regel en mer mekanisk överföring i dom olika momenten. Vajern drar på en arm som sitter på en kuggstång av något slag som frigör kopplingen.

Jag tycker man får bättre känsla i vajerkoppling men hydraulisk koppling är i regel mjukare och lättare att påverka. Smaksak i regel tycker jag. Sen beror det givetvis på vad hojen är byggd med.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti