Lufta koppling på Husqvarna enduro av äldre modell

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Var av någon anledning tvungen att vrida lite på banjobulten till kopplingsslangen nere vid motorn för att komma åt en skruv till startmotorn.
Efter det så tar inte kopplingen för jag fick völ in luft i systemet.
Hur luftas detta enklast?
Fylla på olja i cylindern, trycka in handtaget ch öppna/stänga nipplen?
Jag har inte utrustning att trycka tillbaka olja från nipplen så jag hoppas på alternativ (var kan man skaffa det till rimlig peng om det är ett måste?)
Köpte 10W gaffelolja på biltema jag hoppas duger, det ska inte vara DOT i denna modell.
Tips?

Det är klart enklast att trycka i vätskan genom luftnippeln.En liten plastflaska med slang i locket funkar fint.

Testade med en spruta och slang men jag orkade inte trycka tillbaka oljan.
När jag hade nippeln öppen och pumpade med handtaget kände jag att sprutan rörde sig när jag pumpade på handtaget men som sagt jag kunde inte trycka tillbaka oljan - tvärstopp.
Sprutan är en ganska stor modell till att lufta bromsar på träningscyklar.
Jag tänkte att jag skulle kunna fylla upp oljebehållaren vid sylingern med hjälp av sprutan men det gick inte, men jag gissar at jag borde kunna göra det?

Testade med en spruta och slang men jag orkade inte trycka tillbaka oljan.
När jag hade nippeln öppen och pumpade med handtaget kände jag att sprutan rörde sig när jag pumpade på handtaget men som sagt jag kunde inte trycka tillbaka oljan - tvärstopp.
Sprutan är en ganska stor modell till att lufta bromsar på träningscyklar.
Jag tänkte att jag skulle kunna fylla upp oljebehållaren vid sylingern med hjälp av sprutan men det gick inte, men jag gissar at jag borde kunna göra det?
Inte provat på Husqvarna specifikt, men fyll på i behållaren pumpa upp trycket med kopplingshandtaget - öppna - stäng nippel - repeat. Som vilken bromsluftning som helst brukar fungera hur bra som helst.

Nu har du ju luftbubblan nere vid motorn = borde gå på några enstaka repetitioner, men att ta tillfället att byta ut kopplingsvätskan till ny fräsch hade ju varit ypperligt.

(Däremot så borde ju kopplingen ta hur bra som helst med luft i systemet, och snarare vara svårt att få den att koppla ur - men det kanske är det du menar?)
((Annars är det kanske läge att fundera på vad annat som kan ha hänt))

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing