Kopplingen slirar efter oljebyte

Mojjje

Freak
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Yamaha YZF-R1 -98
Tjo!

Jag böt olja i hojen för nån månad sen (till ok/q8 sbk racing) och genast började kopplingen slira. Trodde lammellerna var slut, men har efter mycket läsning och letande förstått att det med största sannolikhet beror på oljan. Till frågan:
Kan jag åtgärda problemet enbart genom att byta olja igen eller krävs ordentlig rengöring av lammellerna, eller rentav lammell-byte?

//Morgan

Mojjje skrev:
2447219 Tjo!

Jag böt olja i hojen för nån månad sen (till ok/q8 sbk racing) och genast började kopplingen slira. Trodde lammellerna var slut, men har efter mycket läsning och letande förstått att det med största sannolikhet beror på oljan. Till frågan:
Kan jag åtgärda problemet enbart genom att byta olja igen eller krävs ordentlig rengöring av lammellerna, eller rentav lammell-byte?

//Morgan

Hej Namne! :D

Jag använde samma olja på min Suzuki TL1000R -98 och den började också att slira. Det hjälpte med ett olje- och oljefilter byte för mig.

Lycka till!

/Mogge

Mogge70 skrev:
2447223 Hej Namne! :D

Jag använde samma olja på min Suzuki TL1000R -98 och den började också att slira. Det hjälpte med ett olje- och oljefilter byte för mig.

Lycka till!

/Mogge

Schysst! Det finns fler med detta vackra förnamn på forumet:D

Tack för ett svar jag ville ha!:tummenupp

//Morgan

Mojjje skrev:
2447219 Tjo!

//Morgan

Jag "förvaltar" farsans gamla GSX 1100 och den är mycket känslig för vilken olja den får. Helsyntet är alldeles för halt för den.

Mojjje skrev:
2447219 Tjo!

//Morgan

Byt till en vanlig Mineralolja genast, annars går kopplingen ihjäl.....

Hände mej i våras,,,, lite onödigt...

WEST skrev:
2447520 Byt till en vanlig Mineralolja genast, annars går kopplingen ihjäl.....

Tack för alla svar! Ska byta olja omgående så får vi se vad som händer!

//Morgan

Hjälp

Nu vart jag orolig, jag hade tänkt att fylla i Biltema Mc racing olja i min Dominator idag, vad tror ni om det ?

WEST skrev:
2447520 Byt till en vanlig Mineralolja genast, annars går kopplingen ihjäl.....

Du menar alltså att det finns människor som faktiskt använder mineralolja? Har ni nåt emot era hojar eller?

Du får nog släppa sargen och läsa på lite om hel-/delsynteter. Köper man en MC-olja (notera - MC-olja) så är det inte oljans fel om kopplingen kör slut. Hel- och delsynteter ger starkare oljefilm - bättre smörjning än mineralolja och det lär inte vara det som orsakade ditt kopplingstrassel. Den var antagligen ändå påväg att gå åt, nån som slirar lite för mycket med den (övningskörning?) eller bara allmänt kass - inte bytt på två evigheter och sju svåra år...

Dominator-Rocks skrev:
2447890 Hjälp

Nu vart jag orolig, jag hade tänkt att fylla i Biltema Mc racing olja i min Dominator idag, vad tror ni om det ?
prova..enda sättet..annars funkar nog castrol gps på din

Ok...Som i så många andra frågor verkar det inte heller denna gången finnas nåt enhälligt svar. Antar att jag får slänga ut en 500:ing på en chansning eller vänta till isen är här och byta lameller.

//Morgan

Mojjje skrev:
2448164 Ok...Som i så många andra frågor verkar det inte heller denna gången finnas nåt enhälligt svar. Antar att jag får slänga ut en 500:ing på en chansning eller vänta till isen är här och byta lameller.

//Morgan

men va fan......innan oljebytet - funkar, efter oljebytet - slirar. hhhmmm klart som korvspad att det är oljan som spökar. Seså häll i lite castrol gps så kommer hojen må bra igen:tummenupp

Manne skrev:
2448183 men va fan......innan oljebytet - funkar, efter oljebytet - slirar. hhhmmm klart som korvspad att det är oljan som spökar. Seså häll i lite castrol gps så kommer hojen må bra igen:tummenupp

hehe...ja jag har ju förstått att det är fler som är inne på den linjen. vill bara undanröja alla tvivel :)

Finns ingen MC-olja som gör att kopplingen slirar.
Däremot kan den framhäva fel som redan finns där. Bytar man till en annan olja kan felsymtomen försvinna men man har bara maskerat felet, inte åtgärdat det.

Kopplingen på fzr 600 är katastrof. Orkar ingenting och slirar efter typ 100 mil. Köp hårdare kopplingsfjädrar så ska du se att det blir bra.

Ok...håller på att leta efter kvitton som jag fick från tidigare ägare för att kolla när lamellerna senast är bytta och om fjädrarna är original eller hårdare. Om lamellerna gått länge så blir det byte när vintern är här annars gör jag ett försök med oljan. Tack alla!

//Morgan

majtii skrev:
2448225 Finns ingen MC-olja som gör att kopplingen slirar.
Däremot kan den framhäva fel som redan finns där. Bytar man till en annan olja kan felsymtomen försvinna men man har bara maskerat felet, inte åtgärdat det.

Inte riktigt sant, har själv bytt ut hela kopplingen på min & fick slir med FEL olja. och läser man här på SH, så finns det MÅNGA som fått slir med castrols gts/gtx ? (gäller R1 99-01)

wonderwizard skrev:
2448565 Inte riktigt sant, har själv bytt ut hela kopplingen på min & fick slir med FEL olja. och läser man här på SH, så finns det MÅNGA som fått slir med castrols gts/gtx ? (gäller R1 99-01)

GTS/GPX är bilolja.
Inte så konstigt att kopplingen mår dålig av det.

majtii skrev:
2448589 GTS/GPX är bilolja.
Inte så konstigt att kopplingen mår dålig av det.

hmm.. kan jag ha misstagit mig..

tror inte att zmurfen & thundrace skulle köra på bilolja i sina hojar iaf

EDIT. GPS heter den

Dominator-Rocks skrev:
2448555 Ok, Vad ligger litepriset på ? 100:- ?
mmm ca :näsblod
jag kör nu på nå djäkla elf som de står anti clutsh slip el likn på..
fast den kör jag då i sportisen men de vart en grym skillnad i v-lådan med den o är de anti koppling så e de :rolleyes:

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP