Konstig framdrevmutter

Hjälpte en kompis byta drev på hans ZX10 -04, för ett par månader sedan. Den satt fast som berget och vi började också fundera på om den var vänstergängad. Så var det inte, den satt bara ordentligt fast.

Vi försökte med spärrskaft med lång hävarm, mutterknack och även diverse svordomar och förbannelser. Till slut eldade vi på ordentligt med brännare på muttern, men fick ändå köra med knacken konstant i säkert tio sekunder innan det släppte.
Har aldrig varit med om att något suttit så fast förut.
 
Står inget i boken om att den ska lossas åt "fel" håll. Vad jag kommer ihåg ska man lossa den som vanligt, från kl 12 till kl 9.

Jo det är så jag lossar, är också ganska säker på att gängorna går åt det hållet (går att se på insida av mutter).

Har böjt diverse rör och prövat med momentnyckel med gradering upp till 200 Nm vilken "löste ut" dvs nådde inställt moment utan att mutter rört på sig, är ganska säker på att jag dragit hårdare än så med teleskopskaftet tidigar. Blir till att prova mutterpicka istället.
 
Måste bara säga att jag gillar benämningen "vaderat järnspett":Bugar:tummenupp Låter så där härligt brutalt :D

haha, kort sätt att skriva att jag lägger något emellan sving/fälg och spett för att undvika märken, på slutet bara några kartongbitar, i början rörisolering (men det "sviktade" för mycket)

Hjälpte en kompis byta drev på hans ZX10 -04, för ett par månader sedan. Den satt fast som berget och vi började också fundera på om den var vänstergängad. Så var det inte, den satt bara ordentligt fast.

Vi försökte med spärrskaft med lång hävarm, mutterknack och även diverse svordomar och förbannelser. Till slut eldade vi på ordentligt med brännare på muttern, men fick ändå köra med knacken konstant i säkert tio sekunder innan det släppte.
Har aldrig varit med om att något suttit så fast förut.

inga jävla 125 Nm där inte :mad:

Kanske ska skicka en verkstadsmanual till Kawafabriken så dom vet hur hårt dom ska dra... :tungan

Brännar ja, jag körde lite med varmluftspistolen men bara så det precis inte längre gick att ta på den, kanske skulle ha kört lite längre tid? Vill ju inte antända all lös kedjeolja som hade hamnat därinne (vad tusan nu det kräver i temp, 200 grader?) :brinnerup
 

http://www.jula.se/digital-mutterdragare-1050-w-100-500-nm-009019

Flest Nm vinner! :D

Edit: allvarligt, någon som testat denna? I gamla trådar rekommenderas den kraftigaste Jula dragaren, speciellt för framdrev på kawor, men dom är några år gamla så frågan är om det är samma. Med denna kan man ställa moment på, den andra verkar det som man får köpa till "momentstavar" om man ska spänna med rätt moment vilket verkar jobbigt och nästan lika dyrt om man ska ha ett gäng olika...
 
Last edited:
http://www.jula.se/digital-mutterdragare-1050-w-100-500-nm-009019

Flest Nm vinner! :D

Edit: allvarligt, någon som testat denna? I gamla trådar rekommenderas den kraftigaste Jula dragaren, speciellt för framdrev på kawor, men dom är några år gamla så frågan är om det är samma. Med denna kan man ställa moment på, den andra verkar det som man får köpa till "momentstavar" om man ska spänna med rätt moment vilket verkar jobbigt och nästan lika dyrt om man ska ha ett gäng olika...


Just på framdrevsmuttern så är det väl inte hela världen om det blir lite för mycket.
Men om Atlas copco tar runt 60 000 :- för en slående momentdragare så kanske man kan ana att Julas inte riktigt håller håller måttet när det gäller noggrannhet.

:)

Rent generellt så tycker jag inte att mutterknackar och momentdragning inte kan användas i samma mening.
 
Släng inte bort pengar på att köpa en mutterdragare. Jag har en Berner tretusenkronors mutterdragare och gick bet på en likadan mutter förra sommaren. Den mutterdragaren ska orka med 800 nm.

Värm med gasol eller liknande och gör som innan, dragskaft och förlängningsrör. Kolla om du kan låna ett med 3/4" fattning och motsvarande 27hylsa. Betydligt stadigare och du tappar inte kraft för att skaftet ger efter.

Kör hårt.

Just på framdrevsmuttern så är det väl inte hela världen om det blir lite för mycket.

Det är inte hela världen om det blir lite för lite heller. Fingäng med väldigt lite stigning ger en satans klämkraft aven om man drar 100 Nm. Sen viker man ju brickan över så lossna kommer det aldrig göra.
 
Last edited:
Värt att tänka på är att det som anges på mutterdragare är åtdragningsmonemt dvs det betyder inte nödvändigtvis att den orkar dra loss något som sitter med 5ooNm.
 
Låter som att det blir till att köpa gasolvärmare för sedan försöka med handleggers picka. Går inte det så får jag väl börja ta i...

Hur länge värmer man med en sådan? Har kört en värmepistol "550 biltemagrader" på muttern i en minut utan att det hjälpte, fast där kanske värmen sprids ut lite för fort. Såg att gasolbrännarna lovade 1100-1500 beroende på modell, antar att jag värmer direkt på muttern men som sagt, hur länge?
 
Låter som att det blir till att köpa gasolvärmare för sedan försöka med handleggers picka. Går inte det så får jag väl börja ta i...

Hur länge värmer man med en sådan? Har kört en värmepistol "550 biltemagrader" på muttern i en minut utan att det hjälpte, fast där kanske värmen sprids ut lite för fort. Såg att gasolbrännarna lovade 1100-1500 beroende på modell, antar att jag värmer direkt på muttern men som sagt, hur länge?

Jag hade en mutter som satt som h-e på en R1 för länge sen. Lasta in hojen och körde ner till en däckhandlare. Deras mutterknack va lite mer tryck i. Tog tre sekunder. Då hade jag provat allt hemma först.
 
Jag skulle vara lite försiktig med värmen med tanke på fettet i lagret till axeln, man vill ju inte kokabort/eldaupp/förånga/förändra smörjegenskaperna på fettet.
Kör du med gasolvärmare kan du ju punkt värma själva muttern under kort tid istället för att värma alla kringliggande delar borde vara effektivare.
Btw. en välväxt karl frambringar lätt 800-1000 Nm med 1m hävarm, få av dom billigare mutterpickorna kan matcha det.
 
På med hylsan och handtaget,spänn upp så det inte glappar något sen tar du en liten slägga och ger handtaget Ett bestämt slag.

Om det inte släpper så gör om,alltså kolla att hylsan sitter rätt och spänn upp så det inte glappar igen sen slägga på.

Brukar lösa de flesta skruv/mutterproblem för mig,bara segdra resulterar ofta i att mutter eller hylsa/handtag eller förlängare ger sig,en liten uppläxning med slägga så brukar det lösa sig. :)

Henrik
 
Jag skulle vara lite försiktig med värmen med tanke på fettet i lagret till axeln, man vill ju inte kokabort/eldaupp/förånga/förändra smörjegenskaperna på fettet.

Fett i lagret? va ska man då med olja i motorn till? ;) Iofs aldrig skruvat zx10r, men aldrig stött på en hojmotor med permanentsmort lager på utgående axel
 
Varför inte lämna in hojen till någon? AVAMC eller liknande?
De har ju verkstad och borde väl snabbt kunna lossa en mutter åt dig för någon hundring istället för att du ska riskera att ha sönder något och lägga ut pengar på verktyg som ändå inte verkar fungera.
 
Låter som att det blir till att köpa gasolvärmare för sedan försöka med handleggers picka. Går inte det så får jag väl börja ta i...

Hur länge värmer man med en sådan? Har kört en värmepistol "550 biltemagrader" på muttern i en minut utan att det hjälpte, fast där kanske värmen sprids ut lite för fort. Såg att gasolbrännarna lovade 1100-1500 beroende på modell, antar att jag värmer direkt på muttern men som sagt, hur länge?
"Värmepistol" har jag aldrig tordats pröva. :rolleyes:
Använder riktig acetylen/oxygen. Funkar alltid och så kan man till skillnad från v-pistol och BT-gasol värma exakt där man ska...
Känslan när man med lätt dragning med spärrhandtaget lossar en fastrostad/stenhårt fastdragen bult är skön...:tummenupp
 
Jo då, muttern sitter som faan

Hej!

Bytte på min Zx10'a -05 för ett tag sen. Och muttern satt som faan.
Körde säkert 5 min med mutterknackare som klarar 250mn.

Var oxå inne på att den var gängad åt andra hållet. Men tillslut släppte den. Köpte en ny mutter eftersom mutterknackaren hade rundat
hörnen något när jag tog loss.


Bra att veta:
Efter jag hade skruvat tillbaka allt vred sig muternt något även fast jag hade låst det genom att vika brickan. Så jag tog loss allt igen och tryckte på loctite. Sen satt den stilla

/ Magnus
 
Fett i lagret? va ska man då med olja i motorn till? ;) Iofs aldrig skruvat zx10r, men aldrig stött på en hojmotor med permanentsmort lager på utgående axel

Jo du har väl rätt med oljan, men försiktighet är en dygd, det finns säkert nån packbox där som inte tål hur mycket värme som hälst.
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top