Konstruktions-idé till ny hoj?

• Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date
Yamaha Rx 1 skotrar har forgasarna framåt och grenrøret bakåt och den motorn ska ju likna på R 1 motorn så visst funkar det! på den får grenrøret INGEN fart vind på sig.....

Bifogat

• tulc.jpg
    tulc.jpg
    46.1 KB · Visningar: 279
provades ju i början på petronas projektet..
när det va sauber som byggde motorn, när det va tänkt att hojen skulle gå motogp, sauber byggde dock en alltför F1 betonad motor som hade kass register. Eskil Suter bygger numera motorerna.

Bifogat

• sauber2_jpg.jpg
    sauber2_jpg.jpg
    12.6 KB · Visningar: 525
wonderwizard skrev:
rotationsriktningen på utgående axel kanske

Det där tog ett par pers upp. Relevant om man snackar om att bara vända på en motor, men har inget att göra med vilken sida insugen sitter på om man bygger en ny rova.

Zee skrev:
Synd att tillverkarna är så konservativa att de inte vågar anamma detta tänk i deras produktions-äss (R1, CBR-RR, osv)

Lite andra krav på gatan och racerbanan.
- du måste ha luftburk för att klara ljudkraven
- om vi snackar rad-4:a så vill du luta cylinderaden framåt för sänka tyngdpunkten

Svårt att få ihop det på nåt bra sätt.

När det gäller snöskotrar så körs de sällan när
det är jobbigt varmt.

Kolla in det här snygga avgassystemet till Foggy-Petronas FP1, som alltså har avgasportarna bakåt och dito insug framåt. Inte bara prototypen utan alltså även den färdiga köpehojen som vi alla kan köpa(om vi åker till Malaysia, tror jag :rolleyes: ).

Bifogat

• team%20foggy%20004smS[1].jpeg
    team%20foggy%20004smS[1].jpeg
    20.4 KB · Visningar: 232
det va som faan... måste jag kolla upp mer..
tack
vart hittade du detta?

Last edited:
R2 skrev:
det va som faan... måste jag kolla upp mer..
tack
vart hittade du detta?

www.foggypetronasracing.com

Engine
4-stroke reverse parallel triple 899.5cc
Bore 88mm
Stroke 49.3mm
Displacement 899.5cm
Compression ratio 14:1
Crankshaft horsepower 185 HP @ 13,500rpm
Crankshaft torque 107 Nm @ 11,250rpm

Air feed
Direct Aero Ram Air

Tyvärr finns det nog inga bilder på motorn där, men jag hittade en på www.motobykz.co.uk.
Bilden på rören hittade jag på Microns hemsida.

Bifogat

• FP1roadengine.jpeg
    FP1roadengine.jpeg
    12.7 KB · Visningar: 509
Trådlyft.

Hittade denna gamla tråden som jag bumpar. :) Finns det fler som tror sig veta varför man inte bygger hojar som i mitt första inlägg?

Om man sätter motorn bakåt så borde man väl kunna göra nå vatten kyl till avgas, (mer vikt, javisst).

Sen om man vill luta fram motorn så man får rätt tyngdpunkt, då hamnar ju förgasar/insprut under motorn, det kan vara opraktiskt med luftburk osv.

Så jag tror att det blir svårt att hitta en bra konstruktion som gör att tyngdpunkten hamnar på rätt ställe.

Tror jag...

Lågt placerad bränsletank kräver ju en bränslepump. Vilket iofs ändå sitter på hojjar med insprutning.

Cylindrarna kan väl lika gärna lutas bakåt. Största problemet är väl att få plats med en luftfilterbox och kanaler till den. Helst inte direkt i sprutet från framhjulet eller så att den tar luft som blivit uppvärmd av kylaren.

Vad trevligt att bygga pipor till en TZ250 med bakvända cylindrar. Nästan helt raka!

Jag tycker att det bästa med den lösningen är att man kan ha grenrör och turbo under tank och sadel istället för att bygga det vid framhjulet..
Då kan man ha en kombinerad intercooler och plenumkammare längst fram och bara ett rör som rundar motorn till turbon. Luftburken hamnar ju också under sadeln fortfarande..

Som nån skrev angående den första MCXpress-hojen jag hörde talas om för hundra år sedan "-Utan turbo känns det som att kolvarna rör sig upp och ner mest i onödan" :-)

Two stroke man skrev:
2618394 Lågt placerad bränsletank kräver ju en bränslepump. Vilket iofs ändå sitter på hojjar med insprutning.

..och även på ganska många förgasarhojar. :)

Jag förstår inte riktigt det här med rotationsriktning/vända motor ideerna. var man har insug/utblås har väl bara att göra med var man placerar portar/ventiler inte hur motorn snurrar ?

sTf_paPs skrev:
2618636 Jag förstår inte riktigt det här med rotationsriktning/vända motor ideerna. var man har insug/utblås har väl bara att göra med var man placerar portar/ventiler inte hur motorn snurrar ?
Håller med.

Har inte läst hela tråden. Jag tror det bara beror på att man "alltid" gjort så.

Ubbejävel skrev:
2618630 Jag tycker att det bästa med den lösningen är att man kan ha grenrör och turbo under tank och sadel istället för att bygga det vid framhjulet..
Då kan man ha en kombinerad intercooler och plenumkammare längst fram och bara ett rör som rundar motorn till turbon. Luftburken hamnar ju också under sadeln fortfarande..

Som nån skrev angående den första MCXpress-hojen jag hörde talas om för hundra år sedan "-Utan turbo känns det som att kolvarna rör sig upp och ner mest i onödan" :-)

Ja, på fyrtaktare är ju varannat varv helt i onödan.

sTf_paPs skrev:
2618636 Jag förstår inte riktigt det här med rotationsriktning/vända motor ideerna. var man har insug/utblås har väl bara att göra med var man placerar portar/ventiler inte hur motorn snurrar ?

På tvåtaktare har avgasportens placering påverkan på rotationsriktningen. I förbränningstakten vill man nämligen inte att staken ska pressa kolven mot avgassidan av cylinderna ty där är smörjningen sämst. På fyrtaktare har däremot rotationsriktningen -som flera redan skrivit- inget med rotationsriktningen att göra. Förr -när det var luftkylt- ville man däremot gärna ha avgasporten framåt för kylningen. På HD:s ovalbaneracer XR 750 hade man därför vänt den bakre toppen, så att båda topparna hade sina avgasportar framåt, till skillnad från vanliga standard HD.
xr750ttb.jpg

På fyrtaktare är det också så att den optimala avstämda avgasrörslängden ofta gör att konstruktörerna är glada för att ha portarna framåt, ty det ger konstruktörerna en chans att få till en tillräckligt längd på avgasrören utan att dessa slutar bakom bakhjulet. Skulle portarna vara vända bakåt på tex en 1000cc radfyra hade man på många motorer fått göra lite kringlor för att komma till rätt längd.

Tror jag.

/J

Last edited:
*/ ?>
Back