Konstig framdrevmutter

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tjena. Muttern som håller fast mitt framdrev ser ut som bilden. Hur tusan får man loss en sådan? den något avfasade "fyrkanten" som går ut gör att hylsor inte kommer tillräckligt långt in varför enda möjligheten är att försöka dra i "fyrkanten" med en stor skiftnyckel, men denna måste in snett och jag har inget rör tillräckligt stort rör för att länga den och få tillräcklig hävarm, har jag bara min jätteskiftnyckel och använder domkraft för att lyfta så slutar det med att jag lyfter hela hojen, har prövat att värma muttern men den sitter ändå som fastsvetsad. Finns det specialhylsor för en sån fyrkanting eller löser man det på något annat sätt (tillräckligt "djupa" hylsor för att gå på trots fyrkan)? För vanliga hylsor kommer väl bara att slira då dom inte är byggda för fyrkanter, det blir väl bara anläggningsyta precis i hörnet vilket kommer sluta med att man deformerar denna (hittar ingen som stämmer i storlek heller)

Varför är fyrkanten där över huvud taget? Tvinga folk att byta hos kawa-verkstan?

Mutterknackare brukar folk rekommendera till framdrev men då måste jag likförbenat ha hylsa som går på... förra gången jag bytte gick dessutom det utmärkt utan (på annan hoj med "vanlig"

Jag har böjt tillbaka låsplattan mer än vad det är på bilden så det är inte den som tar emot.

(hojen är en zx636a 04a)

Bifogat

• 20110710186.JPG
    20110710186.JPG
    31.5 KB · Visningar: 365
jag har för mig att det är ett specialverktyg har nog sätt en tråd om det tidigare så om du letar lite bör du hitta :)

Edit: annars väntar du på att experterna loggar in

Last edited:
Förlängd hylsa.

Finns förlängda krafthylsor som man kan använda, finns på
tex biltema, jula osv.

Lång hävstång på fast skaft till hylsan, inget spärrskaftskit ;)

Sökte lite på nätet och på vissa gröna hojar har muttern
suttit extremt hårt.

Last edited:
Mutterknackare fungerar bäst. Se till att ha friläget i så att inte vx-lådan skadas och låt någon trampa på bakbromsen. Det brukar greja även Kawas gröna Loctite.

Fyrkanten är för hastighetsgivaren som sitter i kåpan över drevet.

Smörj med mollyfett och dra med 125Nm vid montage.

Jag köpte en lång krafthylsa 27mm på Biltema. Det gjorde susen. Jag använde ett teleskopskaft till att lossa muttern med.

I väntan på verktyg
Jag köpte en lång krafthylsa 27mm på Biltema. Det gjorde susen. Jag använde ett teleskopskaft till att lossa muttern med.
spruta på lite 5-56 och låt 5-56 jobba under natten och göra halva jobbet.

Tackar för hjälp! :tummenupp

Ja, självklart är fyrkantsförlängningen till hastighetsgivaren, vete tusan hur jag missade det. Får bli en förlängd hylsa imorgon, skruven är av någon anledning 32 mm längst in (där man viker upp brickan) och 27 mm längre ut men jag antar att det är 27 mm som jag vill ha då den delen är mycket längre. Har sprutat 5-56 på den så länge, fast jag är skeptisk till att det gör någon större skillnad. Friläget ligger i, har spärrat bakhjulet med hjälp av (vadderat) järnspett mot svingen.

Borde ju räcka med spärrskaft men å andra sidan letar jag anledningar till att investera i kompressor till garaget vilken vore utmärkt för att driva en mutterknackare (ja det finns elektriska men hur kul är det). :D

Edit: Fast 10A 1 fas så är det nog bättre med elektrisk knackare och enkelt kompressor för fylla däck och blåsa bort skräp... :huvet

Last edited:
Tackar för hjälp! :tummenupp

Borde ju räcka med spärrskaft men å andra sidan letar jag anledningar till att investera i kompressor till garaget vilken vore utmärkt för att driva en mutterknackare (ja det finns elektriska men hur kul är det). :D

Nej det går absolut inte med spärrskaft, du MÅSTE ha en luftdriven mutterknackare :D :tummenupp

Ähhh... stor tank så funkar knackaren bra, går ju att ladda några kubik med en enfas kompressor. :)

En som trycker på fotbromsen och teleskopskaft = funkar perfekt.

5-56, 1an i petad, planka på svingen för att hålla hjulet stilla, 27(?)hylsa och
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel/
Exempel på 5-56
Försöker dela framhjulupphängningen på Volvo 142. Fjädern pressar på så jag lossar muttern och hjälpknackar mot konan med hammare. Inget händer. :mad:
Sprutar på 5-56. Och tar rast. :tummenupp
5 minuter senare knäpper det till, klart, konan släppte. :)

Var på Jula på lunchen och köpte den längsta 27a jag hittade.

Men när jag sitter och titar lite nogrannare i den så är mycket riktigt hylsan skitlång på utsidan, men innuti blir den smalare efter en 2-3 cm. Antar att det tjockare godset har med hållfastheten att göra men det förtar ju lite vitsen med en lång hylsa, gör hela skiten bredare istället.

Ska bli intressant om den fullstora biten är tillräckligt lång, annars kommer nog hittas liggande i en hög på garagegolvet gråtande... :gnissla

Har en likadan. Den sitter som satan. Komer inte ihåg vad jag använde, men tror vanlig hylsa, kanske skiftnyckel på fyrkantsgrejen. Iaf hade jag ett 1,5 meter långt rör och fick ta i som f-n. Nån som håller en fot på bromsen är bra.

Uppdatering:

Den långa 27mm hylsan passade.

Men inte fan får jag loss muttern för det. Har en teleskopnyckel på över halvmetern men jag drar och drar tills det känns som att hojen ska tippa över på depåstöder. Prövade att länga med ett (iof tunnväggat) metallrör som jag råkade ha liggande, slutade med att röret knäcktes. :huvet

Börjar tro att jag drar åt fel håll. Vad jag kan läsa och själv fundera ut så borde en hoj med kedja på vänster sida ha högergängad mutter till drevet om man inte ska riskera att den spänner av i farten, och vad jag kan se (lite svårt att komma åt) så är gängorna också åt höger. Tänker jag fel?

Ska ut och hämnas genom att utrota lite myror, sen blir det längre hävarmar. 30 kg på 50 cm hävar borde vara 30 * 10 / 2 = 150 nm så 1.5 meter borde räcka. Frågan är om ett dammsugar eller gamla 22mm vattenrör håller, annars vete tusan vad jag ska ta :huvet

Eller så blir det till att köpa mutterdragare imorgon. Jula har en för 400 (325 Nm) och en för 695 kr (100-500 Nm). Antar att det är lika bra att fläska till på den stora så kan jag även ställa vridmoment :banana

Uppdatering:

Den långa 27mm hylsan passade.

Men inte fan får jag loss muttern för det. Har en teleskopnyckel på över halvmetern men jag drar och drar tills det känns som att hojen ska tippa över på depåstöder. Prövade att länga med ett (iof tunnväggat) metallrör som jag råkade ha liggande, slutade med att röret knäcktes. :huvet

Börjar tro att jag drar åt fel håll. Vad jag kan läsa och själv fundera ut så borde en hoj med kedja på vänster sida ha högergängad mutter till drevet om man inte ska riskera att den spänner av i farten, och vad jag kan se (lite svårt att komma åt) så är gängorna också åt höger. Tänker jag fel?

Ska ut och hämnas genom att utrota lite myror, sen blir det längre hävarmar. 30 kg på 50 cm hävar borde vara 30 * 10 / 2 = 150 nm så 1.5 meter borde räcka. Frågan är om ett dammsugar eller gamla 22mm vattenrör håller, annars vete tusan vad jag ska ta :huvet

Eller så blir det till att köpa mutterdragare imorgon. Jula har en för 400 (325 Nm) och en för 695 kr (100-500 Nm). Antar att det är lika bra att fläska till på den stora så kan jag även ställa vridmoment :banana

Jag har en eldriven mutterpicka om du vill låna. Finns strax utanför Oxie.

Står inget i boken om att den ska lossas åt "fel" håll. Vad jag kommer ihåg ska man lossa den som vanligt, från kl 12 till kl 9.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8