Slirande hydraulisk koppling FZR 1000 -95

Pedahl

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Falun
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 -82, Yamaha FZR 1000 -95, Yamaha FZR 1000 -91, Suzuki GSX-R 1100 -94, Honda CB900F2 -82
Köpte hojen i höstas och har skruvat lite under vintern eftersom den inte gick ordentligt. Det syntes att det var helt ren, ny olja i hojen. Första turen gick till besiktningen förra lördagen och den gick igenom ua efter att inte varit besiktad på 8 år :)
När jag åkte hem så började den slira ordentligt vid gaspådrag. Ok, den är väl slut i kopplingen tänkte jag så beställde lameller och nya fjädrar TWR +10%.
Köpt ny olja också eftersom den kanske var påfylld med fel typ.
Idag när jag skulle skruva dit allt så kollade jag lite mer noggrant själva funktionen.
Kopplingshandtaget kändes förstås tyngre och det är inget spel utan stumt. När jag kollade på tryckplattan så rör den sig omedelbart när jag "nuddar" kopplingshandtaget. Skumt tänkte jag och kollade om det fanns någon justering vid kopplingshandtaget, icke!
Lossade på luftningen vid slavcylindern och det var tryck i systemet fastän inte kopplingshandtaget var intryckt.
Efter "luftningen" så kändes genast handtaget bättre med ett visst mjukt spel innan tryckplattan rörde sig.
Efter ett antal kopplingar med handtaget så försvann det lilla spelet och det blev stumt igen. Då var det tryck igen i systemet när jag luftade.
Så klart kopplingen slirar om det ligger tryck på hela tiden.
Var är felet???
Uppe vid handtaget eller nere vid slavcylindern, eller är det någonting annat?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det kan vara det lilla returhålet i behållaren vid handtaget som satt igen sig.
Rensa och byt vätska och lufta igen.
 

Pedahl

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Falun
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 -82, Yamaha FZR 1000 -95, Yamaha FZR 1000 -91, Suzuki GSX-R 1100 -94, Honda CB900F2 -82
Ok, den har ju stått länge. Fick göra rent förgasarna ordentligt också eftersom det var stopp där med. Tack för tipset, ska kolla det imorgon.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Och är det inte returhålet i reservoaren, så kolla slangen så det inte är stopp i den. Kan ju vara orginalslangen som sitter där. 26 år gammal.
 

Pedahl

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Falun
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 -82, Yamaha FZR 1000 -95, Yamaha FZR 1000 -91, Suzuki GSX-R 1100 -94, Honda CB900F2 -82
Nu har jag haft isär huvudcylindern. Såg inget fel på den och hålet var inte igensatt. Åkte och köpte en liter bromsvätska :) och luftade igenom hela systemet. Kändes alla fall inte bra. "Stum" efter några kopplingar. Nästa rejäla åtgärd: Tog handtag och huvucylinder från den äldre FZR 1000. Den har jag inte börjat meka med än men kopplingen kändes betydligt mer "halvslapp" och började flytta tryckplattan ungefär när halva handtaget var intryckt. På den var hålet igensatt så tog isär och gjorde rent allt. Fick den inte att funka alls på -95'an?? Gick inte att få något tryck?.
IMG_2652.jpg
Tog isär 95'ans och gjorde rent allt. Tillbaks och lufta igen. Samma fenomen, känns stum fast kanske inte lika mycket som tidigare. Framhjulet är på däckfirman så ska testköra lite till veckan.
Skruvade tillbaks allt på 91'an, luftade igenom systemet och den funkade som tidigare....??
Det är ju en ganska simpel funktion med få detaljer. En pinne som trycker på en slid som skjuter en packning (som sitter på en returfjäder) framför sig. När packningen passerar returhålet så har bromsvätskan ingenstans att ta vägen så då ökas trycket och slavcylinern flyttas när pinnen/sliden trycks vidare.
IMG_2657.jpg
Konstigt om det skulle vara slangen när det går så lätt att lufta systemet? Men man vet ju aldrig. Då går ju vätskan bara åt ett håll.....Funkar det inte när jag testkört så får det bli åtgärd på slavcylinder och ev byte av slang.
 

Pedahl

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Falun
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 -82, Yamaha FZR 1000 -95, Yamaha FZR 1000 -91, Suzuki GSX-R 1100 -94, Honda CB900F2 -82
Hjärnan jobbade tydligen under natten.... Varför funkade det inte när jag bytte från den ena till den andra???? Nu direkt på morgonen så gick jag ut och bytte enbart handtaget. Wow! Kopplingen funkade bra på 95'an. Tog isär igen och började jämföra handtagen. Det från 91'an är mer slitet och bussningen till tryckpinnen ramlade ur lätt. Kollade hålen för tryckpinnen i bussningarna och såg då att det var betydligt djupare på 91'an. Det skilde 4 mm!! 91'an underst på bilden.
IMG_2669.jpg
Tänkte tillbaks och det var lite knöligare att montera dit handtaget på 95'an för man fick trycka in pinnen med en mejsel för att få dit det på plats.
Nu till det allra sjukaste. Slipade ett borr platt för att borra ur djupet i mässingsbussningen. Upp med den i pelarborren och vad är det för spån som kommer upp????
Ser ut som papper, trä eller något annat cellulosa material - inte mässing i alla fall.
IMG_2674.jpg
Ingen aning om varför det var så? Hur som helst så blir ju effekten precis som om returhålet skulle vara igensatt om packningen hamnar för långt in så tack för tipsen!
Nu tar kopplingen efter ca 25% rörelse av handtaget. Känns helt ok.
Hade aldrig hittat detta "fel" om jag inte haft två lika hojar.
En hel dags mekande när lösningen var ett 4 mm djupare hål. Men ny koppling i 95'an, ny bromsvätska i båda hojarna, rengjorda behållare, luftade system och kopplingar som verkar funka som de ska.
Case closed!
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Skönt att det ordnade sig.
Det är lite av tjusningen med gamla hojar att många konstiga saker kan uppstå eller hart fulmeckats dit tidigare.
Tack för att du delade med dig av lösningen.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Hehe, ja du, det är inte lätt att gissa sig till det felet :unsure:. Vad i hela friden var meningen med att plugga bussningen?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag upplevde nåt liknande på min yzf 750 jag hade innan. Jag köpte dock en beg. brembo huvudcylinder för koppling som gjorde allt mycket trevligare. Det var dock lite pilligt att koppla in den pga konstig storlek på banjobulten.
 

Pedahl

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Falun
Hoj
Kawasaki Gpz 1100 -82, Yamaha FZR 1000 -95, Yamaha FZR 1000 -91, Suzuki GSX-R 1100 -94, Honda CB900F2 -82
Ja, misstänker också att man var ute efter längre slaglängd. Har monterat framhjulet och ska testköra när det blir lite varmare ute. Kanske är så att växellådan är dålig (har ju bara åkt 6 km med hojen, tor besiktningen) och någon tidigare ägare tyckte att kopplingen "tog dåligt" vid växlingar???
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top