Koppla in Ignitech på en RD 350 YPVS

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
Tack för allt stöd, jag tror att jag är lösningen på spåret. Den kontaktplint jag fick med hade inte alla kablarna kontakterade utan jag fick själv montera stift och skjuta in kablarna i plinten. Ett litet helsike måste jag säga då det sitter en väldigt tight gummitätning med trånga genomföringar. Jag har inte lyckats få in riktigt alla stift hela vägen så det är troligen därför jag inte får kontakt. Om jag inte lyckas få till det så funderar jag på att beställa en ny kontakt från Ignitech med samtliga kablar förmonterade så kan jag enkelt skarva ihop dem utanför kontakten. De skulle bara ha 20 € för en kontakt med samtliga kablar så det kanske inte är värt besväret att försöka pilla in kablarna själv när man inte har rätt utrustning för ändamålet.

Jag återkopplar här på forumet. Jag är så jäkla kass på el...:va
 

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
Verkar som att jag har kontaktproblem. Har ett elände med att få in kablarna med stift på hela vägen in i kontakten. Tror att det är problemet och jag ska utrusta mig med tålamod och göra ett nytt försök att montera kablarna. Alternativt så köper jag en ny kontakt med samtliga kablar förmonterade av Ignitech.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Det är en god idé att köpa med ett så kallat "basic harness" för de där förb..... stiften är lite öken att krimpa om man inte köper en svindyr krimptång.
Är de inte krimpta på rätt sätt blir det ofta ett elände att få in dom i kontakten.
Jag kommer snart att få en fungerande YPVS-styrning och en CDI-box över om det är intressant ;)

Men sikta du i första hand på att få igång ditt Ignitech, det är bra grejor med god driftsäkerhet.
Har monterat ca: 10+ på olika motorcyklar och aldrig haft några större problem med vare sig mjukvara, hårdvara eller supportfrågor.

Lycka till :tummenupp
 

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
Det är en god idé att köpa med ett så kallat "basic harness" för de där förb..... stiften är lite öken att krimpa om man inte köper en svindyr krimptång.
Är de inte krimpta på rätt sätt blir det ofta ett elände att få in dom i kontakten.
Jag kommer snart att få en fungerande YPVS-styrning och en CDI-box över om det är intressant ;)

Men sikta du i första hand på att få igång ditt Ignitech, det är bra grejor med god driftsäkerhet.
Har monterat ca: 10+ på olika motorcyklar och aldrig haft några större problem med vare sig mjukvara, hårdvara eller supportfrågor.

Lycka till :tummenupp
Det här går inte. Tack för er support. Jag har gjort allt jag kan med hjälp av er input och med hjälp av Ignitech. Finns inte ett jäkla liv i hojen och jag kommer inte vidare. Finns det någon här som kan hjälpa mig? Jag behöver handgriplig hjälp. Någon som med tekniska kunskaper kan hjälpa mig att lokalisera felet.
Med mina kunskaper har jag gjort allt för att få rätt kabel på rätt plats men det funkar inte. Datorn får inte kontakt med styrenheten och ingen gnista på stiftet. Jag har lagt otaliga timmar i garaget och mätt, kopplat och testat men jag får inte till det.
Finns det någon inom 15 mil från Sthlm som kan tänka sig att hjälpa mig att få igång maskinen?
Självklart mot betalning. Jag vill så gärna få igång min fina RD 350 och kunna njuta av tvåtaktarens sång och blårök. Mälaren runt i två takter, kvällsturer på Södertörn eller i Norduppland på en gul RD. F-n jag inser att mina kunskaper inte räcker till. Kan du hjälpa mig eller känner du någon som kan?
Det är så frustrerande att ha pärlan i garaget och inte kunna lufta den.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Kolla med SBK One om dom har några tips?

Jag hade en CBR 1000 banhoj som var byggd av dom med race ecu från samma företag så dom kanske har lite koll?
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Kanske en dum fråga, men är din enhet laddad med program?
 

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
Tack för allt stöd, jag tror att jag är lösningen på spåret. Den kontaktplint jag fick med hade inte alla kablarna kontakterade utan jag fick själv montera stift och skjuta in kablarna i plinten. Ett litet helsike måste jag säga då det sitter en väldigt tight gummitätning med trånga genomföringar. Jag har inte lyckats få in riktigt alla stift hela vägen så det är troligen därför jag inte får kontakt. Om jag inte lyckas få till det så funderar jag på att beställa en ny kontakt från Ignitech med samtliga kablar förmonterade så kan jag enkelt skarva ihop dem utanför kontakten. De skulle bara ha 20 € för en kontakt med samtliga kablar så det kanske inte är värt besväret att försöka pilla in kablarna själv när man inte har rätt utrustning för ändamålet.

Jag återkopplar här på forumet. Jag är så jäkla kass på el...:va
Det här går inte. Tack för er support. Jag har gjort allt jag kan med hjälp av er input och med hjälp av Ignitech. Finns inte ett jäkla liv i hojen och jag kommer inte vidare. Finns det någon här som kan hjälpa mig? Jag behöver handgriplig hjälp. Någon som med tekniska kunskaper kan hjälpa mig att lokalisera felet.
Med mina kunskaper har jag gjort allt för att få rätt kabel på rätt plats men det funkar inte. Datorn får inte kontakt med styrenheten och ingen gnista på stiftet. Jag har lagt otaliga timmar i garaget och mätt, kopplat och testat men jag får inte till det.
Finns det någon inom 15 mil från Sthlm som kan tänka sig att hjälpa mig att få igång maskinen?
Självklart mot betalning. Jag vill så gärna få igång min fina RD 350 och kunna njuta av tvåtaktarens sång och blårök. Mälaren runt i två takter, kvällsturer på Södertörn eller i Norduppland på en gul RD. F-n jag inser att mina kunskaper inte räcker till. Kan du hjälpa mig eller känner du någon som kan?
Det är så frustrerande att ha pärlan i garaget och inte kunna lufta den.
 
Last edited:

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
Kanske en dum fråga, men är din enhet laddad med program?
Ingen dum fråga alls. Jag förutsatte att den hade programvara i sig när den kom. Det fanns ingen instruktion om att man måste läsa in någon programvara i själva enheten och när jag har mailat till Ignitech om mitt problem så fick jag några punkter att kolla upp men ingen berörde programvaran i enheten, bara att jag måste läsa in drivrutiner för USB i min dator. Vet du om man kan kolla detta på något sätt? Alltså om enheten har programvara?
 

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
Kolla med SBK One om dom har några tips?

Jag hade en CBR 1000 banhoj som var byggd av dom med race ecu från samma företag så dom kanske har lite koll?
Tack för tipset! Jag börjar att blir desperat nu...:huvet
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Det är skitlätt att kolla.
Koppla plus och minus till enheten, samt anslut datorn till den.
Sen väljer du helt enkelt att läsa från burken för att se vad som finns där.
med datorn ansluten kan du kicka och se om du får in tändpulser till enheten via programmet i datorn.
Det underlättar felsökningen rätt mycket.
Du kan även via dator skicka tändpulser till spolen/spolarna för att se om du får gnista.
Bifogar även en liten bild för att öka motivationen ;)
13221013_915055198562496_1538950842050135206_n_jpg_73d295536f59d9b739a086370725d667.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Ingen dum fråga alls. Jag förutsatte att den hade programvara i sig när den kom. Det fanns ingen instruktion om att man måste läsa in någon programvara i själva enheten och när jag har mailat till Ignitech om mitt problem så fick jag några punkter att kolla upp men ingen berörde programvaran i enheten, bara att jag måste läsa in drivrutiner för USB i min dator. Vet du om man kan kolla detta på något sätt? Alltså om enheten har programvara?
Ignitech töndmoduler kommer med mjukvara, samt tändkurva inlagd för den hoj man anger när man köper. Om de har nån, annars brukar de vara duktiga på att säga till.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Rudde123

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2015
Ort
mariehamn
Hoj
kawa a1, a1r, s2, zx6r, zx10r, suzuki rgv250, rg500, yama rd125ypvs, sachs 50/2
Ignitech kommunicerar inte med Ubuntu-datorer... går att köra programmen, men inte att koppla ihop.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om man använder en USB-Serie konverter bör se till att använda en med Prolific PC2303 eller FTDI FT232RL chipset och inga piratkopior. T.ex. försöker man installera FTDI-drivare mot ett fake-chipset så brickas piratkopian och blir obrukbar.
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Min högra kabel finner ingen com port alls. Den vänstra (svarta) hittar den genast. Kanske detta är ditt problem .6A852EA6-B172-4DB6-ACAA-BE598B1F7E25.jpeg
 

Nibo

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS; 1986, BMW K75s; 2009, BMW K1300 GT; 2018, Polaris Sportsman 570 X2
Min högra kabel finner ingen com port alls. Den vänstra (svarta) hittar den genast. Kanske detta är ditt problem .View attachment 460123
Jag använder den kabel som jag fick med från Ignitech, ser ut som den vänstra på din bild. Har också provat med USB direkt från enheten till datorn men det funkar inte heller. Har laddat ned drivrutiner via Ignitechs hemsida.

I kontakt med Ignitech (Jiri) så sa han att det ska höras ett svagt surrande ljud från enheten när den är ansluten till 12v strömförsörjning. Det surrar ingenting i min box. Nu har jag skickat tillbaka enheten till Ignitech så att de får kolla upp den.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top