Konstig koppling

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
Crescent
När jag släpper ut kopplingen lite halvlångsamt med lågt varv på motorn och 1:an i så liksom "hugger" det innan kopplingen greppat helt. Med lite högre varv blir det inte så. Vad beror detta på?

/geek
 
En eller flera av kopplingslamellerna kan vara sönder så att dom hakar i inre kopplingskorgen, när varvtalet är högre så gör centrifugalkraften att lamellerna pressas mot yttre kopplingskorgen och inte når in till inre kopplingskorgen.
 
Micke_Lindstrom skrev:
En eller flera av kopplingslamellerna kan vara sönder så att dom hakar i inre kopplingskorgen, när varvtalet är högre så gör centrifugalkraften att lamellerna pressas mot yttre kopplingskorgen och inte når in till inre kopplingskorgen.

Tack för svaret! Antar att det bara är att plocka isär och kolla. Tänker nog försöka mig på det själv för att hålla nere kostnaderna lite. Jag kollade jag på en sprängskiss och det verkar ju inte vara så komplicerat, det står ju i vilken ordning sakerna ska bort, vad som ska bytas och vad som ska loctitas etc. Är det något mer man bör tänka på?

/geek
 
rapidgeek skrev:
Tack för svaret! Antar att det bara är att plocka isär och kolla. Tänker nog försöka mig på det själv för att hålla nere kostnaderna lite. Jag kollade jag på en sprängskiss och det verkar ju inte vara så komplicerat, det står ju i vilken ordning sakerna ska bort, vad som ska bytas och vad som ska loctitas etc. Är det något mer man bör tänka på?

/geek
Jag har aldrig skruvat på en R1 men det brukar vara färly sträjtfårvard att plocka isär en koppling.
Tänk på att du antingen måste tappa ur oljan eller luta hojen så att den inte rinner ut när du tar loss kopplingskåpan.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top