Konstruktions-idé till ny hoj?

• Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date
Jörgen Karlsson skrev:
2620622 Jag förstår nog inte vad du menar...

Supertrapp är en vanlig megafon, den ger ingen "rabatt" från naturlagarna. Sitter 2 st sådana på min hoj i avataren.

Ja det kan man ju tycka, själv har jag inget behov av så hög effekt. Men så tänker inte de som köper nya litersporthojar, de vill ofta ha mer.

/J

Dina är ungefär 1.5 meter längre än de som han på TLZ satte på sin... :hihi
Men, det jag menade var sådanadär som man kan justera mottrycket på med att ändra antalet "skivor" i ändan. De kanske inte heter supertrapp?? :va
Teknik är tillför att övervinna naturlagar :gnissla

Kortare avgas pipor = mindre vikt = bättre hanterbarhet. (I teorin)
Men, visst, som du säger moppefukona fattar inte riktigt det där och tror allt är hästkrafter.

Visserligen kör jag om kring med en blypråm, men va fan... :hihi jag gillar motorn i den och jag har inte råd att köpa en Spondon, Uno eller Terry S ram till den...

freddexwing skrev:
1215384 Fartvinden kommer framifrån, motorn är varmast på avgassidan.
Visst hade gamla TZ250 denna konstruktionen med två feta expkammare under limpan...?
/fredde
Oerhört vackert.

post-2-98011-30th_May_2005_001__Large_.jpg

post-2-98090-30th_May_2005_003__Large_.jpg

post-2-98195-30th_May_2005_006__Large_.jpg

jävla fet. vad får man pröjsa för en sån i dagsläget?

Skum okinfästning fram; varför ? Byta skivstorlek ? Nån snabbmekfiness ?
(Ser iofs stadig ut, kanske bättre än radialmonterat :D )
/u

ulf_lundin skrev:
2621870 Så galet var det väl ändå inte :gråta
http://www.nzedge.com/heroes/britten.html
/u
Han dog av cancer, möjligen pga ha andats in för mycket giftiga gaser när han gjöt
motorer och byggde kolfiberdetaljer i källaren
det va ju hudcancer och delarna göts i garaget.
så dom två punkterna va ju helt fel.
:fakta
cancern hade han inte dött av om han inte hade stressat enormt mycket, den bröt ut mkt snabbt och diagnostiserades som obotlig och dödlig direkt, och alltså pga en sönderstressad kropp.

Last edited:
Zee skrev:
1215391 Men ett extra drev borde la inte va någe problem. Man får ju igen massa fördelar som mindre vikt (avgasrören bl a)..?

Dessutom har jag också funderat på varför i helsike har man tanke så högt. man borde kunna göra en 2-delad tunn tank som kan gå "runt motorn" i kåpan, eller placera en del av tanken bakom eller under motorn?

Men det kanske är "för farligt"?..

Confederet har ju sin tank under motorn för att få en lägre tyngdpunkt, sen matar man upp soppan med en pump. Blir ju lite högre vikt men det är smällar man får ta om man vill ha tanken under spisen. Sen verkar det ganska dumt om man tänker köra in i saker, kan ju bli hål i tanken. Fast vem tänker köra in i saker?

PutteLiten skrev:
2622616 Dina är ungefär 1.5 meter längre än de som han på TLZ satte på sin... :hihi
Men, det jag menade var sådanadär som man kan justera mottrycket på med att ändra antalet "skivor" i ändan. De kanske inte heter supertrapp?? :va

Då förstår jag.

Jo det är samma på min, ett bricksystem. Det är supertrapps patent. Jag kör med 24 brickor i varje nu, och täta end-caps. Den kombinationen har jag provat ut i bromsbänk för maxvrid (120 Nm vid 4500). Det är det som är finessen med Supertrapp. :tummenupp

Synd att ingen har agentur för Supertrapp i Sverige längre. Bricksystemet är ju nämligen bra till att även klara bullerkrav på banor: bara att inför rejset gå ned till det brickantal men vet klarar den aktuella banans bullerkrav. Således stryper man bara motorn exakt så mycket som behövs för att uppfylla kravet.
/J

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...