Kopparbrickor till oljeplugg

Magnus83

Medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Gsxr
Tja!
Sitter o beställer olja, filter och koppar brickor till oljepluggen. Problemet är att jag kan se i instruktionsboken vilkendiameter det ska vara till en gsxr 1000 k1. Någon som vet?

// Magnus
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Har du ingen bricka eller varför ska du byta? Brukar funka bra att dra dit samma många ggr, inspektera, gör rent o dra med moment.
 

tr3ge

Medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
västerås
Hoj
Honda CBR 600 F-sport -01
Du ska INTE använda samma bricka. Då det är koppar som är ett mjukt material så formar sig brickan efter första åtdragningen. Detta gör att det kan börja läcka vid användning av en trött bricka. Köp en ny, vet du inte storlek så åk till närmsta reservdelsåterförsäljare (Mekonomen, Meca mfl.) Var även säker på att du ska ha en kopparbricka också, och inte en aluminiumbricka.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Du ska INTE använda samma bricka. Då det är koppar som är ett mjukt material så formar sig brickan efter första åtdragningen. Detta gör att det kan börja läcka vid användning av en trött bricka. Köp en ny, vet du inte storlek så åk till närmsta reservdelsåterförsäljare (Mekonomen, Meca mfl.) Var även säker på att du ska ha en kopparbricka också, och inte en aluminiumbricka.

Aluminiumbrickor fungerar alldeles utmärkt för detta ändamål. Originalpackningen från Suzuki är i aluminium...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kruxet med att använda samma bricka är att ibland så funkar det inte. På min Triumph tar gängorna slut på oljepluggen nån mm innan "Hatten" på pluggen. Det betyder att brickan måste vara tjock nog för att täcka den ogängade biten.
Och brickan blir tunnare för varje gång den dras åt........
Själv fuskar jag, använder Tredoring även kallat Stålgummipackning (finns på SWEDOL, kostar ca 2kr).
Med en O-ring innanför för centreringen.
Tredoringar används i hydraulik , tex grävmaskiner, lastare, traktorer och används för att hålla tätt vid tryck på flera 100 bar.
Så för det här jobbet, täta en oljeplugg på en MC, ja det gör Tredoringar i sömnen.
Men till TS: Använd ny aluminium eller kopparpackning vid varje byte, då följer du boken.
Och har du inte momentnyckel så är det dags ge dig och hojen en Hjulklapp.
Sönderdragna gängor är alltför vanligt här på SH.
Själv drar jag alltid 20 till 30% lägre moment på oljiga gängor än vad det står för tex oljeplugg.
Och har borrat pluggen och säkrar den med rostfriståltråd.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Du ska INTE använda samma bricka. Då det är koppar som är ett mjukt material så formar sig brickan efter första åtdragningen. Detta gör att det kan börja läcka vid användning av en trött bricka. Köp en ny, vet du inte storlek så åk till närmsta reservdelsåterförsäljare (Mekonomen, Meca mfl.) Var även säker på att du ska ha en kopparbricka också, och inte en aluminiumbricka.

Kan man tänka sig en nödlösning, vi hade topplockspackningar i koppar till dragstern. Vi hettade upp dessa ordentligt imellan racen när topparna var utav. Förlängde livslängden på dessa. Var väl redigt hett, så mjuknade kopparn igen..... Toyman
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tipset med momentnyckel är guld värt... Sabbade gängor i oljepluggen är dryg skit.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
En liten Varning: Sätt aldrig en oljeplugg utan bricka! har spräckt ett block pga det- (om inte pluggen är gjord för att användas utan bricka).Om det är svarvat en radie längst in på pluggen efter gängan, kan det spräcka blocket när den dras fast
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Fungera alldeles utmärkt att återanvända kopparbrickan, lite Permatex bara eller liknande . det är inte något tryckkärl vi pratar om:tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kan man tänka sig en nödlösning, vi hade topplockspackningar i koppar till dragstern. Vi hettade upp dessa ordentligt imellan racen när topparna var utav. Förlängde livslängden på dessa. Var väl redigt hett, så mjuknade kopparn igen..... Toyman

Salig svärfar, AKA "fartygsmaskinisten" glödgade kopparbrickor och klappade till dem en gång med en hammare.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Har du ingen bricka eller varför ska du byta? Brukar funka bra att dra dit samma många ggr, inspektera, gör rent o dra med moment.

Helst skall packningen inte återanvändas men har man inget alternativ pga omständigheter så skall den avspänningsglödgas innan den återanvänds.

Vad gäller momentdragningen kan jag inte annat än hålla med! :tummenupp
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Tipset med momentnyckel är guld värt... Sabbade gängor i oljepluggen är dryg skit.

Eller hur, en gång när jag skulle byta så satt pluggen så hårt så jag gick och hämta ett längre spärrskaft. Det var helvete va den satt, innan jag insåg att jag drog åt fel håll och då var det redan försent. Om det blev ett dyrt? Det är bara förnamnet :eek:
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Eller hur, en gång när jag skulle byta så satt pluggen så hårt så jag gick och hämta ett längre spärrskaft. Det var helvete va den satt, innan jag insåg att jag drog åt fel håll och då var det redan försent. Om det blev ett dyrt? Det är bara förnamnet :eek:

Idioti ska kosta :fakta

Trust me jag har käkat min beskärda del av den kakan med :gnissla
 

Magnus83

Medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Gsxr
Tackar!
En momentnyckel blir det att införskaffa imorgon. Beställde olja, filter och bricka i morse så det bör komma lagom så man kan skruva lite under ledigheten. En baklampa har gått på min undertail så den måste jag lycka byta också. Men har jag inte lyckats klura ut hur jag ska få loss den :huvet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tackar!
En momentnyckel blir det att införskaffa imorgon. Beställde olja, filter och bricka i morse så det bör komma lagom så man kan skruva lite under ledigheten. En baklampa har gått på min undertail så den måste jag lycka byta också. Men har jag inte lyckats klura ut hur jag ska få loss den :huvet

Detta är en gissning. Kanske är jag fel påt. Men eventuellt så tog jag lamporna i undertailen på min Suzuki
efter jag tagit av passagerarsadeln. Från insidan alltså.

Vilket verkar stämma sid 367 eller 7-29 Lamps
http://servicemanualsgsxr.com/1000/Suzuki_GSXR_1000_K1-K2.pdf.zip
från
http://servicemanualsgsxr.com/suzuki-gsx-r-1000-2001-service-manual/
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top