KTM Hydraulisk koppling som gett upp

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hej

Igår på min kvällsrunda tappade jag kopplingsverkan. Lite i taget. Och i början kunde jag genom att pumpa flera gånger få upp tillräckligt med tryck i systemet för att kunna frikoppla.

Hojen det gäller är en KTM 950 SM -06. Jag har tidigare fått haveri på slavcylindern till kopplingen och monterade då (2017) en slavcylinder från oberon.

Det jag funderar på är om det finns något enkelt sätt att svara på om det är kopplingspumpen vid handtaget eller slavcylindern som har gett upp på nytt. När jag lossade slavcylindern är det oljekladd där och således verkar det mest troligt att det är slavcylindern som gett upp ännu en gång. För visst borde det vara tort innanför slavcylindern? Kan också säga att det finns lite olja kvar i behållaren på styret dock känns det som att det borde vara mer än vad det är nu.

Känns väldigt ovärt att skicka iväg en slavcylinder till UK för garantireperation om det är andra änden av systemet som felar.

Någon med några erfarenheter?

Tack på förhand
 
Bra garanti om du kan reklammera en slavcylinder från 2017. 😄
Jag skulle börjat med att kolla gummitätniningen på slavcylindern. Det brukar finnas renoveringskit att köpa med nya tätningar. Kolla med oberon.
Livstids garanti lovades när jag köpte den. Nu verkar dom gått ner till 24 månader 😊
 
...Det jag funderar på är om det finns något enkelt sätt att svara på om det är kopplingspumpen vid handtaget eller slavcylindern som har gett upp på nytt. När jag lossade slavcylindern är det oljekladd där och således verkar det mest troligt att det är slavcylindern som gett upp ännu en gång...
Något förenklat: När huvudcylindern ger upp hamnar den trycksatta vätskan i behållaren, när slavcylindern ger upp hamnar den trycksatta vätskan på marken.
 
Något förenklat: När huvudcylindern ger upp hamnar den trycksatta vätskan i behållaren, när slavcylindern ger upp hamnar den trycksatta vätskan på marken.
När slangen har skavts sönder så hamnar dropparna mellan huvud och slavcylinder, har tyvärr upplevt det själv..... :huvet
 
Ett yttepyttelitet läkage lokaliserat på slavcylindern. Efter påfyllning av ny olja och ett sju helvetes pumpande på kopplingshandtaget konstaterar jag att så länge det inte läcker mer än det gör nu blir detta ett problem för vintern.
 
Ett yttepyttelitet läkage lokaliserat på slavcylindern. Efter påfyllning av ny olja och ett sju helvetes pumpande på kopplingshandtaget konstaterar jag att så länge det inte läcker mer än det gör nu blir detta ett problem för vintern.
Om du köper en Oberon så rapportera tillbaka hur den känns.
 
Om du köper en Oberon så rapportera tillbaka hur den känns.
Du märker ingen skillnad på känslan oberon vs original - oberonslavcylindern är av bättre kvalité så det är därför det brukar bli en sån när originalet läcker .
slavcylindern är inte ovanligt att den har svårt att hålla tätt
Är en oberon som simp har som läcker nu
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top