Koppla in Ignitech på en RD 350 YPVS

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
Det är skitlätt att kolla.
Koppla plus och minus till enheten, samt anslut datorn till den.
Sen väljer du helt enkelt att läsa från burken för att se vad som finns där.
med datorn ansluten kan du kicka och se om du får in tändpulser till enheten via programmet i datorn.
Det underlättar felsökningen rätt mycket.
Du kan även via dator skicka tändpulser till spolen/spolarna för att se om du får gnista.
Bifogar även en liten bild för att öka motivationen ;)
View attachment 459717
Problemet (som jag motvilligt fokuserar på) är att trots att jag ansluter + och - till enheten så vill den inte koppla upp sig mot datorn så jag kommer inte vidare på det spåret. Enheten är på väg till Tjeckien nu...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kör med en omvandlare som Ignitech levererade med enheten så den borde vara kompatibel.
Omvandlarens drivrutiner kan opassa ditt operativsystem/version.
Testa omvandlaren/adaptern med att starta ett terminalprogram, ange rätt com-port och om du är tveksam om parametrar så är 9600 8 1 N (baud bitar stopbit paritet) lämpligt, kolla in i kontakten och se om du hittar en 1'a vid någon pinne/hål, bygla sen pinne/hål 2 & 3 och skriv något till själv.
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Jag använder den kabel som jag fick med från Ignitech, ser ut som den vänstra på din bild. Har också provat med USB direkt från enheten till datorn men det funkar inte heller. Har laddat ned drivrutiner via Ignitechs hemsida.

I kontakt med Ignitech (Jiri) så sa han att det ska höras ett svagt surrande ljud från enheten när den är ansluten till 12v strömförsörjning. Det surrar ingenting i min box. Nu har jag skickat tillbaka enheten till Ignitech så att de får kolla upp den.
Jag har aldrig hört något svagt surrande ifrån någon av mina Ignitec/Ignijet.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Problemet (som jag motvilligt fokuserar på) är att trots att jag ansluter + och - till enheten så vill den inte koppla upp sig mot datorn så jag kommer inte vidare på det spåret. Enheten är på väg till Tjeckien nu...
Då hoppas vi på det bästa att du snart får tillbaks en fungerande enhet.
Skall snart försöka ta mig tid att montera min burk på RD'n, det får bli en lugn kväll i verkstan det.

Rapportera gärna hur det gick
 

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
Drygt ett år sedan jag skickade min enhet till Ignitech i Tjeckien. Har inte hört ett ljud sedan dess. Har kunnat se att de kvitterade ut försändelsen den 2 maj 2021. Trots mängder av mail där jag har försökt att få återkoppling så får jag varken svar eller en fungerande enhet i retur. Är totalt ghostad an dem. Ignore tech vore ett bättre namn.

Hur som helst, jag skiter i dem och försöker återgå till original. Har köpt en bättre beg kabelstam från Spinnin-Wheel, fick tag i en YPVS-box i England och ett renoveringskit till förgasarna från NCCR. Nu startar den! Men…fanskapet går en liten stund och lägger sedan av, helt abrupt. Som om tändningen stängs av. Den får soppa men gnistan verkar leva sitt eget liv. Felsökningen fortsätter…
Är det möjligt att det skulle kunna vara något fel på pick upen? Har ny tändspole. Kanske något random jordfel…? Känns hopplöst just nu.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Just jordfel är en vanlig orsak till brända boxar. O ignitech är fantastiska saker.

Men. Jord jord och åter jord det är absolut viktigast iallafall på ignitech annars brinner dom.

Skall själv beställa plugg und play till thunderacen från ignitech. Blir helt annan motor karaktär med moderna grejor o 30 år gammal skit.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top