Koppling funkar ej på Hayabusa

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Har en Hayabusa motor som det inte går att trycka in kopplingen på.
Pinnen som går in och ska trycka ut lamellerna är helt stum.
Nånting verkar ha låst sig, nån som vet vad?
 
Det är hydraulisk koppling, och ja jag har nyligen kört den i en radical.
Det är inte fel på hydrauliken utan något har låst sig i själva kopplingen.
 
Last edited:
Kollat kopplingskorgen? Känns nära till hands att det är något som blivit slitet på den.
 
GEN I hayabusa har et svakt deksel dær hydraulikken sitter. Hvis man har hårde clutchfjærer så kan den sprikke og da svikter dekselet istedefor at clutchen løser ut.

Et det hårde fjærer ?
Er dekselet OK ?
 
Om du menar sprickor i blocket så verkar det vara ett vanligt fel i infästningen.
det borde vara hårda fjädrar, men jag misstänker att pushrod är för lång, den första som går in i kopplingskolven finns i olika längder och kan vara så lång att den trycker ut den andra pushroden för långt.
Men jag förstår inte riktigt var/hur den låser sig?
 
Nu har jag ingen koll på Haybusa eller kopplingar, men om diskarna i kopplingen kladdat ihop sig så borde det rimligen bli stumt. Bytt olja eller liknande nyligen?

Bara en gissning, lycka till. :tummenupp
 
Kopplingskorgen inre är rejält hackig o slitet, inga fjädringsringar längst in o ett öra av, o förmodligen fel längd på pushrod.
Var hittar jag nya delar till bra pris? Beggade?
 
Kopplingskorgen inre är rejält hackig o slitet, inga fjädringsringar längst in o ett öra av, o förmodligen fel längd på pushrod.
Var hittar jag nya delar till bra pris? Beggade?
Kolla på dina lokala MC-skrotar. Sedan/Eller först ebay.
 
Kopplingskorgen inre är rejält hackig o slitet, inga fjädringsringar längst in o ett öra av, o förmodligen fel längd på pushrod.
Var hittar jag nya delar till bra pris? Beggade?

Jag köpte både inner och yttre Gen2 korg till min Gen1 (99-07) från www.motosport.com för ca halva priset av att beställa den i sverige, trots frakt. Tror Gen2 ytterkorgen går på 6000 i sverige. Gen1 korgen något billigare.

Gen2 korgen är förbättrad med sk dubblecolied springs (de ryckutjämnande fjädrarna) annars samma. olika artikelnummer bara.

Innerkorgen har samma artikelnummer på alla årsmodeller. Den gav jag
under tusenlappen för hos ovanstående, (frakt ej inräknat dock)

Du behöver säkert byta båda, köp! :tummenupp
 
Last edited:
Tack för tipsen!

Jag hittade en Msp, motorcyclespareparts.eu
Med dyr dollar o dyr frakt så kanske det blir billigare?

Moms slipper man också, åtminstånde en av dom.
 
Last edited:
Har skruvat mycket Hayabusa.
börja med att riva kopplingen. Lätt ingrepp på högersida.
Riv även vänstersidan & dra ut pinnen som trycker på kopplingen bakifrån.
Du bår hitta felet om du river detta.
 
bra om det löste sig.

vet att jag nästan gör reklam för ovanstående sida, men det är så smidigt att beställa från dem.
har väl nämnt dem 10 ggr nu i forum.

De är dock inte billigast
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top