Kopplingsslir Husqvarna 701

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Hoj
Yamaha R1
Halloj!
Har bytt motorolja på en Husqvarna 701 (Q8 SBK RACING 10W-50 syntet)
Nu slirar kopplingen vid högt effektuttag.
Köpte hojen i vintras och vet inte om den slirande innan också.
Kan de vara fel olja?
Samma lameller sitter i många KTM hojar typ 690 mfl så kanske KTM kunnig person vet om speciell olja krävs?
Kikade på nya lameller på bla Motoaction och där skriver dom ”inte till helsyntetolja”
Nån som har tips på vad jag ska börja?
Annan olja?
Byta lameller?
Vilken olja bör man ha i dessa maskiner?

Jag är osäker på husqvarna, men ktm rekommenderar motorex cross power 10w-60. Men det är många som kör på den oljan du använder och är nöjda med den.

Jag tror att du har blivit lurad. Av just den anledningen köper jag aldrig hojar på vintern längre.

Du kan ju alltid testa att byta till rekommenderad olja innan du byter lameller. Den motorn har hydraulisk slirkopling som är lite petig med oljan. Det brukar dock vara gammal olja som är boven när de börjar slira...

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Det krävs ingen speciell olja till din koppling. SBK Racing fungerar utmärkt för ändamålet. Sannolikt så är kopplingen slut, plocka ner inspektera och mät.

Det finns en grupp på Facebook för 701, det är en del som verkar ha detta problem. Kika där är mitt tips

Om du har en 701a med endurohjul så kan förra ägaren slirat på kopplingen i skogen så de glaserats. Då kan man slipa dem med sandpapper så brukar de funka igen. Förra ägare kan även va en bakhjulsåkare som kopplar upp hojen på bakhjulet och de knäcker kopplingen också.

Jag tycker att du ska prova ut alla på marknaden förekommande motoroljor för MC och se om du hittar någon som passar din slitna koppling - eller som sista utväg, byt koppling. :tummenupp

För övrigt så tycker jag det suger att det saknas avatarer med hojar som wheelar!

Jag tycker att du ska prova ut alla på marknaden förekommande motoroljor för MC och se om du hittar någon som passar din slitna koppling - eller som sista utväg, byt koppling. :tummenupp

För övrigt så tycker jag det suger att det saknas avatarer med hojar som wheelar!

Jag wheelar på min avatar!!!

Räknas knäskrap litet i alla fall? Jag kan inte wheela... :rodnar

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...