Konstant fartblindhet

Jag förstår din fråga. Jag har ju har en gammal touring/sport hoj med verklig fart på 257 km/h. Är bara ett Hurrican trim som ger 182,4 hk trim med kam, kolv och förgasarbyte som sitter på. Ger en fart över 300 iaf. Orginal va det 140 hk i den. Den går att pressa med bra tryck i fortfarande när man ligger vid varvstopp. Just 87:orna var mer sport än touring. Och klanka ej på hojen, då den var världens snabbaste serietillverkade hoj på den tiden. Snabbaste du kunde ha!! Så även om den är gammal så kräver den respekt!

Vet ej vad du kör? Men min orginal gjorde 0 - 100, 3 sek. 0 - 215, 8 sek. Ganska hårig än idag tycker jag!

Låter som dagens sporthojars prestanda, dvs. helt OK! Hoppas bara att resten av hojen hänger med & inte faller av i de hiskliga farterna du uppgett.

Vadå? Är jag ensam om att inte uppleva eller känna av farter? Är faktiskt inget skämt, för jag känner ej av det!

Du är no inget undantag, samma sak här, motorväg lägger jag mig runt 190-230 sen lägger jag vänster handen på tanken o slappnar av med hjälmen mot den, allt under den hastigheten känns ju som att man står stilla.

Vid 30-100 vägar är ju typ tomgångskörning.

Last edited:
KONSTANT FARTBINDHET:va Är det inte den verkligheten vi lever i.........................JÄMT:confused:

Last edited:
Nä, jag kan bara hålla med.Var häromdagen långt uppe i småland på äventyr och fast vägarna och alla dessa fina insjöar var ett säkert blickfång så gick det undan klart duktigt mellan varven på dessa roliga slingrande vägar.Lite svårt att förklara varför om det ens behöver en förklaring.Kul är det i vilket fall så länge man inte går över gränsen för sin egen kunskap eller utsätter andra för fara.Den gränsen kan då bli hårfin.Vi är som tur är alla olika och en del påstår sig följa hastighets rekommendationerna slaviskt medan andra tänjer lite på dom då och då kanske i en inbillning att det var "miles per hour" på skylten och inte km/h. :crash

Något som däremot är både störande samt aningen efterblivet upptäckte jag denna fredagskväll på vägen tillbaka från Tingsryd i skogarna när någon yngre förmåga hade en tendens i personbil att av någon anledning köra ikapp med denna mc när jag under ca en mil på en annars öde landsväg hade en bil som slickade nummerplåten där bak trots att farten på de underbara rakorna låg på 150 km/h på en 80 sträcka.Men om skulle de tydligen inte !?.Är det något som ska bevisas för dessa personbilsförare eller kompisarna i bilen att man kan köra ikapp med en mc !?.Svårförklarligt är det hur som helst.

Min fråga var fortfarande om andra upplever en konstant fartblindhet? Vad andra tycker är upp till dom...

Jag känner precis likadant. Jag tror att 30 års flitigt dator- och tv-spelande har gett mig en förändrad verklighetsuppfattning? Den verkliga världen går så jävla långsamt så jag inte står ut. Dubbla tillåtna hastigheten känns oftast mer lagom. Fast jag kör ju förvisso inte så. Hindren på vägen är ju verkliga och det är inte bara att starta om på nytt när liven är slut...

Sen finns ju denna tekniken om du tröttnar på att ligga och smsa...

Så bisarrt. Och här hemma är det inte tal om att utan full skyddsutrustning köra ens 200 meter ner till kiosken för att köpa snus. Så olika världar vi människor lever i!

Underlig körning jag hade igår, visste varken om jag var vaken eller sov, kanske körde i sömnen, kändes mera som jag körde mitt Ps2 mc spel, kolla till soppmätaren i emellanåt o fundera om jag behövde åka i depån snart, zik saka o fundera om däckerna behövde bytas i samma veva, sen yra jag runt flera varv runt Bollebygd / Hindås / Härryda o runt dom orterna utan att veta varför jag gjorde detta, trodde jag låg 1a för hitta ingen som körde om mig när jag körde Nürburgring.

Personlighetsuppfattningen är hårfin.

Inte svårare än att man köper en långsammare och effektsvagare motorcykel som du brukar dagligen, istället för din CBR1000F som original trivs bättre runt 150 km/h än 30 km/h utanför bygdens skola.

Skulle föreslå något på max 400-500 cm3 och inte nyare än 1984.

:rofl

Jolåsåattteeeeehhh....det gör väl inte ens en S1000RR? Di' där hurricane-tjofräset är ju något man borde köpt aktier i. :va

Den ska göra 0-200km/t på 6,9 sek, men det lär man ju aldrig lyckas med som glad amatör, har ju iofs launchcontroll på den, men har aldrig prövat. Så 0-215km/t på 8 sek ska väl inte vara några konstigheter.

Sen gasar vi nog alla alldeles för mycket på våra plastraketer. Men man lever ju bara en gång.

Något som däremot är både störande samt aningen efterblivet upptäckte jag denna fredagskväll på vägen tillbaka från Tingsryd i skogarna när någon yngre förmåga hade en tendens i personbil att av någon anledning köra ikapp med denna mc när jag under ca en mil på en annars öde landsväg hade en bil som slickade nummerplåten där bak trots att farten på de underbara rakorna låg på 150 km/h på en 80 sträcka.Men om skulle de tydligen inte !?.Är det något som ska bevisas för dessa personbilsförare eller kompisarna i bilen att man kan köra ikapp med en mc !?.Svårförklarligt är det hur som helst.

På de kända MC-rejs vägarna som t.ex. Bulten ser jag alltid bilar som antingen vill ta/köra om ett par sporthojar eller rejsar för skoj skull. Problemet är bara att många kör över deras förmåga & möter du en sådan i en skymd kurva komma körande alldeles för fort & i mötande/din fil ja då är det inte kul. Valet står då mellan ömsesidig vänstertrafik (vanskligt i en kurva) eller dikes körning samt i bästa fall grussträngs körning förbi bilen & sen med lite tur upp på asfalten igen. Bilarna är antingen gamla vrak med ett gäng bondgrabbar i eller nyare Tyska/Italienska sportbilar med medelålders män i som vill leka STCC.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien