Mr.R
Test rider
Måste bara säga att jag gillar benämningen "vaderat järnspett"
Låter så där härligt brutalt 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Står inget i boken om att den ska lossas åt "fel" håll. Vad jag kommer ihåg ska man lossa den som vanligt, från kl 12 till kl 9.
Måste bara säga att jag gillar benämningen "vaderat järnspett"Låter så där härligt brutalt
![]()
Hjälpte en kompis byta drev på hans ZX10 -04, för ett par månader sedan. Den satt fast som berget och vi började också fundera på om den var vänstergängad. Så var det inte, den satt bara ordentligt fast.
Vi försökte med spärrskaft med lång hävarm, mutterknack och även diverse svordomar och förbannelser. Till slut eldade vi på ordentligt med brännare på muttern, men fick ändå köra med knacken konstant i säkert tio sekunder innan det släppte.
Har aldrig varit med om att något suttit så fast förut.
http://www.jula.se/digital-mutterdragare-1050-w-100-500-nm-009019
Flest Nm vinner!
Edit: allvarligt, någon som testat denna? I gamla trådar rekommenderas den kraftigaste Jula dragaren, speciellt för framdrev på kawor, men dom är några år gamla så frågan är om det är samma. Med denna kan man ställa moment på, den andra verkar det som man får köpa till "momentstavar" om man ska spänna med rätt moment vilket verkar jobbigt och nästan lika dyrt om man ska ha ett gäng olika...
Just på framdrevsmuttern så är det väl inte hela världen om det blir lite för mycket.
Låter som att det blir till att köpa gasolvärmare för sedan försöka med handleggers picka. Går inte det så får jag väl börja ta i...
Hur länge värmer man med en sådan? Har kört en värmepistol "550 biltemagrader" på muttern i en minut utan att det hjälpte, fast där kanske värmen sprids ut lite för fort. Såg att gasolbrännarna lovade 1100-1500 beroende på modell, antar att jag värmer direkt på muttern men som sagt, hur länge?
Jag skulle vara lite försiktig med värmen med tanke på fettet i lagret till axeln, man vill ju inte kokabort/eldaupp/förånga/förändra smörjegenskaperna på fettet.
"Värmepistol" har jag aldrig tordats pröva.Låter som att det blir till att köpa gasolvärmare för sedan försöka med handleggers picka. Går inte det så får jag väl börja ta i...
Hur länge värmer man med en sådan? Har kört en värmepistol "550 biltemagrader" på muttern i en minut utan att det hjälpte, fast där kanske värmen sprids ut lite för fort. Såg att gasolbrännarna lovade 1100-1500 beroende på modell, antar att jag värmer direkt på muttern men som sagt, hur länge?
Fett i lagret? va ska man då med olja i motorn till?Iofs aldrig skruvat zx10r, men aldrig stött på en hojmotor med permanentsmort lager på utgående axel
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |