Kopplingen slirar efter oljebyte

Dominator-Rocks skrev:
2447890 Hjälp

Nu vart jag orolig, jag hade tänkt att fylla i Biltema Mc racing olja i min Dominator idag, vad tror ni om det ?

Bytte olja och filter idag, hällde i ----------------------:rolleyes: kört ca 3 mil och märkte inte av något slir :tummenupp

:offtopic Jag har bara haft DOminatorn ett par månader visste inte ricktigt när förra ägaren hade bytt olja så jag tänkte det var bäst å göra, tappade ur den gammla vilkte vart dryga litern :mad: :mad: det SKA vara 2l :mad: :näsblod tur man bytte i alla fall :tummenupp :va

Dominator-Rocks skrev:
2450598 Bytte olja och filter idag, hällde i ----------------------:rolleyes: kört ca 3 mil och märkte inte av något slir :tummenupp

:offtopic Jag har bara haft DOminatorn ett par månader visste inte ricktigt när förra ägaren hade bytt olja så jag tänkte det var bäst å göra, tappade ur den gammla vilkte vart dryga litern :mad: :mad: det SKA vara 2l :mad: :näsblod tur man bytte i alla fall :tummenupp :va
Vet du om att det finns två oljepluggar? En under motorn och en i ramen.

Bytte från Shell helsyntet till Motul helsyntet på min R6a. Jag märkte därefter tendens till kopplingsslir vid snabba växlingar, när motorn jobbade i sitt bästa register. Jag bytte då friktionsskivor och fjädrar. kostade ca 1500 kr och tog ca 1,5 timmar.

Last edited:
Ok...så här blev det: Bytte från Ok/q8 SBK racing helsyntet till shell delsyntet och problemet står fast oförändrad vid kall motor, men blir betydligt bättre, dock ej bra, vid varm motor. Så nu är nya lameller och fjädrar beställda. Skål!!

//Morgan

UrbanTiger skrev:
2447283 Eller också har den oljan inte rätt friktionstillsatser för våtkoppling.

På 10.000mil har några olika oljor hunnit provas, och ingen av syntetoljorna har fungerat bra. Passar inte den hojen helt enkelt.

Dominator-Rocks skrev:
2450598 Bytte olja och filter idag, hällde i ----------------------:rolleyes: kört ca 3 mil och märkte inte av något slir :tummenupp

:confused: Undrar om motorn har tagit skada av att bara ha hälften av oljemängden?? :näsblod

Åkte hem från jobbet precis och fick för mig att kopplingen går mycket lättare nu är det inbillning, eller..........:va

Helvetes jävla förbannade pissrunks satans skit arsel vad trött jag blir!!!!:4skrika
Nu har jag bytt lameller och satt i fräscha kopplings fjädrar samt justerat tryckstången så snålt det bara går.... LIKFÖRBANNAT SLIRAR SKITEN!!!! Hjälp!!!!!:gråta

Hej igen Namne! :D

Pratade just med en kompis som har samma problem som dig. Han har en Thunderace -97:a, men den slirar bara när den är kall sen slutar det. Han har också Q8/OK oljan som du, han tänkte byta fjädrar i kopplingen på sin.
Något för dig? :va

Ha de!:yoparty

Mogge70 skrev:
2463196 Hej igen Namne! :D

Pratade just med en kompis som har samma problem som dig. Han har en Thunderace -97:a, men den slirar bara när den är kall sen slutar det. Han har också Q8/OK oljan som du, han tänkte byta fjädrar i kopplingen på sin.
Något för dig? :va

Ha de!:yoparty

Hey number 2!!

Tack för tipset, men jag har bytt fjädrarna också....är mer inne på att stålskivorna kan ha slagit sig,såg dock inga såna tendenser när jag rev alltihop nu ikväll, eller om den inte tyckte om shell-oljan heller. Ska veva mig iväg till Carlbarks så fort jag vaknar imorgon. Nu tänker jag bara njuta av romen och så småning om gå och nanna kudden.

//Morgan

Mojjje skrev:
2463247 Hey number 2!!

Tack för tipset, men jag har bytt fjädrarna också....är mer inne på att stålskivorna kan ha slagit sig,såg dock inga såna tendenser när jag rev alltihop nu ikväll, eller om den inte tyckte om shell-oljan heller. Ska veva mig iväg till Carlbarks så fort jag vaknar imorgon. Nu tänker jag bara njuta av romen och så småning om gå och nanna kudden.

//Morgan

Iam not a number, Iam a free man! (Iron Maiden "The number of the beast-plattan) :D

imaster skrev:
2447926 Du menar alltså att det finns människor som faktiskt använder mineralolja? Har ni nåt emot era hojar eller?

Du får nog släppa sargen och läsa på lite om hel-/delsynteter. Köper man en MC-olja (notera - MC-olja) så är det inte oljans fel om kopplingen kör slut. Hel- och delsynteter ger starkare oljefilm - bättre smörjning än mineralolja och det lär inte vara det som orsakade ditt kopplingstrassel. Den var antagligen ändå påväg att gå åt, nån som slirar lite för mycket med den (övningskörning?) eller bara allmänt kass - inte bytt på två evigheter och sju svåra år...

Bra sagt! (nästan det enda vettiga i denna tråd)
Ni som inte vet nåt om oljor... varför inte läsa oljestickysarna istället för att sitta och chansa.
Blir såå trött på detta mantra om mineralolja...

Dominator-Rocks skrev:

Det gjorde du HELT rätt i! :tummenupp

Mogge70 skrev:
2463397 Iam not a number, Iam a free man! (Iron Maiden "The number of the beast-plattan) :D

Bra musiksmak!

Last edited:
Spenderade lördags-förmiddagen med att riva ner kopplingen igen. började dagen med att åka till Carlbarks och skulle köpa nya stålskivor(just in case) Dom hade 3 hemma och det går åt 8, så jag köpte det som fanns och bytte ut dom som jag med blotta ögat tyckte såg sämst ut då jag inte hade några vettiga mätverktyg hemma. Tvättade alla lameller och stålskivor i sprit och la dom i en burk med Castrol GPS en stund innan jag satte ihop allt igen och fyllde på med just den oljan. Nu funkar allt KANON igen!:squid

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra